برند SimplyNUC مینی کامپیوتر Onyx را با پردازنده های رپتور لیک سری H به بازار فرستاده است. این مینی پی سی از لحاظ پردازنده در نسخه های مختلف عرضه شده که رده بالاترین آنها از مدل Core i9-13900H قدرت می گیرد. این نسخه به 96 گیگابایت رم DDR5-5200 و 16 ترابایت حافظه ذخیره سازی نیز مجهز است و توانایی رقابت با مدل های رده بالایی همچون Geekom Mini IT13 را دارد.

بررسی مینی پی سی SimplyNUC Onyx

مینی پی سی SimplyNUC Onyx از پردازندۀ نسل 13 اینتل Core i9-13900H بر روی یک مادربرد 4x4 اینچ میزبانی می کند. این پردازنده دارای 14 هسته و 20 ترد است و حداکثر فرکانس هسته های P آن به 5.4 گیگاهرتز می رسد. در طرف مقابل نسخه پایه ای این دستگاه به پردازنده Core i5-13500H با 12 هسته مجهز است. این پردازنده توانایی اجرای 16 ترد را به طور هم زمان دارد و فرکانس هسته های P آن 4.7 گیگاهرتز است.

نکته قابل توجه در رابطه با کامپیوتر کوچک SimplyNUC Onyx امکانات متعدد آن برای ارتقا توسط کاربر است. در همین راستا چند اسلات M.2 2280 و 2.5 اینچی برای ارتقای حافظه ذخیره سازی در آن تعبیه شده است. همچنین این دستگاه دارای اسلات های SODIMM برای اضافه کردن حافظه رم است. در شرایطی که مدل Mini IT13 از برند Geekom از حداکثر 64 گیگابایت حافظه رم DDR4-3200 پشتیبانی می کند، مدل Onyx از SimplyNUC می تواند میزبان 96 گیگابایت رم DDR5 با سرعت 5200 مگاهرتز باشد. ضمن اینکه شما می توانید با استفاده از اسلات های M.2 و 2.5 اینچی، ظرفیت حافظه ذخیره سازی این دستگاه را تا 16 ترابایت افزایش دهید.

بررسی مینی پی سی SimplyNUC Onyx

از لحاظ پورت های ارتباطی نیز مینی کامپیوتر SimplyNUC Onyx دارای امکانات زیر است:

•    دو پورت HDMI 2.1
•    یک جفت پورت USB4 با پشتیبانی از پهنای باند 20 گیگابیت در ثانیه
•    یک پورت اترنت 2.5 گیگابیت
•    چهار پورت USB Type-A

بررسی مینی پی سی SimplyNUC Onyx

در حال حاضر خرید کامپیوتر کوچک Onyx از برند SimplyNUC امکان پذیر شده است. شرکت سازندۀ این دستگاه طی یک جلسه مطبوعاتی عنوان کرده است که قیمت این مدل با پردازنده Core i5-13500H حدود 699 دلار خواهد بود. با این حال به قیمت سایر کانفیگ های این مینی پی سی، به خصوص مدل مجهز به پردازنده Core i9-13900H هنوز اشاره ای نشده است.

در سال های اخیر بازار کامپیوترهای کوچک یا Mini-PC رشد چشمگیری داشته است و برندهای متعددی وارد آن شده اند. این دستگاه ها به دلیل ابعاد بسیار کوچکی که دارند و فضای بسیار کمتری که در مقایسه با کیس های رایج اشغال می کنند، طرفداران زیادی پیدا کرده اند و بسیاری از ادارات و شرکت ها خرید آنها را به جمع آوری سیستم های رومیزی ترجیح می دهند. در ابتدا مشخصات فنی مینی کامپیوترهای موجود در بازار صرفاً برای مصارف روزمره و عمومی مناسب بود، اما به خصوص در سال 2023، مدل های قدرتمندی از این دستگاه عرضه شده که حتی کاربران حرفه ای نیز می توانند از آنها استفاده کنند. در مجموع مینی کامپیوتر SimplyNUC Onyx را در کنار Geekom Mini IT13 می توان جزء قدرتمند ترین مدل های فعلی دانست.

منبع: notebookcheck