مشخصات فنی لپ تاپ لنوو ThinkPad X1 Yoga (Gen 7) در برابر ThinkPad X1 Yoga (Gen 6)

ThinkPad X1 Yoga (Gen 7) در جریان CES 2022 در کنار لپ ‌تاپ‌ های جدید Lenovo ThinkPad X1 Carbon (Gen 10) و X1 Nano (Gen 2) معرفی شد. این لپ‌ تاپ دارای یک نمایشگر OLED جدید، نوار ارتباطی جدید، سخت‌ افزار عملکردی جدید و برخی ویژگی‌ های امنیتی اضافی است که آن را به یکی از بهترین لپ ‌تاپ ‌های لنوو تبدیل می کند. در این بخش مشخصات X1 Yoga (Gen 7) جدید و X1 Yoga (Gen 6) کمی قدیمی تر را با هم مقایسه کرده ایم. پس با ما همراه باشید.

مشخصات فنی لپ تاپ لنوو ThinkPad X1 Yoga (Gen 7) در برابر ThinkPad X1 Yoga (Gen 6)

طراحی و ویژگی های لپ تاپ Lenovo ThinkPad X1 Yoga (Gen 7) در مقایسه با Lenovo ThinkPad X1 Yoga (Gen 6)

ThinkPad X1 Yoga جدید (نسل 7) در مقایسه با نسل 6 تفاوت فیزیکی زیادی ندارد و با همان ساختار آلومینیومی و وزن و ابعاد ساخته شده است. هر دو لپ تاپ، از نوع رایانه ‌های شخصی قابل تبدیل هستند که در هر زاویه ای قابل چرخش می باشند. ضمن اینکه هر دو لپ تاپ از گواهی دوام MIL-STD 810H برخوردار هستند.

لپ تاپ های ThinkPad مجهز به یک صفحه‌ کلید راحت هستند که چهار بلندگو با قابلیت‌ های Dolby Atmos برای تجربه شنیداری عمیق ‌تر در کنار آن قرار دارند. از لحاظ پورت، اساساً یکسان هستند و از دو درگاه تاندربولت 4، HDMI، دو درگاه USB-A 3.2 و جک صدای 3.5 میلی متری برخوردار هستند. گفتنی است که Gen 7 X1 Yoga به 6E Wi-Fi ارتقا یافته و برای ازدحام کمتر، در هر دو مدل همچنان بلوتوث 5.2 موجود است. همچنین می‌توانید اتصال اختیاری 4G LTE و 5G را با پشتیبانی از eSIM و Nano Sim دریافت کنید.

طراحی و ویژگی های لپ تاپ Lenovo ThinkPad X1 Yoga (Gen 7) در مقایسه با Lenovo ThinkPad X1 Yoga (Gen 6)

یکی از تغییرات عمده در مدل Gen 7، نوار ارتباطی جدید بالای صفحه نمایش است. این مدل، دارای یک دوربین 1080p (FHD) با شاتر حریم خصوصی به عنوان استاندارد است که از 720p (HD) نسل ششم بالاتر است. برای امنیت بیشتر از طریق Windows Hello می توان یک سنسور IR و ویژگی جدید Computer Vision را به ترکیب اضافه کرد. Computer Vision تشخیص حضور انسان (HPD) را با یک واحد پردازش عصبی ترکیب می کند تا حرکت جلوی دوربین را تجزیه و تحلیل کند. این قابلیت، برای صرفه جویی در مصرف انرژی می تواند صفحه نمایش را کم نور یا خاموش کند. همچنین به PrivacyAlert متصل می شود - جایی که رایانه شخصی به شما هشدار می دهد که کسی از بالای شانه شما صفحه نمایش را نگاه می کند- که در نتیجه پیوندها و لینک ها را به گزینه نمایش با PrivacyGuard تبدیل می کند. در مقابل باید بگوییم که مدل X1 Yoga (Gen 6) نوار comms جدید را ندارد، اما همچنان می‌ توانید یک دوربین IR با HPD اما بدون ویژگی Computer Vision دریافت کنید. در هر دو لپ ‌تاپ، یک خواننده اثر انگشت، تراشه dTPM 2.0 و شکاف قفل Kensington اقدامات امنیتی را تکمیل می ‌کنند.

طراحی و ویژگی های لپ تاپ Lenovo ThinkPad X1 Yoga (Gen 7) در مقایسه با Lenovo ThinkPad X1 Yoga (Gen 6)

صفحه نمایش و پشتیبانی از قلم جوهری  لپتاپ های Lenovo ThinkPad X1 Yoga (Gen 7) وX1 Yoga (Gen 6)

لنوو با تولید مدل Gen 6 به صفحه نمایش هایی با نسبت تصویر 16:10 بلندتر روی آورد و این روند را با X1 Yoga جدید (Gen 7)  ادامه داد. این لپ تاپ با سه صفحه نمایش 1920x1200 عرضه می شود که هر کدام با رنگ 100٪ sRGB و مصرف انرژی کم همراه هستند. ضمن اینکه یکی از آن ها ضد تابش با روشنایی 400 نیت، یکی ضد انعکاس با 400 نیت و دیگری ضد تابش با 500 نیت است.

نمایشگر نهایی X1 Yoga قدیمی تر دارای وضوح 3840x2400، روشنایی 500 نیت، پوشش ضد انعکاس، رنگ 100% DCI-P3، Dolby Vision، HDR 400 و نور آبی کم است. X1 Yoga (Gen 7) از صفحه نمایش UHD+ استفاده می کند و رنگ و کنتراست را عمیق تر می کند. ضمن این که این مدل Gen 7 نیز دارای همان سه صفحه نمایش FHD+ است که در مدل Gen 6 موجود است.

ماهیت تبدیل پذیر X1 Yoga به این معنی است که برای جوهر کاری ایده آل است. Lenovo با یک قلم فعال داخلی که در کناره آن قرار دارد این کار را تا حد امکان آسان می کند. دارای 4096 سطح حساسیت فشار است که برای یادداشت ها و طرح ها عالی است.

صفحه نمایش و پشتیبانی از قلم جوهری  لپتاپ های Lenovo ThinkPad X1 Yoga (Gen 7) وX1 Yoga (Gen 6)

کارایی و قیمت لپ تاپ لنوو ThinkPad X1 Yoga Gen 7 در برابر ThinkPad X1 Yoga Gen 6

پردازنده ‌های موبایل نسل دوازدهم اینتل Core (که در CES 2022 معرفی شدند) بدون شک عملکرد مدل‌ های X1 Yoga (Gen 7) را افزایش می‌ دهند، اما این به معنی نیست که پردازنده ‌های نسل یازدهم اینتل خوب نیستند. این پردازنده ها همچنان در بیشتر موقعیت‌ها عملکرد تحسین ‌برانگیزی ارائه می دهند.

در ادامه باید بگوییم که هر دو لپ تاپ تا 32 گیگابایت رم دارند، البته لپ تاپ نسل جدیدتر Gen 7 X1 Yoga از رم LPDDR5 به جای LPDDR4x موجود در نسل قدیمی تر برخوردار شده است. ضمن اینکه هر دو لپ تاپ تا 2 ترابایت M.2 PCIe 4.0 SSD دارند، و اندازه باتری آن ها 57 وات ساعت است.

ThinkPad X1 Yoga (Gen 7) احتمالا در مارس 2022 با حدود قیمت 1749 دلار عرضه شود. این قیمت به طور قابل توجهی گرانتر از قیمت فعلی X1 Yoga (Gen 6) است که پس از تخفیف مکرر Lenovo اکنون حدود 1099 دلار است. انتظار می رود مدل های Gen 7 قبل از عرضه، هزینه بیشتری در هنگام عرضه داشته باشند. همچنین به شما پیشنهاد می کنیم که برای آشنایی بیشتر با لپ تاپ های جدید ThinkPad لنوو و مقایسه ویژگی های آنها مقاله لپ تاپ Lenovo ThinkPad X1 Carbon (Gen 10) در مقایسه با X1 Yoga (Gen 7) را نیز پس از این مطلب مشاهده کنید.

منبع: windowscentral