لپ تاپ ایسوس Zenbook Pro 14 به عنوان یکی از قدرتمند ترین مدل های مالتی مدیا به بازار عرضه شده است. در این مدل لپ تاپ ایسوس شاهد استفاده از نسل جدید پردازنده های رپتور لیک اینتل و کارت گرافیک های پر سرعت RTX انویدیا هستیم. همچنین این لپ تاپ، اولین مدل در دنیا با صفحه نمایش 120Hz OLED است. البته صفحه نمایش این لپ تاپ آن طور که باید و شاید انتظارات را برآورده نکرده است که در ادامه بیشتر این موضوع را باز خواهیم کرد!

عرضه لپ تاپ ASUS Zenbook Pro 14 با صفحه نمایش اولد 120Hz

چند وقتی هست که لپ تاپ Zenbook Pro Duo از جانب ایسوس به بازار آمده است. این لپ تاپ با بهره بردن از یک صفحه نمایش دوم در بالای کیبورد، به طور اختصاصی برای تولید کنندگان محتوا و طراحان ارائه شده است و جذابیت های ظاهری بالایی دارد. با این حال صفحه نمایش دوم این لپ تاپ یک سری چالش ها را برای کاربران ایجاد کرده و حتی باعث نا امیدی برخی از آنها شده است! به عنوان مثال تعبیه این صفحه نمایش در بالای کیبورد باعث ضخیم شدن بدنه و بالا رفتن وزن کلی لپ تاپ شده است. همچنین این موضوع بر روی موقعیت قرارگیری کیبورد نیز تأثیر منفی گذاشته است.

این مشکلات ایسوس بر را بر آن داشته است تا بار دیگر یک لپ تاپ معمولی اما قدرتمند را برای تولید کنندگان محتوا و طراحان به بازار بفرستد. این لپ تاپ جدید که Zenbook Pro 14 نام دارد، از یک صفحه نمایش OLED، پردازنده رپتور لیک اینتل و کارت گرافیک جی فورس RTX برخوردار است و پتانسیل تبدیل شدن به یک مدل پرطرفدار را دارد.

لپ تاپ 14 اینچ Zenbook Pro 14 هنوز کمی ضخیم و زمخت است، اما به لطف طراحی ایده آل ایسوس این موضوع چندان توی ذوق نمی زند. این نوع طراحی به شرکت ایسوس اجازه داده است که فضای کافی برای استفاده از سیستم خنک سازی مورد نیاز برای کارت گرافیک RTX 4070 را در اختیار داشته باشد! این نسخه از کارت گرافیک RTX 4070 از توان 95 وات برخوردار است که برای یک لپ تاپ 14 اینچ کاملاً مناسب است. البته برای دستیابی به تمام قدرت این کارت گرافیک، باید حالت آپشنال Performance آن را فعال کنید. پردازنده این لپ تاپ نیز از مدل Core i9-13900H است که جزء قدرتمند ترین پردازنده های حال حاضر دنیا به حساب می آید.

عرضه لپ تاپ ASUS Zenbook Pro 14 با صفحه نمایش اولد 120Hz

پیش از این ایسوس در بسیاری از دستگاه های خود از نمایشگرهای OLED استفاده کرده بود. اکنون دامنه این دستگاه ها توسط لپ تاپ Zenbook Pro 14 گسترده تر هم شده است! همان طور که اشاره کردیم، این برای اولین بار در دنیا است که یک لپ تاپ به صفحه نمایش اولد با نرخ نوسازی تصویر 120 هرتز مجهز می شود.

اگر چه این صفحه نمایش عملکرد روان و سریعی را ارائه می دهد، اما کیفیت تصویر آن چنگی به دل نمی زند! چرا که اصولاً تصویر بر روی نمایشگرهای لمسی کمی حالت دانه دار و پیکسلی به خود می گیرد و حس واقعی بودن را به بیننده القا نمی کند! با این حال صفحه نمایش لپ تاپ ایسوس Zenbook Pro 14 از تمام مشخصات استاندارد نمایشگرهای OLED برخوردار است که از میان آنها می توان به روشنایی حداکثر 550 نیت در هنگام نمایش محتوای HDR اشاره کرد.

صفحه نمایش لپ تاپ ایسوس Zenbook Pro 14 دقت رنگ فوق العاده ای دارد و محدوده رنگ P3 را به طور کامل پوشش می دهد. چنانچه روشنایی این صفحه نمایش از 50 درصد فراتر رود، فناوری ناحیه بندی رنگ مشکی در آن فعال می شود که در برخی موارد باعث بروز چشمک زدن تصویر می شود. این موضوع می تواند چشم کاربر را اذیت کند.

عرضه لپ تاپ ASUS Zenbook Pro 14 با صفحه نمایش اولد 120Hz

بسیاری معتقدند لپ تاپ ایسوس Zenbook Pro 14 می تواند به رقیب مستقیم و جدی اپل مک بوک پرو 14 تبدیل شود. اما واقعیت این است که مک بوک پرو 14 در بسیاری موارد این لپ تاپ را شکست می دهد. به عنوان مثال در مورد قابلیت های HDR، نماینده اپل به وضوح جلوتر از نماینده ایسوس است! چرا که اپل در مک بوک پرو 14 از فناوری Mini-LED استفاده کرده که امکان دستیابی به روشنایی بیش از 1500 نیت را هم فراهم می آورد! همچنین مک بوک پرو 14 دارای طول عمر باتری بالاتر و اسپیکرهای قوی تری است.

در نهایت باید خاطر نشان کنیم که لپ تاپ مالتی مدیا ایسوس Zenbook Pro 14 حدود 3800 دلار قیمت دارد که حتی از هدست واقعیت ترکیبی اپل ویژن پرو هم بیشتر است! باید ببینیم میزان استقبال از این محصول جدید به چه میزان خواهد بود!

منبع: notebookcheck