در چند وقت اخیر اخبار متعددی در مورد قابلیت جایگزین کردن باتری در گوشی های هوشمند منتشر شده بود. در این اخبار به این نکته اشاره شده بود که پارلمان اروپا در حال کار کردن بر روی یک قانون جدید است که بر مبنای آن تمام دستگاه هایی که به باتری مجهزند (از جمله گوشی های هوشمند)، باید از قابلیت تعویض باتری برخوردار باشند. اکنون این قانون به صورت رسمی توسط شورای اروپا تصویب شده است و تمام شرکت های تولید کننده گوشی باید آن را رعایت کنند.

اضافه شدن قابلیت تعویض باتری به تمامی گوشی های هوشمند

تنها گام باقی مانده برای رسمی شدن این قانون این است که اعضای شورا و پارلمان اروپا پای برگۀ آن را امضا کنند. پس از امضای این قانون یک تایمر شروع به فعالیت خواهد کرد: تا سال 2027 هر شرکتی که بخواهد در کشورهای عضو اتحادیه اروپا گوشی بفروشد، باید قابلیت «تعویض باتری» را به محصولات خود اضافه کند.

گوشی های مجهز به قابلیت تعویض باتری: این قانون به چه معناست؟

قلمروی فرمانروایی شورای اروپا (European Council) مشخصاً به کشورهای اروپایی محدود است. بنابراین این قانون جدید تأثیری بر روی دیگر مناطق جهان نخواهد گذاشت.

با این حال در سطح کلان مرزهای جغرافیایی معنای چندانی ندارند. شرکت هایی مانند سامسونگ، گوگل، اپل و بسیاری دیگر از غول های دنیای تکنولوژی محصولات خود را برای عرضه در اروپا سفارشی سازی نمی کنند. به عنوان مثال اپل تا به حال یک «آیفون اروپایی» را به بازار نکرده است و قطعاً در آینده هم نخواهد کرد. فرض کنید یک آیفون با قابلیت تعویض باتری برای عرضه در اروپا تولید شود و یک آیفون بدون این قابلیت برای عرضه در آمریکا! این موضوع هزینه زیادی را به اپل تحمیل می کند و قطعاً این شرکت چنین سیاستی را در پیش نخواهد گرفت. به عبارت دیگر، این قانون تمامی آیفون ها را تغییر خواهد داد. همچنین این قانون بر روی تمامی تبلت ها، لپ تاپ ها، دوچرخه های الکتریکی و به طور کلی هر دستگاهی در آن از باتری قابل شارژ استفاده شده باشد، تأثیرات اساسی خواهد گذاشت.

اضافه شدن قابلیت تعویض باتری به تمامی گوشی های هوشمند

فاصله باقی مانده تا 2027 به اندازه ای هست که شرکت های بزرگ زمان کافی برای طراحی مجدد محصولات خود را در اختیار داشته باشند. در این قانون ذکر شده است که کاربران باید بتوانند بدون نیاز به هیچ گونه ابزار یا مهارت خاص، باتری گوشی خود را تعویض کنند. این در حالی است که اکثر گوشی های هوشمند فعلی همانند یک «ساندویچ شیشه ای» طراحی شده اند و بدنه آنها به سادگی قابل باز شدن نیست. پس طراحی گوشی های هوشمند باید از اساس و به شکلی گسترده مورد بازبینی قرار گیرد!

در حال حاضر مشخص نیست که این قانون جدید باعث ایجاد چه تغییراتی در آیفون، گوشی های سری گلکسی S، گوشی های پیکسل و... خواهد شد. چیزی که مشخص است این است که این گوشی ها قطعاً تغییر خواهند کرد و این خبری نیست که بتوان از آن به سادگی گذشت!

هدف این قانون چیست؟

این قانون به وجود آمده است تا تولید کنندگان بزرگ مجبور شوند تا یک «اقتصاد چرخه ای» برای صنعت تولید باتری ایجاد کنند. منظور از اقتصاد چرخه ای یک مدل تولیدی است که در آن منابع مورد استفاده تا جایی که امکان دارد قابل بازیافت و استفادۀ مجدد باشند. در یک دنیای آرمانی منابع مورد نیاز برای تولید یک گوشی هوشمند باید 100 درصد از گوشی های قدیمی تر و از رده خارج تأمین شده باشد؛ به این ترتیب دیگر هیچ نیازی به استفاده از منابع جدید نخواهد بود. البته بدیهی است که دستیابی به استاندارد 100 درصد عملاً غیر ممکن است، اما نزدیک شدن به این استاندارد می تواند به عنوان یک هدف واقع بینانه برای تولید کنندگان گوشی های هوشمند ترسیم شود.

اضافه شدن قابلیت تعویض باتری به تمامی گوشی های هوشمند

در ادامه می توانید برخی از مفاد قانون جدید شورای اروپا را مشاهده کنید:

  • جمع آوری ضایعات: شرکت های تولید کننده گوشی باید تا پایان سال 2027، 63 درصد از باتری های پرتابل از رده خارج و از کار افتاده را جمع آوری کنند. تا پایان سال 2030 این رقم باید به 73 درصد برسد.
  • بازیابی ضایعات: بازیابی لیتیوم از محل باتری های ضایعاتی باید تا سال 2027 به 50 درصد برسد. تا پایان سال 2031 این رقم باید در حدود 80 درصد باشد. به این معنا که در این سال باید 80 درصد از لیتیوم موجود در باتری باید قابل بازیافت و قابل استفادۀ مجدد در باتری های جدیدتر باشند.
  • حداقل بازیافت: باتری های صنعتی، SLI و EV باید از درصد خاصی از محتوای بازیافتی تشکیل شوند. برای شروع این میزان برای کبالت 16 درصد، برای سرب 85 درصد و برای لیتیوم و نیکل 6 درصد خواهد بود.
  • هدف گذاری اولیه: باتری های نیکل کادمیوم باید تا پایان سال 2025 از بازدهی بازیافت 80 درصدی برخوردار باشند. این میزان بازدهی بازیافت برای انواع دیگر باتری باید تا سال 2025 برابر با 50 درصد باشد.

قانون جدید شورا و پارلمان اروپا تحولی چشمگیر در صنعت تولید گوشی های هوشمند ایجاد خواهد کرد. پس منتظر آیفون ها و گلکسی های جدید با طراحی های متفاوت باشید!

منبع: androidauthority