اسپاتیفای بالاخره در تاریخ 9 آوریل 2021 (20 فروردین 1400) از ویژگی جدید خود، "Hey Spotify" رونمایی کرد. این ویژگی به کاربر اجازه می دهد تا به صورت زبانی و صوتی با اپلیکیشن اسپاتیفای کار کند؛ بدون اینکه نیازی به در دست گرفتن گوشی یا حتی باز کردن اپلیکیشن اسپاتیفای داشته باشد! به این ترتیب شما می توانید بدون استفاده از دستیارهای صوتی مانند الکسا یا Google Assistant، به صورت صوتی با اسپاتیفای کار کنید. این ویژگی هم اکنون در بخشی از مناطق کشور ایالات متحده آمریکا بر روی گوشی های اندروید و گوشی موبایل iOS در دسترس است و اسپاتیفای اعلام کرده که آن را به زودی برای استفاده سایر کاربران نیز ارائه خواهد کرد.

اسپاتیفای قابلیت تشخیص صدای کاربر را برای نمایش بهینه تر تبلیغات به اپلیکیشن خود اضافه کرده است

تیم توسعه Spotify در رابطه با رویکرد خود در این زمینه و مسائل مربوط به حوزه حریم شخصی چنین توضیح داده است:

«وقتی شما می گویید "Hey Spotify…"، اپلیکیشن آماده به کار می شود و تا زمانی که سؤال یا درخواست شما را پردازش نکرده، در همین حال باقی می ماند. به علاوه، اسپاتیفای هر زمان که صدای شما را تشخیص دهد (از طریق ابزارهای داخلی صوتی یا ویژوال اپلیکیشن)، این موضوع را نشان می دهد. در زمان هایی که از اسپاتیفای استفاده نمی کنید، این اپلیکیشن در حالت آماده باش برای شنیدن فرمان "Hey Spotify" باقی می ماند و اگر چند ثانیه پس از گفتن این جمله هیچ فرمان صوتی جدیدی از سوی شما صادر نشود، اپلیکیشن از حالت آماده به کار خارج می شود. در این حالت برای کار با اسپاتیفای باید مجدداً عبارت "Hey Spotify" را بگویید».

با وجود اینکه این ویژگی کاربردی و ایده آل به نظر می رسد، اما مجدداً بحث در مورد حوزه حریم شخصی در رابطه با کار با دستیارهای مجازی را داغ کرده است. دورانی را به خاطر بیاورید که کاربران تصور می کردند که فیسبوک از اطلاعات صدای آنها برای نمایش هدفمند تبلیغات استفاده می کند. اکنون اسپاتیفای اعلام کرده است که دقیقاً از همین روش برای نمایش تبلیغات در اپلیکیشن خود بهره خواهد برد.

بنا بر اعلام اسپاتیفای، این اپلیکیشن از اطلاعات صدای شما برای مقاصد مختلفی، شامل نمایش بهینه تر تبلیغات، بهره خواهد برد. البته شاید اسپاتیفای از این اطلاعات در برنامه تبلیغات صوتی خود نیز بهره ببرد، اما این برنامه برای مدتی است که دیگر پیگیری نمی شود و شاید دیگر هم پیگیری نشود!

ایده های اسپاتیفای در زمینه استفاده از اطلاعات صدای کاربران این روزها حسابی مورد توجه قرار گرفته است. این شرکت قصد دارد تا از تکنولوژی هوش مصنوعی برای تشخیص صدا بهره ببرد و مکالمات کاربرانی را که از این اپلیکیشن برای گوش دادن به موسیقی استفاده می کنند، بررسی نماید. به این ترتیب این اپلیکیشن از اطلاعاتی مانند «جنسیت، وضعیت احساسی و لهجه» کاربر استفاده می کند تا مناسب ترین موزیک ها و تبلیغات را برای او در دسترس قرار دهد.

هنوز زمان دقیقی برای استفاده اسپاتیفای از اطلاعات صدای کاربران برای نمایش تبلیغات اعلام نشده است. اما چیزی که حتمی به نظر می رسد این است که این شرکت به زودی از این قابلیت رونمایی می کند و برنامه های بیشتری برای از میان بردن بدگمانی ها درباره حوزه حریم شخصی در رابطه با این موضوع خواهد داشت.

منبع: androidcentral