کنفرانس Build 2023 امسال هم مثل سال های گذشته برگزار شد و مایکروسافت در آن از جدیدترین دستاوردهای فنی خود برای ارتقای ویندوز و سرویس ها و اپلیکیشن های خود رونمایی کرده است. اما بر اساس گزارشی که وب سایت XDA منتشر کرده، مایکروسافت در این کنفرانس به سیستم عامل پرچم دار بعدی خود هم گریزی زده است و در مورد آن صحبت هایی کرده است. خوشبختانه تغییراتی که در راه است کاربران زیادی را تحت تأثیر قرار نخواهد داد!

عدم پشتیبانی از اپلیکیشن های Arm32 در ویندوز 12

در طی جلسه ای که در خلال مراسم Build 2023 برگزار شده، به این نکته اشاره شده است که پردازنده های جدید کوالکام Oryon و نسخه اصلی بعدی ویندوز از اپلیکیشن های Arm32 پشتیبانی نخواهند کرد. این روزها اپلیکیشن های 32 بیتی ARM چندان کاربرد ندارند و در حال جایگزینی با برنامه های Arm64 یا x86 هستند. با این حال هنوز هم برخی از این برنامه ها وجود دارند که به زودی امکان اجرای آنها بر روی ویندوز نسل بعدی وجود نخواهد داشت.

مایکروسافت بر روی بلاگ خود نیز به این نکته اشاره کرده است که «پشتیبانی از نسخه 32 بیت اپلیکیشن های ARM در آپدیت بعدی ویندوز 11 به اتمام خواهد رسید». این موضوع، جدول زمانی دقیق برای پایان یافتن Arm32 را کمی مبهم می کند! با این حال چیزی که مشخص است این است که در نهایت اپلیکیشن های قدیمی 32 بیتی از رده خارج خواهند شد.

فعلاً مایکروسافت نام رسمی نسخه بعدی ویندوز را اعلام نکرده است. اما این طور که از خبرها بر می آید، این شرکت در حال آماده سازی یک سیستم عامل مدرن و پیشرفته است. کارشناسان وب سایت معتبر ویندوز سنترال معتقدند که این نسخه از ویندوز به طور قطع Windows 12 نام خواهد داشت.

عدم پشتیبانی از اپلیکیشن های Arm32 در ویندوز 12

نسخه بعدی ویندوز تا سال 2024 عرضه نخواهد شد، مگر اینکه برنامه های مایکروسافت در این زمینه تغییر کند. چیپ های کوالکام Oryon نیز انتظار می رود تا در سال 2024 در دسترس قرار گیرند. به این ترتیب برنامه های Arm32 تا حداکثر یک سال دیگر می توانند به حیات خود ادامه دهند! اما پس از آن به تاریخ خواهند پیوست! از آنجایی که بهترین برنامه های ویندوز از نوع Arm64 یا x86 هستند، این موضوع تأثیری بر روی آنها نخواهد داشت.

بد نیست بدانید که پردازنده های Oryon کوالکام بر اساس تکنولوژی تحت مالکیت Nuvia ساخته می شوند. در حال حاضر این همکاری با شکایت قانونی Arm Ltd. مواجه شده است. این شرکت ادعا می کند که کوالکام قراردادهای مربوط به مجوز استفاده از این تکنولوژی را نادیده گرفته و مرتکب نقض علامت تجاری شده است. اگر این شکایت به سرانجام برسد، نگاه ها بیشتر از قبل به کامپیوترهای Windows on ARM و محصولات WOA معطوف خواهد شد.

عدم پشتیبانی از اپلیکیشن های Arm32 در ویندوز 12

با این حال کوالکام اعلام کرده است که چیپست های Oryon چندین برگ برنده را در زمینه طراحی رو خواهد کرد! این تراشه ها می توانند یک «نقطه عطف» برای کامپیوترهای ویندوزی مبتنی بر اسنپدراگون به حساب آیند و این سیستم ها را در سال 2024 متحول کنند. کوالکام ادعا کرده است که پردازنده های Oryon توانایی رقابت با تراشه های سری M اپل را خواهند داشت! اگر چنین چیزی صحت داشته باشد، شاید در آینده ای نزدیک شاهد چرخش بازار به سمت محصولات Windows on ARM باشیم.

منبع: windowscentral