چندی پیش، برای خرید روتر، فقط کافی بود یکی از دو استاندارد Wi-Fi 5 قدیمی و Wi-Fi 6 جدیدتر را انتخاب کرد. اما اکنون، علاه بر این دو استاندارد، گزینه سوم دیگری به نام Wi-Fi 6E نیز وارد بازار شده که صنعت آن را به عنوان بزرگترین ارتقاء Wi-Fi در دو دهه اخیر مطرح کرده است.

این سه استاندارد از شرکت هایی مانند TP-Link، Netgear و Asus که روترها را در هر سه نسل Wi-Fi می فروشند، عرضه می شوند و با این حال تصمیم گیری و انتخاب را پیچیده می کنند. اما در ادامه به طور کامل این سه استاندارد وای فای را با هم مقایسه کرده ایم تا راحت تر بتوانید روی یکی از آن ها سرمایه گذاری کنید.

مقایسه سه استاندارد Wi-Fi 5 و Wi-Fi 6 و Wi-Fi 6E: آیا وقت آن رسیده که از روتر جدیدتر استفاده کنیم؟

چرا Wi-Fi 5 همچنان مهم و کاربردی است؟

اگرچه استاندارد Wi-Fi 5 در سال 2013 راه اندازی شد، اما همچنان در روترهای ارزان قیمت در دسترس است. این استاندارد بنا به دلایلی همچنان گزینه خوبی محسوب می شود:

دلیل اول این است که هیچ تفاوت ذاتی در محدوده دریافت بین Wi-Fi 5 و Wi-Fi 6 وجود ندارد، بنابراین همچنان می توانید یک پوشش قابل مقایسه با روتر بسیار ارزان ‌تر داشته باشید.

به عنوان مثال، بسته سه‌ تایی Eero آمازون با Wi-Fi 5، 169 دلار قیمت دارد که 30 دلار کمتر از نسخه Wi-Fi 6 با همان پوشش تبلیغاتی 5000 فوت مربع است. همچنین بسته سه تایی 200 دلاری Google Wi-Fi و بسته دو تایی 269 دلاری Google Nest Wifi نیز همچنان از Wi-Fi 5 استفاده می کنند. این در حالی است که Google هنوز نسخه های Wi-Fi 6 را ارائه نمی دهد. با این وجود، اگر فقط می ‌خواهید پوشش را گسترش دهید یا مناطق کور را حذف کنید، منطقی است یکی از بهترین سیستم های Wi-Fi 5 را خریداری کنید تا یک سیستم Wi-Fi 6 پایین رده ‌تر اما با همان محدوده قیمتی.

در ادامه باید بگوییم که اکثر دستگاه ‌ها همچنان از Wi-Fi 5 استفاده می ‌کنند. در واقع این استاندارد قدیمی ‌تر، همچنان در iPad سطح پایه، همه مک ‌های مبتنی بر اینتل، همه رایانه ‌های شخصی قبل از اواسط سال 2019 و همه دستگاه های Fire TV به جز Fire TV Stick 4K Max جدید یافت می شود. لازم به ذکر است که این دستگاه های Wi-Fi 5 با روترهای جدیدتر Wi-Fi 6 مانند روتر وای فای 6 جدید ZTE AX3000 Pro نیز کار می کنند، اما هیچ مزیتی از استاندارد جدیدتر را نخواهند داشت.

یک نکته مرتبط: هنگامی که در حال خرید یک روتر مش هستید، ممکن است آنها را به عنوان "دو بانده" یا "سه بانده" تبلیغ کنند. در سیستم ‌های سه ‌بانده، نقاط مش از خط ارتباطی اختصاصی خود استفاده می کنند، بجز آنهایی که داده ‌ها را به دستگاه ‌های شما می ‌رسانند، که این امر منجر به ازدحام کمتر و سرعت بهتر می‌ شود. البته ناگفته نماند که این ویژگی هنوز برای Wi-Fi 6 انحصاری نیست. در نهایت باید بگوییم که یک سیستم Wi-Fi 5 سه بانده با ارتباطات از راه دور قوی تر نسبت به یک سیستم دو بانده با Wi-Fi 6 بهتر و مقرون به صرفه تر است.

مقایسه سه استاندارد Wi-Fi 5 و Wi-Fi 6 و Wi-Fi 6E: آیا وقت آن رسیده که از روتر جدیدتر استفاده کنیم؟

جایی که انتخاب Wi-Fi 6 منطقی تر است

وای فای 6 نسبت به وای فای 5 مزایایی دارد، اما ممکن است بتوانید بدون آن ها کار کنید. اگر از اینترنت گیگابایتی استفاده می کنید، مطمئنا دوست دارید یک روتر Wi-Fi 6 نیز همراه آن باشد. همانطور که کارشناس شبکه دونگ نگو اشاره کرده است، وای فای 6 می تواند در دنیای واقعی با اکثر دستگاه ها سرعتی در حدود 1000 مگابایت در ثانیه داشته باشد، در حالی که وای فای 5 در بهترین حالت به حدود نیمی از این سرعت می رسد.

این سرعت اضافی برای سرویس‌هایی مانند Netflix که برای ویدیوهای 4K حدود 25 مگابایت بر ثانیه مصرف می ‌کنند اهمیتی ندارد، اما اگر فایل ‌های تورنت را از اینترنت دانلود می‌ کنید، یا حجم عظیمی از داده را بین درایوهای ذخیره‌ سازی شبکه منتقل می ‌کنید، و یا جریانی را از یک سرور رسانه محلی با پهنای باند بسیار بالا پخش می ‌کنید، این ویژگی می‌ تواند مفید باشد.

مزیت بزرگ دیگر Wi-Fi 6 این است که به طور کارآمد تری می تواند اتصالات زیادی را به صورت همزمان انجام دهد. یکی از فناوری ‌های جدید به نام OFDMA است که برای دستگاه‌ های خانگی هوشمند طراحی شده است برای اتصال دسته ‌ای از لامپ ‌ها و سوئیچ ‌های دارای Wi-Fi به شبکه، مفید است. همچنین گفتنی است که Wi-Fi 6 قابلیتی به نام MU-MIMO را برای آپلودها گسترش می دهد که می تواند در طول تماس های همزمان زوم یا جلسات بازی آنلاین مفید باشد.

سازندگان روتر ادعا می‌ کنند که تلفن‌ ها و لپ ‌تاپ ‌ها با استفاده از Wi-Fi 6 عمر باتری بهتری دارند و همچنین از امنیت شبکه قوی ‌تری پشتیبانی می‌ کنند، اما اگر همه دستگاه ‌های شما از Wi-Fi 6 پشتیبانی نکنند، از این مزیت اضافی بهره نخواهید برد.
مسلماً، برخی از روترهای Wi-Fi 6 از ویژگی ‌های اضافی مانند آنتن ‌های با طراحی بهتر یا پردازنده ‌های قدرتمندتر بهره می ‌برند. (به عنوان مثال، روتر TP-Link Archer AX50 Wi-Fi 6 عملکرد و برد بهتری نسبت به Archer A7 با Wi-Fi 5 دارد.) با این حال، Wi-Fi 6 به تنهایی دریافت بهتر را تضمین نمی کند و افزایش سرعت آن برای اکثر موارد استفاده از اینترنت قابل توجه نخواهد بود.

مقایسه سه استاندارد Wi-Fi 5 و Wi-Fi 6 و Wi-Fi 6E: آیا وقت آن رسیده که از روتر جدیدتر استفاده کنیم؟

استاندارد Wi-Fi 6E هنوز برای استفاده زود است

از نظر تئوری، Wi-Fi 6E یک معامله بزرگ است، زیرا برای اولین بار در بیش از یک دهه گذشته یک باند فرکانسی جدید را به روترهای خانگی اضافه می کند.

روترهای Wi-Fi 5 و Wi-Fi 6 امروزی، سیستم دو بانده را برای به حداقل رساندن تراکم ارائه می دهند، باند 2.4 گیگاهرتز سرعت کمتری را در برد طولانی تر و باند 5 گیگاهرتز سرعت بیشتری را در برد کوتاه تر ارائه می دهد. روتر شما ممکن است به طور خودکار اتصالات بین این دو باند را تقسیم کند، یا ممکن است آنها را به عنوان شبکه های جداگانه نمایش دهد و به شما امکان می دهد دستگاه ها را به صورت دستی به هر یک اختصاص دهید. (فقط برای سردرگمی بیشتر، باندهای 5 گیگاهرتز اغلب با عنوان 5G خارج از جعبه برچسب گذاری می شوند، علیرغم اینکه هیچ ارتباطی با شبکه 5G تلفن شما ندارند.)

Wi-Fi 6E باند 6 گیگاهرتز را به ترکیب اضافه می کند، ازدحام را بیشتر کاهش می دهد و سرعت هایی را که به ندرت در باند 5 گیگاهرتز امکان پذیر بود، امکان پذیرتر می کند. اما یک اشکال اساسی وجود دارد و آن هم این است که برد آن از باند 5 گیگاهرتز کوتاهتر است. احتمالاً این مشکل، با گذشت زمان از طریق سخت ‌افزار بهتر و حتی استانداردهای Wi-Fi جدیدتر بهبود می ‌یابد، اما در حال حاضر آزمایش‌ های CNET هیچ افزایش سرعت قابل ‌توجهی را برای Wi-Fi 6E در فاصله نزدیک و کاهش شدید در فواصل دورتر نشان نداده است.

گفتنی است که سخت ‌افزار فعلی Wi-Fi 6E گران است. علاوه بر این، پشتیبانی دستگاه از Wi-Fi 6E در حال حاضر محدود به گوشی پرچمدار سامسونگ Galaxy S22 Ultra و S21 Ultra سامسونگ، تعداد انگشت شماری از تلفن های کمتر شناخته شده و تعداد کمی لپ تاپ است.

منبع: pcworld