در دنیای امروز بسیاری از مردم که به زبان انگلیسی تسلط ندارند، از محتوای ارائه شده در پلتفرم های دیجیتال مانند یوتیوب و اسپاتیفای نمی توانند آن طور که باید و شاید استفاده کنند. با این که امکانات زیادی برای ترجمه در دسترس قرار گرفته، اما به هر حال این کار امری زمانبر است و امکان دسترسی سریع به محتواهای روز را از بین می برد.

این روزها پادکست مخاطبان زیادی پیدا کرده است، به خصوص در اسپاتیفای! اما اینجا هم همان مشکلی که به آن اشاره کردیم وجود دارد: اکثر پادکست های دنیا به زبان انگلیسی منتشر می شوند. این موضوع باعث شده تا محتواهای فوق العاده جذابی که در قالب پادکست در دسترس قرار می گیرند، برای بسیاری از افراد قابل استفاده نباشند یا نهایتاً به شکل دست و پا شکسته ای قابل فهم باشند!

خوشبختانه اسپاتیفای قصد دارد تا با کمک گرفتن از هوش مصنوعی، این شرایط را از بین ببرد! در همین راستا قابلیت ترجمۀ هوش مصنوعی به این سرویس اضافه شده است. این قابلیت به پادکسترها اجازه می دهد تا اپیزودهای پادکست های خود را به زبان های دیگر نیز منتشر کنند. اما این تمام ماجرا نیست! قابلیت جدید اسپاتیفای، پادکست ترجمه شده را با همان صدای اصلی فرد گوینده ارائه می دهد!

همکاری Spotify با OpenAI جهت ترجمه پادکست با صدای اصلی گوینده

بر اساس خبری که بر روی وب سایت The Verge منتشر شده، اسپاتیفای برای ترجمۀ پادکست به زبان های دیگر با صدای اصلی گوینده با OpenAI همکاری می کند. در چند سال اخیر اسپاتیفای با پادکسترهای متعددی برای ترجمۀ پادکست های انگلیسی به اسپانیایی کار کرده است که از شناخته شده ترین آنها می توان به Dax Shepard، Monica Padman، Lex Fridman و... اشاره کرد. همچنین این شرکت اعلام کرده بود که قصد دارد ترجمۀ پادکست از انگلیسی به فرانسوی و آلمانی را نیز در دستور کار قرار دهد. اما همان طور که اشاره کردیم، این ترجمه دیگر توسط اشخاص انجام نمی شود و قرار است وظیفۀ آن بر دوش هوش مصنوعی بیفتد!

زیاد سلطان (Ziad Sultan)، یکی از مدیران رده بالای اسپاتیفای در این رابطه خاطر نشان کرده است:

«قابلیت Voice Translation با هماهنگ کردن صدای اصلی گوینده، به مخاطبان پادکست در سرتاسر دنیا این امکان را می دهد تا به کشف و ماجراجویی در دنیای پادکست ها بپردازند. همچنین این ویژگی طیف مخاطبان پادکسترها را فوق العاده بزرگتر از قبل می کند و به خصوص به پادکسترهای جدید کمک می کند تا رشد سریع تری را تجربه کنند».

همکاری Spotify با OpenAI جهت ترجمه پادکست با صدای اصلی گوینده

ویژگی ترجمۀ جدید اسپاتیفای از ابزار ترنسکرایب OpenAI به نام Whisper قدرت می گیرد. برای کسانی که با این ابزار آشنایی ندارند باید بگوییم که Whisper یک سیستم تشخیص مکالمه اتوماتیک (ASR) است که تا به اینجا 680000 ساعت مورد تعلیم و آموزش قرار گرفته است. برای تمرین دادن این ابزار هوش مصنوعی، از دیتای چند زبانه و مالتی تسک موجود در وب کمک گرفته شده است. در نتیجه این ابزار از توانایی تجربۀ محتوا به چندین زبان بهره مند شده است. همچنین می توان از Whisper برای ترجمه از زبان های دیگر به انگلیسی هم استفاده کرد.

قابلیت جدید اسپاتیفای، دسترسی به اطلاعات را در دنیا آسان تر می کند

همکاری Spotify با OpenAI جهت ترجمه پادکست با صدای اصلی گوینده

بدون شک قابلیت جدید ترجمۀ Spotify یکی از مفیدترین امکاناتی است که هوش مصنوعی به بشر هدیه داده است! پادکسترها با بهره بردن از این قابلیت می توانند به بازارهای جدیدتری وارد شوند و با مردم ها و جوامع متنوع تری ارتباط برقرار کنند. وقتی مرزهای زبانی از میان برداشته شوند، مردم دنیا ارتباط نزدیک تری با هم خواهند داشت و کسانی که تسلطی بر زبان انگلیسی ندارند، می توانند از جدیدترین محتوای روز بهره مند شوند.
در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که این ویژگی جدید فعلاً فقط برای «یک گروه انتخابی از پادکسترها» در اسپاتیفای در دسترس قرار گرفته است. این شرکت هنوز در مورد عرضۀ این قابلیت به صورت عمومی و برای تمام پادکسترها اطلاعاتی منتشر نکرده است.

منبع: windows central