مایکروسافت برنامه دارد تا در ماه مارس (اسفند 1399) قابلیت پیش بینی متن را به Word اضافه کند. این موضوع پیش از این در برنامه توسعه مایکروسافت 365 اعلام شده بود و اکنون به نظر می رسد که چیزی به رونمایی از آن باقی نمانده است! طریقه کارکرد این فناوری، مشابه بخش Smart Compose در سرویس Google Docs خواهد بود. همچنین مسلماً در هنگام تایپ با کیبورد مجازی گوشی های هوشمند با این امکان روبرو شده اید! امکان پیش بینی متن پیش از این در نسخه ویندوز نرم افزار Outlook نیز مورد استفاده قرار گرفته بود و هم اکنون در نسخه های اندروید و تحت وب آن نیز قابل استفاده است.

پیش بینی متن یا Text prediction براساس فناوری ماشین لرنینگ انجام می شود و لغت یا عبارتی را که کاربر در حال تایپ آن است، به نوعی پیشگویی می کند. کاربر می تواند از لیست پیشنهادهای ارائه شده توسط این قابلیت، گزینه مورد نظر خود را انتخاب کرده و تایپ را با سرعت بسیار بیشتری نسبت به حالت عادی به پیش ببرد! البته این فناوری در اوایل رونمایی از آن، به دلیل پیشنهادهای دور از ذهن و غیرمنطقی که ارائه می داد چندان مورد توجه کاربران قرار نگرفت و بسیاری آن را مزاحم تایپ کردن سریع خود می دانستند. اما به مرور زمان این تکنولوژی نیز کامل تر شد و امروزه در آن از ماشین لرنینگ استفاده می شود تا دقیق ترین پیشنهادها را براساس رفتار کاربر در هنگام تایپ و دایره لغات او ارائه دهد. به این ترتیب دیگر در هنگام استفاده از این قابلیت، با پیشنهادهای غیر کاربردی و اشتباه آن مواجه نخواهید شد!

مایکروسافت قابلیت پیش بینی متن را به Word اضافه خواهد کرد

زمانی که کاربر امکان «پیش بینی متن» را در Word فعال کند، لیست پیشنهادها در هنگام تایپ با فونت خاکستری رنگ به او نمایش داده می شود. برای انتخاب یکی از پیشنهادها، باید از کلید Tab استفاده کنید. همچنین می توانید برای رد پیشنهادهای ارائه شده، کلید Esc را فشار دهید. اگر اصلاً نیازی به این قابلیت ندارید یا آن را مزاحم تایپ کردن خود می دانید، می توانید آن را به سادگی با مراجعه به بخش تنظیمات غیرفعال کنید.

مایکروسافت قابلیت پیش بینی متن را به Word اضافه خواهد کرد

البته مایکروسافت هنوز اعلام نکرده که آیا این قابلیت توانایی پیشنهاد کلمات مربوط به جنیست را دارد یا خیر. به عنوان مثال آیا این فناوری قادر به پیشنهاد کلمات him یا her در متن خواهد بود و اصولاً چه راهکاری برای تشخیص جنسیت مورد استفاده در متن ارائه داده است؟ چرا که سرویس Smart Compose گوگل در این زمینه کارایی ندارد و در سال 2018 اعلام شد که این سرویس در آینده نیز برنامه ای برای پیشنهاد لغات براساس جنسیت ندارد. حال باید منتظر ماند و دید که آیا مایکروسافت برای این موضوع راه حلی ارائه خواهد داد یا مانند گوگل پیشنهاد متن براساس جنسیت را نادیده می گیرد! در هر حال قابلیت Text prediction در ماه آینده به Word اضافه خواهد شد و پیش بینی می شود که نقش مهمی در افزایش سرعت تایپ کاربران داشته باشد و با استقبال خوبی از جانب آنها مواجه شود.

منبع: cnet