تکنولوژی های مربوط به گجت های پوشیدنی روز به روز در حال توسعه و پیشرفت هستند و امکانات جدیدی را برای ارتقای سطح کیفیت زندگی بشر فراهم آورده اند. بهترین مثال برای اثبات این موضوع، ساعت های هوشمند و ردیاب های ورزشی هستند. این دستگاه ها به مجموعه ای از امکانات کاربردی در زمینه سلامت مجهزند و امکان بررسی لحظه ای وضعیت بدن را در هنگام فعالیت های روزانه یا ورزش فراهم می آورند.

برندهای مختلفی در بازار ساعت هوشمند حضور دارند و محصولات متنوعی را راهی این بازار کرده اند. هر یک از این محصولات ویژگی های متنوعی دارند و می توانند ضربان قلب، سطح اکسیژن خون و سطح استرس شما را محاسبه کنند. حتی برخی مدل های ساعت هوشمند می توانند به عنوان دستگاه تست نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام (EKG) عمل کنند!

هر چه این اندازه گیری ها دقیق تر باشد، سلامت کاربر بیشتر تضمین می شود. اما فناوری های جدید از بررسی سلامت فیزیکی انسان فراتر رفته اند و به سطح بررسی سلامت ذهن رسیده اند! بر اساس تحقیقات انجام شده، ساعت های هوشمندی مانند اپل واچ پتانسیل تشخیص و بررسی وضعیت ذهن افراد را دارند و تکنولوژی های پایه ای مورد نیاز در آنها وجود دارد.

تاثیر ماشین لرنینگ و ساعت هوشمند بر سلامتی

اپل واچ چگونه می تواند سلامت ذهن شما را بسنجد؟

در چند سال اخیر زندگی ما تحت تأثیر اتفاقات متعددی قرار گرفته است. پاندمی کرونا، بحران اقتصاد جهانی، نگرانی بابت آینده، هجوم اخبار از طریق رسانه های اجتماعی و... در چند وقت اخیر زندگی بسیاری از افراد را تحت الشعاع قرار داده است. به عبارت دیگر، چندین دلیل مختلف برای از دست دادن سلامت ذهن وجود دارد! حتی برخی از افراد به شوخی می گویند که «خوش شانسیم که دیوانه نشده ایم!».

اما تمام افراد دنیا خوش شانس نیستند! بر اساس آمار منتشر شده، حدود 13 درصد از بیماری ها در دنیا به اختلالات روانی مربوط می شود. این موضوع، نیاز روزافزون به راهکارهای بهداشت روانی را بیش از پیش پر رنگ کرده است. مهم ترین نکته در این رابطه، تشخیص زود هنگام بیماری است و اکنون به نظر می رسد که ساعت های هوشمند می توانند در این زمینه به بشر کمک کنند.

محققان در مرکز تحقیقاتی Mount Sinai Health System دریافته اند که الگوریتم های ماشین لرنینگی که از آنها بر روی دیتای جمع آوری شده توسط اپل واچ استفاده می شوند، می توانند به طور دقیق سلامت ذهنی فرد را ارزیابی کنند! به این ترتیب بدون نیاز به پر کردن پرسشنامه های سلامت روان، می توان از وضعیت فکری و ذهنی افراد مطلع شد. محققان برای بررسی این قابلیت، 329 نفر از کارمندان مراقبت های بهداشتی را در هفت بیمارستان شهر نیویورک مورد بررسی و آنالیز قرار داده اند و به نتایج قابل توجهی دست پیدا کرده اند.

تاثیر ماشین لرنینگ و ساعت هوشمند بر سلامتی

شرکت کنندگان در این آزمایش همگی ساعت هوشمند اپل واچ سری 5 یا 4 را به مچ دست خود داشته اند. این گجت ها تغییرات ضربان قلب در طول فعالیت های روزانه و وضعیت قلب در هنگام استراحت فرد را اندازه گیری کرده اند. سپس محققان با بررسی دیتاهای جمع آوری شده، دریافته اند که این اطلاعات می تواند برای پیش بینی وضعیت سلامت ذهن یا وضعیت بهبود روانی افراد مورد استفاده قرار گیرد.

در نتیجه محققان این مرکز تحقیقاتی اعلام کرده اند که ساعت های هوشمندی مانند اپل واچ، می توانند در آینده ای نزدیک برای تشخیص مشکلات روانی، بررسی بهبود یا عود کردن بیماری و روند درمان افراد مورد استفاده قرار گیرند و این پتانسیل در آنها وجود دارد.

متأسفانه برای بخش زیادی از مردم مراجعه به روانشناس یا مراکز بهداشت و سلامت روان چندان راحت نیست. دستگاه هایی مانند ساعت هوشمند اپل می توانند این دغدغه ها را به طور کامل برطرف کنند و امکان زیر نظر داشتن افراد از راه دور را برای متخصصان فراهم آورند.

تاثیر ماشین لرنینگ و ساعت هوشمند بر سلامتی

محققان فعال در زمینه سلامت روان خواستار ارتقای این تکنولوژی شده اند. حجم بالای این درخواست ها شرکت های فعال در زمینه تولید ساعت هوشمند را مجاب کرده است که بر روی این موضوع تمرکز بیشتری داشته باشند. پس به احتمال زیاد به زودی شاهد اضافه شدن قابلیت «بررسی سلامت روان» به ساعت های هوشمند جدید خواهیم بود.

منبع: gizmochina