همانطور که می دانید ویندوز از نسخه 3.1 تا ویندوز 11 تغییرات و پیشرفت های بسیاری داشته است و مایکروسافت معمولا آپدیت های زیادی برای نسخه های اصلی خود ارائه می کند. به عنوان مثال اگرچه این غیر قابل باور است اما باید بگوییم که مایکروسافت تاکنون 12 نسخه از سیستم عامل ویندوز 10 را ارائه داده است. درواقع در بازار، دسکتاپ و لپ ‌تاپ‌ هایی را خواهید دید که از Windows 10 Pro، Windows 10 Home و Windows 10 در حالت S استفاده می کنند. اما چه تفاوت هایی بین ویندوز 10 هوم و پرو وجود دارد؟ و ویندوز 10 در حالت S چیست؟ کدام یک برای شما مناسب تر است؟

بیایید مقایسه ای انجام دهیم تا بفهمیم چه چیزی آنها را منحصر به فرد می کند تا بتوانید هنگام خرید رایانه شخصی بعدی خود یا هنگام ارتقاء سیستم عامل فعلی خود تصمیم درستی بگیرید.

Windows 10 Home با Windows 10 Pro و Windows 10 S mode چه تفاوتی دارد؟

Windows 10 Home

Home نسخه استاندارد ویندوز 10 است، و یک نسخه طراحی شده پایه برای کاربران عمومی است که عمدتاً از ویندوز در خانه استفاده می کنند. این نسخه شامل تمام ویژگی های اصلی است که بازار مصرف گسترده ای را مانند دستیار صوتی Cortana، Outlook، OneNote و Microsoft Edge مورد هدف قرار می دهد. گفتنی است که Home همچنان با برنامه Windows Insider سازگار است، اما سرویس ‌های امنیتی و مدیریت گروهی را که برای نسخه ‌های دیگر در دسترس است، محدود می‌ کند.

Windows 10 Home شامل تمام ویژگی هایی است که احتمالاً برای کاربر عمومی مهم است. درواقع این نسخه از دستورات صوتی، طرح ‌های قلمی، نمایشگرهای لمسی، ورود به سیستم Windows Hello و موارد دیگر پشتیبانی خواهید کرد. همچنین Windows 10 Home شامل رمزگذاری یکپارچه دستگاه است که به طور پیش فرض روشن است، اما نباید با سرویس رمزگذاری BitLocker بسیار قدرتمندتر اشتباه گرفته شود.

درحالیکه Windows 10 Home معمولاً با مجموعه کامل آفیس (ورد، اکسل، پاورپوینت و غیره) نصب نمی‌ شود، اما -چه خوب یا بد- شامل یک آزمایش رایگان 30 روزه برای سرویس اشتراک مایکروسافت 365 است، به این امید که پس از پایان دوره آزمایشی، کاربران جدید مشترک خواهند شد. همچنین با راه اندازی خودکار از طریق حساب مایکروسافت خود می توانید به فضای ذخیره سازی ابری OneDrive دسترسی داشته باشید که یک نسخه رایگان 5 گیگابایت ارائه می دهد، و از طریق اشتراک مایکروسافت 365 می توانید فضای ذخیره سازی اضافی دریافت کنید.

برای گیمرها، برنامه Xbox، پخش جریانی بازی، پشتیبانی از کنترلر Xbox، DVR بازی و موارد دیگر همگی با Windows 10 Home پشتیبانی می ‌شوند. به طور کلی، Windows 10 Home دارای ویژگی های حرفه ای است، اما شامل مدیریت دستگاه تلفن همراه نیز می شود. این ممکن است برای افراد یا خانواده هایی که می خواهند برنامه ها و تنظیمات امنیتی تلفن های متصل را کنترل کنند مفید باشد.

Windows 10 Home

Windows 10 Pro

Windows 10 Pro نسخه حرفه ای ویندوز 10 است و شامل بسیاری از ویژگی های اضافی می شود که برای مشاغل طراحی شده است. این نسخه تقریباً همه چیزهایی را که Windows Home ارائه می دهد، دارد و به علاوه شامل خدمات امنیتی و مدیریتی اضافی نیز می شود. گفتنی است که این نسخه از ویندوز 10 معمولاً توسط شرکت ‌ها یا مدارس به صورت عمده خریداری می ‌شود.

اگرچه Home و Pro از ویژگی ‌های پایه یکسانی برخوردار هستند، اما آیتم ‌های اضافه ‌شده در Pro برای کاربر معمولی در خانه ضروری نیست. به عنوان مثال، این نسخه شامل رمزگذاری قدرتمند و قابل تنظیم BitLocker و همچنین محافظت از اطلاعات ویندوز است که به کنترل دسترسی پیشرفته کمک می کند و یک کاربر معمولی به آن نیازی ندارد.

همچنین گفتنی است که در نسخه پرو، بسته های قابل تنظیم بیشتری برای اهداف آموزشی و سازمانی وجود دارد. حتی به ویژگی ‌های جالبی مانند Windows Sandbox دسترسی خواهید داشت که به شما امکان می ‌دهد برنامه ‌های غیرقابل اعتماد را در یک محیط مجازی اجرا کنید.

Windows 10 Pro شامل دسترسی به نسخه ‌های تجاری خدمات مایکروسافت، از جمله Windows Store for Business، Windows Update for Business، گزینه‌ های مرورگر Enterprise Mode و ... نیز می باشد. این نسخه ها شامل ویژگی های اضافی برای خرید و آپلود محتوا به صورت انبوه است و گزینه های مجازی سازی آن عبارتند از سازگاری با دسکتاپ از راه دور، Client Hyper-V، پیکربندی رایانه مشترک، Azure Active Directory و موارد دیگر.

با همه این گفته‌ ها، ویژگی ‌های اضافی در ویندوز 10 پرو برای مدیران IT ارزشمند است، اما برای مالک عمومی رایانه شخصی ارزشمند نیست.

Windows 10 Pro

ویندوز 10 در حالت S

ویندوز 10 در حالت S نسخه ای از ویندوز 10 است که مایکروسافت آن را برای اجرا در دستگاه های سبک تر، ارائه امنیت بهتر و امکان مدیریت آسان تر پیکربندی کرده است. "S" نام خاصی ندارد، اما مایکروسافت بطورکلی آن را با کلماتی مانند امنیت، کارآمد، عملکرد برتر و... احاطه کرده است.

ویندوز 10 در حالت S نسخه دیگری از ویندوز 10 نیست. درواقع، این یک حالت ویژه است که به طور قابل توجهی ویندوز 10 را به روش های مختلف محدود می کند تا آن را سریع تر کند، عمر باتری بیشتری را ارائه دهد، و ایمن تر و مدیریت آن آسان تر باشد. می توانید از این حالت خارج شوید و به Windows 10 Home یا Pro برگردید.

از نظر عملکردی، حالت S از همان خدمات پایه ای پشتیبانی می کند که ویندوز 10 اصلی پشتیبانی می کند. مایکروسافت مدارس را به طور خاص هدف قرار می دهد و از مربیان می خواهد که ابزارهای لازم برای مدیریت کلاس را داشته باشند. با این حال، حالت S نیز برخی از قابلیت های قابل توجه را برای به دست آوردن این نتایج حذف می کند. اولین و مهم ترین تفاوت این است که ویندوز 10 در حالت S فقط به برنامه ها اجازه می دهد تا از فروشگاه ویندوز نصب شوند. این محدودیت، به مایکروسافت امکان می دهد تا بدافزار را به طور مؤثرتری ریشه‌ یابی کند و از سطح کیفیت برنامه اطمینان حاصل کند، اما آنچه را که مردم می ‌توانند دانلود و استفاده کنند محدود می‌ کند.

در ادامه باید خاطر نشان کنیم که مایکروسافت اج مرورگر پیش ‌فرض در حالت S است و نمی ‌توانید این تنظیم را تغییر دهید. باز هم، دلیل مایکروسافت برای این امر، کنترل بیشتر بر امنیت است. به طور مشابه، Bing موتور جستجوی پیش ‌فرض برای فعالیت ‌های حالت S است.

زمان راه‌ اندازی و فعالیت ‌های برنامه عموماً در حالت S سریع ‌تر است، که یک امتیاز مثبت است. دلیل سرعت این است که هیچ برنامه قدیمی ویندوز برای کاهش سرعت کار وجود ندارد. تا زمانی که رم زیادی مصرف نمی کنید، حالت S به طور مثبتی سریع است. فایل ‌ها بطور خودکار از طریق OneDrive در فضای ابری ذخیره می ‌شوند، که از پر شدن هارد دیسک‌ های کوچک ‌تر جلوگیری می ‌کند. گفتنی است که ویژگی‌ های اصلی ویندوز مانند کورتانا، تشخیص چهره Windows Hello و Windows Ink برای استفاده از قلم نیز در این حالت از بین نخواهند رفت.

در آخر باید ذکر کنیم شما میتوانید برای کار کردن راحت تر با ویندوز 10 مقاله هشت ویژگی ویندوز 10 که باید غیرفعال شود را مشاهده کنید.

منبع: digitaltrends