حدود دو سال است که ویندوز 11 به طور عمومی منتشر شده است. اما همان طور که احتمالاً می دانید، نصب این سیستم عامل مدرن بر روی هر دستگاهی امکان پذیر نیست و برای بهره مند شدن از امکانات آن سیستم شما باید به یک سری پیش نیازهای سخت افزاری مجهز باشد. این موضوع باعث شده تا پس از گذشت دو سال، هنوز تعداد زیادی از کاربران موفق به نصب ویندوز 11 و تجربه کار کردن با آن نشده باشند.

درباره سیستم عامل Tiny11

بر اساس گزارشی که توسط مرکز تحقیقاتی StatCounter ارائه شده، ویندوز 10 همچنان در صدر لیست پرکاربرترین ویندوزهای جهان قرار دارد. این در حالی است که چندی پیش مایکروسافت اعلام کرد که پشتیبانی از ویندوز 10 را در سال 2025 پایان می دهد و به کاربران این سیستم عامل توصیه کرده است که تا پیش از این تاریخ، سیستم خود را به ویندوز 11 ارتقا دهند.

با این وجود پیش نیازهای سخت افزاری مورد نیاز برای نصب ویندوز 11 موانع بزرگی را بر سر راه کاربران برای ارتقا به این سیستم عامل ایجاد کرده است. در این شرایط، یک برنامه نویس مستقل به نام NTDEV از سیستم عامل Tiny11 رونمایی کرده است که به شما این امکان را می دهد تا ویندوز 11 را بر روی کامپیوترهایی با حافظۀ رم کمتر از 4 گیگابایت نیز اجرا کنید!

در همین راستا Tiny11 موفق به ثبت یک رکورد جهانی شده است! این نسخه از ویندوز 11 تنها 176 مگابایت رم را اشغال می کند که 23 برابر کمتر از میزان رم اعلام شده از جانب مایکروسافت (4 گیگابایت) برای اجرای این سیستم عامل است!

درباره سیستم عامل Tiny11

اگر با Tiny11 آشنایی ندارید باید به شما بگوییم که این سیستم عامل در واقع نسخۀ سبکی از ویندوز 11 است که برای اجرا شدن بر روی کامپیوترهای قدیمی طراحی شده است. این سیستم عامل نیازی به سخت افزار رده بالا ندارد و حتی سیستم هایی که از پیش نیازهای اعلام شده توسط مایکروسافت برخوردار نیستند، با آن سازگار خواهند بود. Tiny11 یک نسخه ISO از ویندوز 11 پرو 22H2 است و همان طور که توسعه دهندۀ آن اعلام کرده است «این تمام چیزی است که برای یک تجربه محاسباتی راحت و بدون دردسر نیاز دارید و شما را از مراحل نصب پرتعداد و سردرگم کنندۀ نسخه استاندارد ویندوز نجات می دهد».

توسعه دهنده Tiny11 اعلام کرده است که توانسته ویندوز 11 را بر روی فقط 176 مگابایت حافظه رم اجرا کند. این دستاورد چشمگیر دریچه های جدیدی را به روی کاربرانی که سخت افزار سیستم آنها از ویندوز 11 پشتیبانی نمی کند گشوده است و امکان اجرای جدیدترین نسخه از سیستم عامل محبوب مایکروسافت را به آنها می دهد. با این حال توجه داشته باشید که در هنگام کار کردن با این نسخه سبک از ویندوز 11 ممکن است با مشکلاتی مانند صفحۀ آبی (Blue Screen)، بی ثباتی در عملکرد و حتی از دست رفتن دیتا مواجه شوید. همچنین باید این ریسک را بپذیرید که سیستم عامل شما هیچ آپدیتی از مایکروسافت دریافت نخواهد کرد.

توسعه دهنده تاینی 11، NTDEV، در این رابطه گفته است:

«این رکورد جهانی جدید از طریق آزمون و خطای گسترده امکان پذیر شده است. در همین رابطه مراحل بوت ویندوز 11 را بارها و بارها مورد بررسی قرار دادیم و درایورها و سرویس هایی که در این پروسه منابع بیشتری را اشغال می کردند، شناسایی کردیم. حتی مواردی مانند رابط درایو دیسک را نیز با استفاده از IDE مورد بررسی قرار دادیم. با بهینه سازی این موارد، اکنون ویندوز 11 بر روی سیستم های قدیمی با منابع محدودتر نیز قابل اجرا است».

باید ببینیم که Tiny11 می تواند باعث افزایش تعداد کاربران ویندوز 11 شود یا ویندوز 10 همچنان به پیشتازی خود در این زمینه ادامه می دهد!

منبع: windows central