پیش از این شایعه شده بود که سامسونگ قصد دارد تا در گوشی پرچم دار بعدی خود (گلکسی S23) از تراشه ساخت خود استفاده کند. در همین راستا اعلام شد که سامسونگ قصد دارد تا تراشه اگزینوس 2300 را برای این منظور تولید کند. این خبر دیری نپایید و خیلی زود اعلام شد که خبری از تراشه Exynos 2300 در گوشی های سری گلکسی S23 نخواهد بود. پس از رسمی شدن این خبر، سؤالی در میان علاقه مندان به دنیای تکنولوژی ایجاد شد که سرنوشت تراشه اگزینوس 2300 چه خواهد شد؟! در واقع باید بگوئیم که اخیرا سامسونگ شایعات مطرح شده در رابطه با توقف تولید تراشه اگزیبنوس را رد کرد و خبرهای جدید مبنی بر این است که این تراشه از گوشی های میان رده سامسونگ سر در خواهد آورد و خبری از آن در مدل های پرچم دار و بالا رده نخواهد بود.

آیا سرنوشت تراشه اگزینوس 2300 سامسونگ به گوشی های میان رده ختم می شود؟

به احتمال زیاد سامسونگ قصد دارد تا در گوشی های سری گلکسی S23 از تراشه اسنپ دراگون 8 نسل 2 استفاده کند. این تراشه بر مبنای فرآیند 4 نانومتری TSMC ساخته شده و در مقایسه با فناوری 4 نانومتری سامسونگ از مزایایی مانند پرفورمنس بهتر و مصرف انرژی بهینه تر بهره می برد. در واقع یکی از دلایلی که کوالکوم در ساخت تراشه اسنپ دراگون 8 پلاس نسل 1، به جای تکنولوژی 4 نانومتری سامسونگ از فناوری های TSMC استفاده کرده همین موضوع بوده است.

این طور که اعلام شده، تراشه اسنپ دراگون 8 نسل 2 نسبت به 8 پلاس نسل 1 تا 20 درصد عملکرد قوی تری را با همان میزان مصرف انرژی ارائه می دهد. ضمن اینکه یکی از مقامات رده بالای سامسونگ پیش از این بارها از فناوری 4 نانومتری TSMC تمجید کرده و آن را «شگفت انگیز» خوانده است. این دلایل در کنار هم باعث شده اند تا شرکت سامسونگ تراشه اسنپ دراگون 8 نسل 2 را برای استفاده انحصاری در گوشی های سری گلکسی S23 خود انتخاب کند.

آیا سرنوشت تراشه اگزینوس 2300 سامسونگ به گوشی های میان رده ختم می شود؟

در گزارشی که در این رابطه منتشر شده به این نکته اشاره شده که سامسونگ برای تولید انبوه تراشه اگزینوس 2300 یک «استراتژی دو مسیره» را در پیش گرفته و در آن از هر دو فرآیند 4 نانومتر و 5 نانومتر خود استفاده می کند تا به نوعی در هزینه های تولید صرفه جویی شد. با این حال فرآیند 4 نانومتری سامسونگ با مشکلاتی مانند بازدهی پایین و مصرف انرژی بالا مواجه است و به همین دلیل ممکن است که این شرکت تمامی تراشه های اگزینوس 2300 را براساس فرآیند قدیمی تر 5 نانومتری تولید کند.

به این ترتیب سامسونگ باید آن شکست را بپذیرد که تراشه پرچم دار اگزینوس 2300 در واقع در گوشی های میان رده و معمولی کاربرد دارد! با این حال سامسونگ اعلام کرده که تولید تراشه را کنار نخواهد گذاشت و قصد دارد با توسعه فناوری های خود در این زمینه مجدداً چیپست های رده بالا را تولید کند. پیش از این سامسونگ رسماً اعلام کرده بود که به تولید تراشه های اگزینوس در آینده متعهد است و گفته می شود که یک کارگروه مشترک را برای نظارت بر فرآیند این تراشه ها تشکیل داده است.

آیا سرنوشت تراشه اگزینوس 2300 سامسونگ به گوشی های میان رده ختم می شود؟

با توجه به اینکه سامسونگ به منابع و نیروی کار گسترده ای دسترسی دارد، تنها دلیل اینکه این شرکت نمی تواند با شرکت هایی مانند کوالکوم رقابت کند می تواند به اختلافات داخلی و چند دستگی های فنی ایجاد شده در میان مدیران رده بالای آن دانست. به هر حال باید ببینیم که تراشه جایگزین اگزینوس 2300 چه زمانی تولید می شود و چه ویژگی هایی خواهد داشت. آیا تراشه پرچم دار بعدی سامسونگ هم از گوشی های میان رده سر در می آورد؟!

منبع: wccftech