تنها چند ماه پس از مدفون کردن بلند پروازی های بی فایده Stadia، گوگل قصد دارد تا مسیر دیگری را برای پیشبرد اهداف خود در حوزه گیمینگ ابری در پیش گیرد. این بار این غول دنیای تکنولوژی قصد دارد تا با همکاری Mountain View قابلیتی را به یوتیوب اضافه کند تا کاربران بتوانند «فوراً» بازی مربوط به ویدئویی را که در حال تماشای آن هستند، انجام دهند. البته برای این منظور کاربران یوتیوب باید با پرداخت وجه، اشتراک مربوطه را خریداری کنند.

تجربه بازی فوری به صورت ابری در یوتیوب

سرویس گوگل استادیا مرده است، اما فناوری Cloud Gaming (بازی ابری) همچنان در حال توسعه است. گوگل حدود 5 ماه پیش سرویس بازی نه چندان پرطرفدار خود را تعطیل کرد؛ اما به نظر می رسد که این شرکت هنوز به آینده بازی های ابری امیدوار است و می خواهد شانس خود را مجدداً در این حوزه امتحان کند. در همین راستا اخیراً شایعاتی مطرح شده که ورود مجدد گوگل به دنیای بازی های ابری از طریق یوتیوب خواهد بود.

گزارشگران نشریه وال استریت ژورنال مشاهده کرده اند که یک ایمیل داخلی به کارمندان گوگل ارسال شده و از آنها درخواست شده تا یک ویژگی مربوط به گیمینگ را در یوتیوب آزمایش کنند. این سرویس در میان کاربران گوگل با عنوان “Playables” شناخته می شود و می تواند سرویس ویدئویی یوتیوب را به یک پلتفرم گیمینگ «لایو» تبدیل کند!

قابلیت Playables به کاربران اجازه می دهد تا در هنگام تماشای یک ویدئو، فوراً بازی مربوط به آن ویدئو را شروع کنند. این قابلیت در هر دو نسخه وب و موبایل یوتیوب در دسترس قرار می گیرد و بر اساس گفتۀ منابع آگاه، در ابتدا فقط «بازی هایی با قابلیت اشتراک گذاری آسان» را ارائه می دهد. در حال حاضر تنها بازی موجود در نسخه آزمایشی این سرویس، یک بازی آرکید معمولی به نام Stack Bounce است.

تجربه بازی فوری به صورت ابری در یوتیوب

مدیرعامل یوتیوب، Neal Mohan، فعالانه به دنبال فرصت های جدید برای درآمد بیشتر است! در همین راستا یوتیوب اخیراً مسدود کننده پیام های تبلیغاتی (یا adblocker) را به سرویس پرمیوم خود اضافه کرده تا کاربران بیشتری را به سمت خرید اشتراک از این سرویس سوق دهد! اکنون این پلتفرم ویدئویی قصد دارد تا شانس خود را برای کسب درآمد از بازی نیز امتحان کند.

هنوز Mountain View در مورد سرویس Playables چیزی را تأیید یا تکذیب نکرده که البته منطقی به نظر می رسد؛ چرا که این سرویس هنوز در مراحل تست اولیه قرار دارد و فقط برای کارمندان داخلی گوگل در دسترس قرار گرفته است. با این حال تجربه استادیا نشان داد که گوگل بیشتر به دنبال راه حل هایی است که بتواند در کوتاه مدت درآمد زیادی از آنها کسب کند و سپس خیلی سریع آنها را به سرویس های از رده خارج خود در «قبرستان گوگل» اضافه نماید!

تجربه بازی فوری به صورت ابری در یوتیوب

گوگل استادیا برای اولین بار در ماه نوامبر 2019 به عنوان یک پلتفرم گیمینگ ابری معرفی شد و حتی برای آن کنترلر اختصاصی نیز عرضه شد. کاربران می توانستند از طریق مرورگر سیستم خود به این سرویس دسترسی پیدا کنند و یک گیم پلی روان و سریع را تجربه کنند. در طول سه سالی که از حیات این سرویس گذشت، استادیا هرگز نتوانست انتظارات افراد را برآورده کند و در نهایت خود گوگل نیز این موضوع را پذیرفت! اکنون باید ببینیم که تلاش مجدد گوگل برای ورود به حوزه بازی های ابری چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد.

منبع: techspot