رونمایی از پردازنده های گرافیکی سری CMP HX

انویدیا به تازگی سری جدید پردازنده هایش را معرفی کرده است که به طور اختصاصی برای استخراج ارز رمزنگاری شده طراحی و ساخته شده اند. این محصولات جدید انویدیا پاسخی برای بالا رفتن تقاضای کارت گرافیک و با هدف استخراج اتریوم محسوب می شوند. نمی توان پردازنده های انویدیا سری CMS HX را کارت گرافیک دانست. بر اساس اطلاعات بدست آمده از اطلاعیه رسمی تیم سبز، این پردازنده ها حتی خروجی تصویر هم ندارند. پردازنده های جدید انویدیا به محصولات سری Pascal P10X شبیه هستند که آنها نیز در گذشته به دلیل افزایش تقاضا برای استخراج رمز ارز عرضه گشتند. البته در آن زمان پردازنده های گرافیکی سری Pascal P10X به طور اختصاصی از طریق AIB ها در دسترس قرار گرفتند و ضمانت نامه محدودی داشتند. آنها فاقد درایور و خروجی تصویر بودند و به همین خاطر، ارزش فروش پایینی داشتند. محصولات سری Pascal P10X این شرکت به هیچ عنوان برای استفاده گیمرها و اجرای برنامه های سنگین گرافیکی مناسب نبودند.

چهار پردازنده کامپیوتر سری CMS HX که توسط انویدیا رونمایی شده اند می توانند نرخ هش اتریوم را از 25 مگاهش بر ثانیه با توان 125 وات تا 86 مگاهش بر ثانیه با توان 320 وات افزایش بدهند. آنها دارای حداکثر 10 گیگابایت حافظه ویدئویی (VRAM) هستند که با توجه به این قضیه، پردازنده های CMS HX شبیه به پردازنده گرافیکی GA102 خواهند بود. بر طبق به اطلاعیه ای که انویدیا منتشر نموده است، پردازنده های سری CMS HX در سه ماهه اول سال جاری میلادی وارد بازار می شوند و نمونه های 10 گیگابایتی نیز در سه ماهه دوم سال 2021 عرضه خواهند شد.

کارت گرافیک GeForce RTX، مخصوص گیمرها

انویدیا همچنین اعلام کرده است که کارت گرافیک GeForce RTX 3060، که قرار است در آینده ارائه شود، درایور ویژه ای خواهد داشت که الگوریتم های مخصوص به استخراج رمز ارز را به صورت خودکار شناسایی می کند و نرخ کاهش آن را تا 50 درصد پایین می آورد. این درایور باعث می گردد که GeForce RTX 3060 برای گیمرها مناسب تر است تا ماینرها. بر اساس اطلاعیه رسمی انویدیا، این شرکت قصد ندارد قدرت کارت گرافیکی فعلی استخراج رمز ارز را محدود نماید. تا به امروز انویدیا هیچگونه اقدامی این چنینی برای ناامید کردن ماینرها برای خرید کارت های گرافیک انجام نداده بود. در ابتدا مشخص نبود که کارکرد نرم افزار چگونه است و آیا تنها بر روی درایورهای ویندوز عمل می کند یا نه؛ با این حال یکی از تحلیلگران AnandTech پیامی از انویدیا دریافت کرده است که نشان می دهد نرم افزار بر روی لینوکس نیز قابل استفاده خواهد بود. این تحلیلگر این خبر را بدین گونه منتشر کرده است: «به تازگی پیغامی از انویدیا به دست من رسیده است: آنها تایید می کنند که درایورهای لینوکس RTX 3060 نیز از عملکرد اترنوم بهره خواهند برد. با اینکه کاربران همین انتظار را داشتند اما باز هم تایید شدن آن از طرف انویدیا خوشحال کننده است؛ به این دلیل که اکثر ماینرها استفاده از سیستم عامل لینوکس را ترجیح می دهند.»

منبع: videocardz