اخیراً گزارش هایی مبنی بر قفل شدن گوشی های شیائومی در کشورهایی که تحت تحریم آمریکا هستند منتشر شده است و کاربران این گوشی ها را با نگرانی مواجه کرده است. مطابق با این اخبار گوشی های شیائومی در کشورهایی مانند کوبا، سوریه، کره شمالی، سودان، کریمه و البته ایران غیر فعال خواهند شد و دیگر امکان استفاده از آنها وجود نخواهد داشت. اما آیا این اخبار واقعاً صحت دارند یا صرفاً ساخته و پرداخته سایت های زرد و غیر معتبر هستند؟ در ادامه به این سؤال پاسخ خواهیم داد؛ با ما همراه باشید.

آیا گوشی های شیائومی در ایران غیرفعال می شوند؟

باید به این نکته اشاره کنیم که در چند ماه اخیر برخی کاربران گوشی های شیائومی در کشورهای تحریم شده اعلام کرده اند که گوشی آنها قفل شده و نمی توانند با آن کار کنند. این گزارش ها کاملاً صحت دارد و حتی وب سایت معتبری مانند xda-developers نیز به آن اشاره کرده است. بنابراین به نظر می رسد که شیائومی به مرور در حال مسدود کردن دسترسی ساکنین کشورهای تحریم شده به گوشی های موبایل خود است. اما این موضوع فعلاً به صورت فراگیر اجرا نشده و فقط برخی از کاربران با این مشکل مواجه شده اند. اگر گوشی شیائومی شما نیز غیر فعال شده، می توانید این موضوع را در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

شیائومی بدون هیچ اخطار قبلی بر روی گوشی برخی کاربران در کشورهای تحریم شده پیام زیر را نمایش می دهد:

«سیاست های شیائومی اجازه فروش و ارائه این محصول را در منطقه ای که شما اقدام به فعال سازی آن نموده اید، نمی دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به طور مستقیم با فروشنده محصول خود تماس بگیرید.»

آیا گوشی های شیائومی در ایران غیرفعال می شوند؟

گوشی های شرکت چینی شیائومی بخش عمده ای از بازار ایران را در اختیار دارند. این گوشی ها با توجه به قیمت مناسب و امکانات بالایی که دارند، توانسته اند جزء محبوب ترین گوشی های میان رده در بازار ایران قرار گیرند و بسیاری از کاربران از آنها استفاده می کنند. اگر شیائومی این سیاست خود را به صورت فراگیر اجرا کند، می توان گفت که بازار گوشی های هوشمند در ایران زیر و رو خواهد شد و تبعات سنگینی را در پی خواهد داشت. کارشناسان معتقدند که شیائومی این سیاست را به دلیل جلوگیری از قاچاق محصولات خود و همچنین نفوذ بیشتر به بازار کشور آمریکا اتخاذ کرده است. چرا که این شرکت گزارش هایی دریافت کرده که محصولات آن در کشورهای مجاز خریداری شده و سپس در کشورهای تحریم شده فعال می شوند.

به هر حال برخی مسئولین تحریم ایران توسط شیائومی را رد کرده و اعلام کرده اند که قفل شدن گوشی های شیائومی در ایران رخ نخواهد داد و این خبر بیشتر در مورد کشورهایی مانند کوبا صدق می کند. در حال حاضر باید منتظر ماند و دید که شیائومی چه سیاستی را در این راستا دنبال می کند. در صورت غیرفعال شدن گوشی های شیائومی در ایران، موضوع باید از طریق نهادهای دولتی پیگیری شود. در غیر این صورت باید منتظر تحولی عظیم در بازار موبایل ایران باشیم!

منبع: isna