یوتیوب یکی از پرکاربرد ترین سرویس های دنیا است. چه نسخه وب و چه اپلیکیشن موبایل این سرویس میلیون ها بار در طول روز توسط کاربران در سرتاسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. دلیل محبوبیت یوتیوب، امکاناتی است که هم در اختیار تولید کنندگان محتوا و هم در اختیار کاربران معمولی قرار می دهد. شما می توانید تقریباً پاسخ هر سؤالی را در میان ویدئوهای یوتیوب پیدا کند. از آموزش زبان های برنامه نویسی پیچیده گرفته تا بستن کروات یا حل مکعب روبیک در 30 ثانیه، این سرویس می تواند برای شما مفید واقع شود.

یوتیوب از اینکه شما چیز جدیدی را از محتوای ارائه شده در آن یاد بگیرید خوشحال می شود! برای مطمئن شدن از این موضوع، این سرویس قصد دارد تا پس از تماشای یک ویدئوی آموزشی از شما یک سری سؤال در قالب کوییز بپرسد. جالب اینجاست که این کوییزها قرار است توسط هوش مصنوعی طراحی شوند!

اضافه شدن هوش مصنوعی به ویدئوهای آموزشی یوتیوب

صفحه مربوط به قابلیت های آزمایشی در وب سایت رسمی گوگل اخیراً به روز رسانی شده و مطالب جالبی در آن درج شده است. بر مبنای این اطلاعات، قابلیت کوییزهای طراحی شده توسط هوش مصنوعی هم اکنون در مرحله تست قرار دارد و این احتمال وجود دارد که به زودی از آن رونمایی شود. در حال حاضر تعدادی از کاربران یوتیوب که از اپلیکیشن موبایل این سرویس استفاده می کنند، کوییزهای طراحی شده توسط AI را در هوم اپلیکیشن خود در دستگاه های اندرویدی و iOS مشاهده کرده اند. این کوییزها سؤالاتی را در مورد محتوای ویدئوی آموزشی که توسط کاربر مشاهده شده، از او می پرسد تا یوتیوب از میزان یادگیری مطالب جدید توسط کاربر مطلع شود.

در بلاگ رسمی گوگل در این رابطه چنین آمده است: «به منظور آسان تر کردن یادگیری مطالب برای کاربران، ما در حال آزمایش قابلیت «کوییزهای طراحی شده توسط هوش مصنوعی» در اپلیکیشن موبایل یوتیوب هستیم. اگر شما جزء آن دسته افرادی بوده اید که این قابلیت برایشان فعال شده، حتماً دیده اید که پس از اتمام ویدئو یک کوییز به صورت پاپ آپ در صفحه هوم اپلیکیشن موبایل یوتیوب نمایش داده می شود. این کوییز از محتوای ویدئویی که تماشا کرده اید، سؤالاتی از شما می پرسد تا میزان یادگیری شما محک زده شود».

اضافه شدن هوش مصنوعی به ویدئوهای آموزشی یوتیوب

این کوییزها از قابلیت Back نیز برخوردارند. به این ترتیب اگر جواب سؤالی را نمی دانستید، می توانید به ویدئو بازگردید و آن مطلب را مجدداً مشاهده کنید. گوگل اعلام کرده است که این قابلیت جدید هم اکنون به صورت جهانی و برای درصد کمی از کاربران اندروید و iOS در دسترس قرار گرفته است. در حال حاضر این کوییزها فقط برای تعداد کمی از ویدئوهای آموزشی به زبان انگلیسی فعال شده اند.

یوتیوب گهگاه یک سری ویژگی های جدید را به صورت آموزشی ارائه می دهد تا از فیدبک کاربران مطلع شود. برخی از این قابلیت ها به خوبی از جانب مخاطبان مورد استقبال قرار می گیرند و در نهایت به یکی از ویژگی های اصلی این پلتفرم تبدیل می شوند. برخی دیگر نیز چندان با استقبال مواجه نمی شوند و یوتیوب از آنها صرفنظر می کند. باید ببینیم که کوییزهای تولید شده توسط هوش مصنوعی چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد.

اضافه شدن هوش مصنوعی به ویدئوهای آموزشی یوتیوب

در حال حاضر یک سری قابلیت های دیگر نیز به صورت تستی در یوتیوب وجود دارند که از مهم ترین آنها می توان به «قانون سه مرحله ای مسدود کردن تبلیغات»، «لاک اسکرین جدید برای یوتیوب پرمیوم» و «سرویس گیمینگ ابری» اشاره کرد.

منبع: androidauthority