اپل در تازه ترین نسخه سیستم عامل مک (MacOS 11.3) قابلیت تشخیص مکالمه را به مرورگر خود، اپل سفاری، اضافه کرده است. این قابلیت به وب سایت ها و اپلیکیشن های تحت وب این امکان را می دهد تا به صدای کاربر گوش داده و دستورالعمل های صوتی را به تکست تبدیل کنند. البته این ویژگی پیش از این در مرورگرهای گوگل کروم و مایکروسافت Edge وجود داشت و حالا سفاری نیز از آن پشتیبانی می کند.

تشخیص کلمه به متن با الهام از سیستم عصبی و مغز انسان!

سیستم عامل MacOS 11.3 به تازگی و در روزهای اول ماه فوریه سال 2021 ارائه شده و فعلاً فقط برای توسعه دهندگان دردسترس است. از این جهت قابلیت تشخیص صوتی در مرورگر سفاری هنوز به طور کامل تست نشده و از میزان کارایی آن برای کاربران اطلاعی در دست نیست. به طور کلی این فناوری در هنگام چت کارایی بالایی دارد و شما را از تایپ مداوم بی نیاز می کند. به این صورت که شما پیام خود را به صورت صوتی بیان می کنید و مرورگر، کلمات را به صورت متن در اپلیکیشن های چت وارد می کند.

قابلیت تشخیص صوتی در واقع با الهام گرفتن از مغز انسان و شبکه عصبی بدن ارائه شده است. به این صورت که پردازنده الکترونیکی همانند مغز انسان توانایی تجزیه و تحلیل سیگنال های صوتی را دارد و با بهره بردن از هوش مصنوعی، آنها را به متن تبدیل می کند. همچنین هوش مصنوعی توانایی تبدیل متن به صوت را نیز دارد.

تشخیص کلمه به متن با الهام از سیستم عصبی و مغز انسان!

مسلماً با رواج یافتن این قابلیت، بازار اسپیکرهای هوشمند نیز داغ می شود! چرا که ممکن است تا اسپیکرهای معمولی کلمات مورد نظر شما را به خوبی به سیستم منتقل نکنند یا سروصداها و نویزهای محیطی بر کیفیت عملکرد آنها تأثیر بگذارند. بنابراین اسپیکرهایی با قابلیت حذف نویز کارایی بالاتری در این زمینه خواهند داشت.

امکانات جدید برای توسعه دهندگان افزونه در نسخه جدید Apple Safari

بد نیست در اینجا به ویژگی های جدید دیگری نیز که به اپل سفاری اضافه شده به صورت مختصر اشاره کنیم. در نسخه جدید این مرورگر، برنامه نویسان قابلیت کنترل محتوای صفحه جدید (New Tab) با افزونه را خواهند داشت. از این جهت سفاری کم کم در حال نزدیک شدن به گوگل کروم است که می توان آن را محبوب ترین مرورگر در میان کاربران وب دانست! به هر حال این ویژگی کار را برای افزونه نویسان سفاری و کاربران آسان تر خواهد کرد. همچنین در نسخه جدید سفاری شما می توانید نحوه چیدمان عناصر در New Tab را مطابق با نیاز خود تغییر دهید. به عنوان مثال شما می توانید که در هنگام باز کردن New Tab اطلاعاتی مانند لیست وبسایت های قبلاً مشاهده شده، نرم افزار Siri و گزارش های امنیتی اپل نمایش داده شوند. همچنین این امکان وجود دارد تا تمام مرورگرهای سفاری شما که در دستگاه های مختلف نصب هستند، سینک کرده و تب های باز شده در یک سفاری را در سایر مرورگرها نیز به صورت هم زمان نمایش داد.

به هر حال همان طور که اشاره شد قابلیت تشخیص کلمات هنوز برای استفاده عمومی دردسترس نیست، اما شما می توانید با مراجعه به سایت اپل نحوه عملکرد نسخه پیش فرض آن را تست کنید.

منبع: cnet