چند روز پس از آنکه ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت در مورد سرمایه گذاری سنگین این شرکت بر روی هوش مصنوعی مولد صحبت کرده، یک گزارش جالب در مورد برنامه های آتی این غول دنیای تکنولوژی در همین رابطه منتشر شده است. بر اساس این گزارش هیجان انگیز، این احتمال وجود دارد که به زودی شاهد به کار گیری تکنولوژی هوش مصنوعی ChatGPT در وسایل نقلیه و به خصوص خودروهای تولید شده توسط مرسدس بنز باشیم!

ChatGPT در ماشین های مرسدس بنز

حتماً با دستیارهای صوتی Siri بر روی دستگاه های اپل و Bixby بر روی دستگاه های سامسونگ آشنایی دارید. این سرویس ها به شما این امکان را می دهند تا فرمان های مورد نظرتان را از طریق ادای جملات و با صدای خودتان به دستگاه اعلام کنید. اکنون به نظر می رسد که مایکروسافت قصد دارد تا سیستمی مشابه با این دستیارهای صوتی را پیاده سازی کند، اما در یک حوزه کاملاً جدید و متفاوت!

به تازگی مایکروسافت و مرسدس بنز برای رونمایی از یک تکنولوژی جدید و جریان ساز به توافق رسیده اند و قصد دارند تا یک همکاری هیجان انگیز را با هم شروع کنند! توجه داشته باشید که این تکنولوژی جدید با آنچه که تا به حال دیده اید متفاوت است. تا به اینجا شاهد عرضه برخی از وسایل نقلیه با سیستم های هوشمند به بازار بوده ایم. این سیستم هوشمند به شما اجازه می دهد تا برخی تغییرات را با صدای خودتان بر روی ماشین اعمال کنید. از جمله امکانات این سیستم می توان به تغییر دمای هوای داخل کابین، برقراری یک تماس تلفنی و موارد دیگر اشاره کرد.

اما همکاری مایکروسافت با مرسدس بنز چشم اندازهای جدیدی را برای صنعت خودرو سازی باز می کند! مایکروسافت قصد دارد تا قابلیت های ChatGPT را به خودروهای مرسدس بنز بیاورد تا کاربر بتواند با ماشین خود همانند یک انسان ارتباط برقرار کند! این شرکت اعلام کرده است که این تکنولوژی فراتر از دستیارهای صوتی معمول عمل می کند و سبک فرمان های صوتیِ قابل فهم توسط ماشین را از حالت ربات‏مانند خارج می کند.

ChatGPT در ماشین های مرسدس بنز

اگر مایکروسافت بتواند به چنین هدفی دست پیدا کند، یکی از «ناممکن»هایی که پیش از این فقط در فیلم های هالیوودی دیده بودیم به زندگی واقعی بشر راه پیدا خواهد کرد! در گزارش اخیر به این نکته اشاره شده است که این تکنولوژی علاوه بر اینکه باعث طبیعی تر شدن پاسخ های ماشین به درخواست ها می شود، امکان برقراری یک مکالمه پیوسته بین ماشین و راننده را در حین رانندگی فراهم می آورد!

این سیستم قدرت گرفته از ChatGPT اکنون قادر است تا درخواست های جزئی تر (حتی آنهایی را که به خودرو مربوط نیستند) تشخیص دهد. برای درک بهتر این موضوع، نحوه کار کردن با یک دستیار صوتی بر روی گوشی موبایل را تصور کنید؛ سیستم جدید مایکروسافت می تواند همان شرایط را در خودرو ایجاد کند، منتها با یک سری امکانات پیشرفته تر و کامل تر!

به عنوان مثال شما می توانید در حین رانندگی از ماشین خود بخواهید تا برای شام امشب یک دستور غذا پیشنهاد دهد یا با اپلیکیشن های دیگر تعامل برقرار کند و برایتان رستوران رزرو کند! در حال حاضر چنین کارهایی از طریق Bing Chat قابل انجام است.

ChatGPT در ماشین های مرسدس بنز

اگر شما یک ماشین مرسدس بنز دارید که از سیستم اطلاعاتی MBUX پشتیبانی می کند، اکنون می توانید نسخه آزمایشی این تکنولوژی را امتحان کنید. نسخه بتای این تکنولوژی از 16 ژوئن 2023 (26 خرداد 1402) در دسترس قرار گرفته است. برای این منظور کافی است تا جمله زیر را به ماشین خود بگویید:

Hey Mercedes, I want to join the beta program

باید منتظر بمانیم و ببینیم که این سیستم جدید چه دستاوردی را به صنعت خودرو سازی اضافه خواهد کرد.

منبع: windowscentral