مایکروسافت بالاخره بعد از گذشت مدت زمانی نه چندان طولانی، اولین نسخه‌ی بتای ویندوز 11 را برای کاربران رایانه‌های شخصی منتشر کرد.

مایکروسافت اولین نسخه‌ی بتا ویندوز 11 را منتشر کرد. این نسخه در دسترس کسانی قرار می‌گیرد که در برنامه ویندوز اینسایدر خود ثبت نام کرده‌اند. با انجام این کار، مایکروسافت یک قدم به معرفی نسخه اصلی ویندوز 11 نزدیک‌تر شد و باید به زودی منتظر انتشار نسخه رسمی این ویندوز جدید باشیم.

در ابتدا مایکروسافت ویندوز 11 را برای کاربران اینسایدر کانال Dev عرضه کرد که به گفته مایکروسافت برای "کاربران بسیار فنی" مناسب است؛ زیرا دارای "لبه های خشن و زمخت" است. اما خبر خوب این است که این شرکت ردموندی تصمیم گرفته این ‌بار ویندوز ۱۱ را از طریق کانال بتا برای کاربران منتشر کند.

نسخه بتای ویندوز 11 توسط مایکروسافت منتشر شد!

آن دسته از کاربرانی که تاکنون از طریق کانال Dev موفق به دریافت ویندوز 11 شدند، احتمالا می‌دانند که این نسخه بیشترین مشکلات احتمالی را دارد. بنابراین پیشنهاد مایکروسافت برای آن دسته از علاقه‌ مندانی که می‌خواهند ویندوز ۱۱ را نصب و تجربه کنند، این است که دیگر در حلقه‌ی Dev ثبت ‌نام نکنند و نسخه‌ی جدید را از طریق حلقه‌ی Beta دریافت کنند. 

درست است که نسخه بتای این سیستم عامل در مقایسه با نسخه پیش نمایش توسعه‌دهندگان باگ‌های کمتری دارد؛ اما از بسیاری ویژگی‌های دیگر نیز پشتیبانی نمی‌کند. با این حال همچنان این سیستم عامل در حال توسعه است و مشکلات نرم افزاری (باگ) بسیاری در آن مشاهده می‌شود؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌شود برای تجربه این سیستم عامل تا انتشار نسخه اصلی Windows 11 صبر کنید یا آن را روی دستگاهی که از آن به عنوان سیستم اصلی استفاده می‌کنید، نصب نکنید.

لازم است بدانید که برای نصب اولین نسخه بتای ویندوز 11، سیستم شما باید قادر به پشتیبانی از آن باشد و همانطور که می‌دانید، مایکروسافت سخت ‌افزارهای خاصی را برای نصب این سیستم عامل در نظر گرفته است.. سیستم مورد نیاز برای ویندوز 11 به طور قابل توجهی افزایش یافته است، بنابراین شما به رایانه‌ای نیاز دارید که در چند سال گذشته عرضه شده باشد. در حالی که حداقل RAM و فضای ذخیره سازی آن به ترتیب برابر با 4 گیگابایت و 64 گیگابایت باشد. همچنین برای اجرای این ویندوز، شما به سی پی یو های AMD Zen 2، Intel نسل هشتم، Qualcomm Snapdragon 850 یا جدیدتر نیاز دارید. در واقع این شرکت گفته است که به نحوه عملکرد CPU های نسل 7 اینتل و AMD Zen 1 در طول دوره آزمایش توجه زیادی خواهد داشت، اما نمی دانیم این اتفاق چه زمانی رخ می دهد. با این حل باید بگوییم که ممکن است سیستم شما با پردازنده قدیمی بتواند نسخه‌ی بتا ویندوز 11 را اجرا کند، اما احتمالا نسخه نهایی این قابلیت را ارائه نکند.

معمولا برای تغییر از کانال Dev به بتا، راه حل دیگری جز دوباره نصب کردن سیستم عامل بر روی دستگاه نمی‌باشد. اما برای مدت کوتاهی نیازی به این کار نیست و می‌توانید در تنظیمات این گزینه‌ها را تغییر دهید. با این حال به نظر می‌رسد که تنها با ریبوت کردن سیستم، این قضیه حل شود. برای این کار به مسیر Windows Update و سپس Windows Insider Program بروید و حلقه‌ی لازم خود را انتخاب کنید.

در نهایت باید به این نکته هم توجه داشته باشید که نسخه‌ی نهایی و اصلی ویندوز 11 قرار است در ماه اکتبر (اوایل پاییز 1400) در دسترس عموم کاربران قرار بگیرد. در حال حاضر اگر از یک سیستم برای انجام کارهای ضروری خود استفاده می‌کنید، اکیدا توصیه می‌شود نسخه ی بتا و Dev ویندوز ۱۱ را از ذهن خود خارج کنید. چرا که این ویندوز اکنون در مراحل اولیه‌ی توسعه و باگ ‌زدایی قرار دارد و ممکن است مشکلات زیادی را برایتان به وجود آورد.

منبع: theverge