مراسم Google I/O همواره حاوی اتفاقات هیجان انگیزی است و گوگل در آن از تکنولوژی های جدید خود رونمایی می کند. یکی از بحث برانگیزترین اتفاقاتی که در آخرین مراسم Google I/O رخ داد، رونمایی از تغییرات گسترده ای بود که بر روی سیستم عامل Wear OS انجام شده بود. این سیستم عامل که بر روی ساعت های هوشمند مورد استفاده قرار می گیرد، حتی نام جدیدی دارد و با نام "Wear" (بدون OS) شناخته می شود. نکته اصلی در رابطه با اپلیکیشن هایی است که هم اکنون بر روی این سیستم عامل قابل نصب هستند. Spotify و Google با ارائه نسخه جدید از اپلیکیشن های پخش موسیقی خود، قصد دارند تا امکان گوش دادن به موسیقی های با کیفیت را به کاربران پلتفرم Wear بدهند.

اپلیکیشن های یوتیوب موزیک و اسپاتیفای از پلی بک آفلاین بر روی پلتفرم Wear گوگل پشتیبانی می کنند

اسپاتیفای پیش از این هم یک اپلیکیشن قابل نصب بر روی Wear "OS" عرضه کرده بود، اما این شرکت اعلام کرده که اپلیکیشن خود را برای استفاده بر روی Wear به روز رسانی خواهد کرد. نسخه جدید از لحاظ کیفیت عملکرد ارتقا خواهد یافت و به ویژگی هایی مانند سینک هوشمند پلی لیست و حتی دانلود آفلاین موزیک مجهز می شود. اسپاتیفای اعلام کرده است که در حال کار بر روی این ویژگی است تا کاربران بتوانند موزیک ها و پادکست های مورد نظرشان را بر روی Wear app دانلود کنند. به این ترتیب کاربران بدون نیاز به دسترسی به گوشی موبایل خود می توانند به موزیک های دلخواهشان دسترسی داشته باشند و به آنها در حین دویدن یا ورزش گوش دهند.

جای خوشحالی است که اسپاتیفای در حال وقت گذاشتن بر روی ارتقای اپلیکیشن خود است. به خصوص پس از آنکه این شرکت چندی پیش اعلام کرده بود که توانایی اضافه کردن قابلیت های آفلاین به سرویس خود را ندارد. اما هم اکنون اسپاتیفای این ویژگی را در دستور کار خود قرار داده است.

YouTube Music اپلیکیشن دیگری است که به پلتفرم Wear گوگل بر روی ساعت های هوشمند اضافه شده است. این اپلیکیشن پیش از این جایگزین Google Play Music بر روی گوشی های اندرویدی شده بود، اما بر روی Wear "OS" در دسترس نبود. در واقع Wear OS تا به اینجا فاقد یک اپلیکیشن اختصاصی توسعه یافته توسط گوگل برای پخش موسیقی بوده و به سرویس هایی مانند Spotify و Pandora وابسته بوده است. اما این شرایط تغییر کرده و بر روی Wear شاید YouTube Music خواهیم بود.

اپلیکیشن های یوتیوب موزیک و اسپاتیفای از پلی بک آفلاین بر روی پلتفرم Wear گوگل پشتیبانی می کنند

گوگل خاطر نشان کرده است که اپلیکیشن YouTube Music برای Wear از پلی بک آفلاین و دانلود «هوشمند» پشتیبانی می کند و احتمالاً در اوایل سال 2022 عرضه خواهد شد. البته گوگل اعلام نکرده که دقیقاً منظورش از دانلود «هوشمند» چیست، اما شاید به معنای این است که اپلیکیشن فقط زمانی که ساعت در حال شارژ است و به وای فای متصل است بتواند محتوای جدید دانلود کند. به هر حال باید تا زمان عرضه نسخه Wear اپلیکیشن یوتیوب موزیک منتظر ماند تا بتوان به طور دقیق با کارکرد آن آشنا شد.

منبع: androidcentral