از سال 2023 هر لپ تاپی که قرار است ویندوز 11 بر روی آن اجرا شود، باید به وب کم مجهز باشد. این یک پیشنهاد یا پیشگویی نیست، بلکه یک حقیقت و امر حتمی است! چرا که مایکروسافت این موضوع را به صورت رسمی اعلام کرده است. در میان خبرهایی که این روزها در رابطه با سیستم عامل جدید ویندوز 11 منتشر می شود، مایکروسافت عنوان کرده است که از تاریخ اول ژانویه 2023 (11 دی 1401)، تمام لپ تاپ های «جدید» ویندوز 11 باید به دوربین جلو مجهز باشند.

از سال 2023 تمام لپ تاپ های ویندوز 11 باید به وبکم مجهز باشند

این خبر برای آن دسته از افرادی که نگران حریم خصوصی خود هستند، به این معنا است که باید به فروشگاه های لوازم اداری مراجعه کرده و برای پوشاندن لنز دوربین لپ تاپ خود کاور یا نوار چسب تهیه کنند! همچنین این خبر برای فریلنسرها و کسانی که به صورت ریموت مشغول به کارند به این معنا است که دیگر دغدغه کیفیت پایین وب کم لپ تاپ (یا مجهز نبودن لپ تاپ به وب کم) برای برگزاری جلسات ویدئویی آنلاین را نخواهند داشت.

این موضوع بر روی ارتقای کیفیت وب کم لپ تاپ ها نیز مؤثر خواهد بود. چرا که مایکروسافت فقط سازندگان لپ تاپ را ملزم به مجهز کردن محصولات خود به وب کم نکرده است، بلکه از آنها توقعاتی نیز دارد! مطابق با اعلام مایکروسافت، وب کم لپ تاپ های ویندوز 11 باید حداقل مشخصات فنی و قابلیت های زیر را داشته باشند:

  • رزولوشن حداقل High-Definition (HD) یا بهتر
  • ویژگی نوردهی اتوماتیک Auto Exposure (AE)
  • ویژگی بالانس اتوماتیک رنگ سفید Auto White Balance (AWB)

پس می توان گفت که عمر دوربین های با کیفیت پایین تر از HD رو به پایان است! با توجه به اینکه شرکتی به اعتبار و اهمیت مایکروسافت خواستار از رده خارج شدن وب کم های قدیمی است، شاید دیگر تولید چنین وب کم هایی برای سایر شرکت ها عملی منطقی و مقرون به صرفه نباشد! از طرف دیگر به نظر می رسد که دنیای تکنولوژی به سمتی پیش می رود که موضوع حریم خصوصی افراد دارد کمرنگ تر می شود. در دورانی که هر ماشین و وسیله ای دارای یک دوربین است، چشم ها همه جا در کمین افراد خواهند بود! به عبارت دیگر غول های دنیای تکنولوژی همه جا در حال دیدن و رصد کردن کاربران خود هستند و این موضوع شاید برای همه افراد چندان خوشایند نباشد.

به هر حال مجهز بودن به وب کم با حداقل شرایطی که مایکروسافت اعلام کرده، فقط برای لپ تاپ های جدیدی الزامی است که از ابتدای سال 2023 تولید خواهند شد. پس رعایت این الزامات برای لپ تاپ های فعلی شما ضروری نیست و نیازی نیست که بابت مجهز کردن لپ تاپ فعلی خود به یک وب کم HD با قابلیت های AE و AWB دغدغه ای داشته باشید. اما از ابتدای سال 2023 تمامی لپ تاپ هایی که با سیستم عامل ویندوز 11 عرضه می شوند، باید وب کمی با مشخصاتی مانند آنچه که مایکروسافت اعلام کرده، داشته باشند.

منبع: windowscentral