نسخه جدید ویندوز 11 (Build 23481) به تازگی برای کاربران اینسایدرز در Dev Channel در دسترس قرار گرفته است. در این نسخه شاهد ایجاد تغییراتی در ویندوز 11 هستیم که از میان آنها می توان به ادغام منوی Teams Chat و چندین ویژگی جدید برای فایل اکسپلورر اشاره کرد. با این وجود این ویژگی ها فقط محدود به همین موارد نبوده است و یک سری امکانات جذاب دیگر هم در میان آنها دیده می شود. به عنوان مثال اکنون ویندوز 11 به قابلیت Windows Ink مجهز شده است که به خصوص بر روی تبلت و لپ تاپ های قابل تبدیل کارایی بالایی دارد. در ادامه با این قابلیت بیشتر آشنا خواهید شد.

قابلیت پشتیبانی ویندوز 11 از ورود متن با قلم لمسی و دست خط

بر اساس جدیدترین آپدیت ویندوز 11 برای کاربران Insiders، اکنون شما می توانید با قلم لمسی فیلدهای متنی در ویندوز را تکمیل یا ویرایش کنید. به این ترتیب شما می توانید هر گونه کادر متنی را در محیط ویندوز با دست خط خودتان پر کنید و محتوای لازم را در آنها وارد نمایید. این قابلیت که Windows Ink نام دارد محدود به اپلیکیشن خاصی نیست و در تک تک بخش های ویندوز 11 قابل استفاده است.

شرکت مایکروسافت در این رابطه خاطر نشان کرده است: «قابلیت Windows Ink به کاربران اجازه می دهد تا محتوای مورد نظرشان را به صورت مستقیم با قلم و دست خط خود در کادرهای متنی ویندوز وارد کنند. علاوه بر این، ما در حال بهبود دقت عملکرد سیستم هستیم و در این راه از فناوری «تشخیص» استفاده کرده ایم. هدف ما این است که سیستم با توجه به رفتار کاربر، بتواند تشخیص دهد که او چه زمانی می خواهد از این قابلیت استفاده کند. هدف Windows Ink این است که افراد به جای تایپ کردن، بتوانند با دست خط خودشان با ویندوز کار کنند و تعامل بهتری را با این سیستم عامل برقرار نمایند».

قابلیت پشتیبانی ویندوز 11 از ورود متن با قلم لمسی و دست خط

همان طور که اشاره شد، Windows Ink به تدریج برای کاربران Dev Channel در دسترس قرار می گیرد. این قابلیت مزیت های متعددی دارد. به عنوان مثال کاربران می توانند تنها با یک قلم لمسی، تمام کارهای خود را در ویندوز 11 به پیش ببرند و دیگر نیازی نیست تا مدام بین قلم، تاچ پد و کیبورد جابجا شوند! به عبارت دیگر از آنجایی که این ویژگی برای تمام محیط ویندوز 11 تعریف شده است، تنها ابزار ورودی که به آن نیاز خواهید داشت یک قلم لمسی استایلوس است!

اما بد نیست بدانید که سیستم عامل iPadOS اپل حدود سه سالی هست که از چنین قابلیتی بهره می برد. در پلتفرم اپل، این ویژگی با عنوان “Scribble” شناخته می شود و به کاربران اجازه می دهد تا فیلدهای متنی را در تمام محیط سیستم عامل دستگاه خود با Apple Pencil ویرایش کنند. همچنین کاربران اپل می توانند در این حالت با کشیدن قلم بر روی یک کلمه، آن را انتخاب و سپس دیلیت کنند؛ یا دور یک کلمه با قلم خط بکشند و سپس آن را برای کپی یا کات شدن انتخاب نمایند. این ویژگی ها هنوز در Windows Ink دیده نمی شود.

قابلیت پشتیبانی ویندوز 11 از ورود متن با قلم لمسی و دست خط

چندین سال است که اپل و مایکروسافت چیزهای زیادی را از روی دست هم کپی می کنند! با توجه به این موضوع، جای تعجب است که این همه طول کشید تا مایکروسافت قابلیتی شبیه به Scribble اپل را به پلتفرم خود اضافه کند! با این حال Windows Ink برای کسانی که از قلم لمسی زیاد استفاده می کنند کارایی بالایی دارد و همچنین می تواند افراد بیشتری را به سمت خرید قلم های سرفیس مایکروسافت سوق دهد!

منبع: windows central