بالاخره آن چیزی که انتظارش را داشتیم در حال رخ دادن است! مایکروسافت قصد دارد تا فناوری هوش مصنوعی Copilot را به ویندوز 11 بیاورد و آن را به عنوان یک ابزار داخلی به این سیستم عامل اضافه کند. در همین راستا این شرکت از ابزار “Windows Copilot” در مراسم Build 2023 رونمایی است. انتظار می رود این ویژگی جدید تا پایان سال جاری میلادی به ویندوز 11 اضافه شود.

Windows Copilot دستیار هوش مصنوعی ویندوز 11

ویندوز کوپایلت می تواند محتوای موجود بر روی صفحه نمایش را آنالیز کند و بر اساس آن چیزی که کاربر مشاهده می کند، یک سری پیشنهادهای متنی و اقدامات را به او پیشنهاد دهد. این ابزار از طریق یک دکمه بر روی تسک بار در دسترس قرار می گیرد و شما می توانید آن را به سمت راست یا چپ صفحه نمایش نیز منتقل کنید. زمانی که Copilot را اجرا می کنید، یک کادر متنی در پایین پنجره آن دیده می شود که فرمان ها یا سؤالات خود را باید در آن وارد کنید.

یکی از مدیران رده بالای مایکروسافت، Panos Panay، در این رابطه چنین اظهار نظر کرده است: «ویندوز اولین پلفترم PC است که به دستیار هوش مصنوعی اختصاصی خود مجهز می شود. این ابزار در کنار بینگ چت و پلاگین های متعدد به شما این امکان را می دهد تا به جای صرف انرژی برای یافتن، اجرا و کار کردن با چندین برنامه، تمرکز خود را بر روی ایده پردازی، تکمیل پروژه های پیچیده و همکاری قرار دهید».

Windows Copilot دستیار هوش مصنوعی ویندوز 11

شرکت مایکروسافت اعلام کرده است که Copilot همانند یک «دستیار شخصی» در محیط ویندوز در کنار کاربر خواهد بود و به طور کامل جایگزین Cortana خواهد شد. شما می توانید از این ابزار هوش مصنوعی بخواهید تنظیمات ویندوز را برایتان تغییر دهد، اپلیکیشن ها را باز کند، متن ها و عکس ها را با اپلیکیشن های مربوطه آنالیز کند، آپدیت های سیستم را چک نماید و حتی به شما مشورت دهد! کوپایلت ابزاری است که به تمام کامپیوتر شما احاطه دارد و امکان کنترل آن را از تمامی لحاظ در اختیارتان قرار می دهد. با کوپایلت حتی افراد معمولی و نا آشنا به تکنولوژی نیز به یک کاربر حرفه ای ویندوز 11 تبدیل می شود!

جای تعجب نیست که Windows Copilot از همان تکنولوژی هوش مصنوعیِ به کار رفته در بخش هایی از بینگ چت قدرت می گیرد. به این ترتیب شما می توانید از این ابزار بخواهید تا در اینترنت جستجو کند و وظیفه ای را که به آن محول کرده اید، بر طبق نتایج جستجو انجام دهد! مثلاً می توانید از کوپایلت بخواهید تا عکس آلبرت اینشتین را در حال خندیدن در اینترنت جستجو کند و سپس آن را در فایل وردی که در حال نوشتن مقاله تان در آن هستید، درج نماید! این ابزار حتی از پلاگین های بینگ چت و هوش مصنوعی ChatGPT هم پشتیبانی می کند و امکان توسعه آن به مرور زمان وجود دارد.

Windows Copilot دستیار هوش مصنوعی ویندوز 11

بنا بر اعلام مایکروسافت، نسخه پیش نمایش Windows Copilot در حوالی ماه ژوئن (خرداد 1402) برای کاربران Windows Insider Program در دسترس قرار می گیرد. به این ترتیب می توان انتظار داشت که این قابلیت با آپدیت 23H2 ویندوز 11 برای تمامی کاربران قابل استفاده باشد. به این ترتیب روزهای هیجان انگیزی برای کاربران ویندوز 11 در راه است!

منبع: windowscentral