سونی کنسول بازی پلی استیشن 5 را در نوامبر 2020 (آبان 1399) به بازار عرضه کرد. در آن زمان جهان اوج پاندمی کرونا را تجربه می کرد و زنجیره تأمین شرکت های بزرگ به دلیل بحران کمبود تراشه با محدودیت های زیادی مواجه بود. به همین دلیل فروش PS5 در ابتدا پایین تر از انتظارات سونی بود. اما با گذر زمان و فروکش کردن تب و تاب کرونا، شرایط برای تمامی شرکت های تولید کننده دستگاه های الکترونیکی بهتر شد و آمارهای فروش رنگ واقعی تری به خود گرفتند. اکنون شرکت ژاپنی سونی آمار فروش کلی کنسول پلی استیشن 5 را اعلام کرده است. در این آمار فروش هر دو نسخۀ دیجیتال و دیسک خود این کنسول لحاظ شده است.

معرفی لپ تاپ لنوو Xiaoxin Pro 16 2023

عبور فروش PS5 از مرز 40 میلیون نسخه

کنسول بازی سونی پلی استیشن 5 در اواخر سال 2020 به عنوان جانشین پلی استیشن 4 به بازارهای جهانی عرضه شد. همان طور که اشاره کردیم، به دلیل محدودیت های ناشی از همه گیری کووید-19، در ابتدا امکان تولید انبوه این کنسول بازی برای سونی امکان پذیر نبود و به همین دلیل بسیاری از گیمرها دستشان از PS5 کوتاه مانده بود. اما با کمرنگ تر شدن این محدودیت ها در سال گذشته، فروش پی اس فایو هم بیشتر شد و اکنون آمارهای جالبی در این زمینه از جانب سونی ارائه شده است.

معرفی لپ تاپ لنوو Xiaoxin Pro 16 2023

بر اساس اعلام سونی، پلی استیشن 5 با 10 میلیون فروش ثبت شده در جولای 2021، سریع تر از تمام کنسول های تاریخ سری PS سونی توانسته تا به این آمار دست پیدا کند. در ژانویه 2023 (یعنی حدود یک سال و نیم پس از ثبت اولیه فروش PS5) این آمار به 30 میلیون نسخه رسیده است. اکنون سونی اعلام کرده است که فروش جهانی PS5 از مرز 40 میلیون نسخه هم فراتر رفته است. به عبارت دیگر در کمتر از 6 ماه (از ژانویه 2023)، 10 میلیون نسخۀ دیگر نیز از این کنسول بازی در بازارهای جهانی به فروش رفته است. مجدداً لازم به ذکر است که فروش هر دو نسخۀ استاندارد (دیسک خور) و دیجیتال در این آمار لحاظ شده است.

همان طور که مشاهده می کنید، فروش جهانی پلی استیشن 5 با یک شیب تندی در حال افزایش است. بد نیست بدانید که PlayStation 2 با فروش بیش از 159 میلیون نسخه در عرض دو دهه، هنوز به عنوان پر فروش ترین کنسول بازی تاریخ سونی شناخته می شود. همچنین تعداد 117 میلیون نسخه از پلی استیشن 4 تا به حال به فروش رفته است. حدود شش سال طول کشید تا فروش این کنسول به 100 میلیون نسخه برسد. با بررسی این آمار می توان پیش بینی کرد که کنسول نسل جدید پلی استیشن 5 در مدت زمان کمتری به این رکورد دست پیدا کند. چرا که فروش این دستگاه در عرض 3 سال از 40 میلیون نسخه فراتر رفته و رشد فروش آن نیز شیب بالایی دارد.

معرفی لپ تاپ لنوو Xiaoxin Pro 16 2023

رئیس کمپانی بازی سازی سونی اینتراکتیو، Jim Ryan، گفته است که فروش پلی استیشن 5 در فروشگاه های خرده فروشی وضعیت خوبی دارد و سونی سرانجام قادر است تا به حجم بالای تقاضا برای این کنسول پاسخ دهد. به این ترتیب گیمرها و علاقه مندانی که برای خرید PS5 به دلیل کمبود این کنسول در بازار مشکل داشتند، اکنون به راحتی می توانند آن را تهیه کنند. این شرایط قیمت پلی استیشن 5 را نیز در بازارهای جهانی تعدیل می کند و مانع از سودجویی افراد برای فروش این کنسول با قیمت های بالا می شود. در کل آینده درخشان تری برای PS5 در بازارهای جهانی در راه است.

منبع: gizmochina