اگر از دنبال کنندگان مطالب وب سایت ما باشید، حتماً به این نکته توجه کرده اید که ما تا به حال چند باری به رقابت شدید در بازار گوشی های هوشمند اشاره کرده ایم. با این حال ممکن است بسیاری از شما فکر کرده باشید که این رقابتِ مورد اشارۀ ما صرفاً به برندهای بزرگی مانند سامسونگ، اپل و شیائومی محدود می شود. اما بد نیست بدانید که صدها برند ریز و درشت در سرتاسر دنیا به تولید گوشی های هوشمند مشغول هستند و این بازار جزء بزرگترین بازارهای دنیای تکنولوژی به شمار می آید. اما بر اساس گزارشی که به تازگی از جانب Counterpoint منتشر شده، به نظر می رسد که این بازار بزرگ و متنوع رو به انقراض و نابودی است! چرا که فقط در عرض 6 سال و بین سال های 2017 تا 2023، حدود 500 برند از بازار گوشی های هوشمند خارج شده اند!

انقراض بازار جهانی گوشی های هوشمند

با تسلط غول های جهانی بر بازار گوشی های هوشمند، برندهای محلی به سوی نابودی پیش می روند

اگر کسی از شما بپرسد که چند کمپانی تولید کنندۀ گوشی هوشمند را نام ببرید، احتمالاً یک لیست 10 تایی یا در بهترین حالت 15 تایی از این برندها را به او تحویل خواهید داد. تازه با اطمینان می گوییم که اکثر برندهایی را که در لیست خود جای داده اید، از شرکت های شناخته شده و معروف هستند. اما بازار گوشی های هوشمند در دنیا فوق العاده از آنچه که فکر می کنید متنوع تر است و رقابت شدیدی در آن جریان دارد. امروز حدود 250 شرکت مختلف در سرتاسر دنیا با هم در حال رقابت هستند تا سهم خود از بازار اسمارت فون را بالاتر بکشند! اما این تعداد زمانی بسیار بیشتر از «250 شرکت» بوده است. نیاز نیست خیلی در زمان عقب برویم تا به دورانی برسیم که بیش از 700 شرکت در بازار گوشی های هوشمند فعالیت داشتند؛ همین سال 2017 بوده که چنین آماری ثبت شده است! متأسفانه فقط در عرض 6 سال اخیر، 65 درصد از این برندها به طور کامل ناپدید شده اند و دیگر فعالیتی ندارند.

انقراض بازار جهانی گوشی های هوشمند

دلایل متعددی برای این موضوع می توان برشمرد که البته برخلاف آنچه فکر می کنید، همۀ آنها بد نیستند! اول بیایید بررسی کنیم که چرا در سال 2017 این همه شرکت به تولید گوشی موبایل مشغول بوده اند؟ در آن دوران گوشی های هوشمند محبوبیت روز افزونی پیدا کرده بودند و تقاضا برای آنها به شکلی غیر منطقی و عجیب بالا رفته بود. این موضوع بسیاری از برندهای محلی و جهانی را وسوسه کرد تا تولید گوشی را شروع کنند و بتوانند به سودی درخور دست پیدا کنند.

به همین دلیل در بسیاری از کشورهای جهان، شرکت هایی که زمینۀ فعالیت اصلی آنها چیز دیگری بود، به تولید گوشی های اندرویدی روی آوردند و چند مدلی را راهی بازار کشور خود کردند. این برندها خیلی زود همچون تایتان ها و اساطیر، مورد قبول افراد جامعه قرار گرفتند و شاید بدون آنکه حتی خودشان دلیلش را بدانند، به محبوبیتی باورنکردنی در کشور خود دست یافتند. اما گذر زمان و تحولات جاری در بازار جهانی گوشی های هوشمند، این برندهای محلی را به بازنده هایی بزرگ بدل ساخت.

متأسفانه ظهور برندهای جهانی و توسعۀ آنها به بازار کشورهای مختلف و توانایی آنها در تولید گوشی های با کیفیت تر، کار را برای تولید کنندگان داخلی فوق العاده سخت کرده است. علاوه بر این، نام بزرگ غول های دنیای تکنولوژی به آنها این اجازه را می دهد تا قیمت گوشی هایشان را بالاتر از چیزی که مشخصات آنها نشان می دهد، تعیین کنند.

در نتیجه برندهای محلی که زمانی بر بازارهای کشور خود تسلط داشتند، به تدریج شاهد کاهش سهام خود بوده اند و بسیاری از آنها به طور کامل از بازار خارج شده اند. این برندها قدرت تبلیغاتی نام های شناخته شده ای همچون سامسونگ و اپل را ندارند و این موضوع سقوط آنها را تسریع کرده است.

انقراض بازار جهانی گوشی های هوشمند

دلایل متعدد دیگری نیز در این امر دخیل بوده اند. پاندمی کووید 19 یکی از آنها است که بسیاری از کسب و کارهای محلی و زنجیره های تأمین آنها را نابود کرد. کاهش تقاضا و مشکلات اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا را نیز به این شرایط اضافه کنید.
تمام این عوامل دست به دست هم دادند تا 65 درصد از برندهای فعال در بازار گوشی های هوشمند، بین سال های 2017 تا 2023 به طور کامل منقرض شوند. البته این موضوع هنوز به یک بحران منجر نشده است، چرا که هنوز 250 شرکت در این بازار باقی مانده اند. اما آیا 6 سال دیگر هنوز این برندها را در بازار خواهیم دید؟!

منبع: gizmochina