به احتمال زیاد شما نام Anthropic را نشنیده اید؛ اما این استارت آپِ فعال در حوزه هوش مصنوعی در حال انجام دادن کارهای شگفت انگیزی است! این شرکت توسط اعضای سابق OpenAI تأسیس شده و رفته رفته به رقیبی جدی برای آن تبدیل شده است!
دلیل شهرتِ این روزهای Anthropic، چت بات هوش مصنوعی این شرکت است که در آن از مدل زبانی به کار رفته در هوش مصنوعی ChatGPT و Bing Chat استفاده شده است. این چت بات که Claude نام گذاری شده، از توانایی های ارتقا یافته ای برخوردار است و می تواند جایگاه چت جی پی تی را در برخی زمینه ها به چالش بکشد!

رقیبی جدی برای ChatGPT

توانایی اصلی Claude به پنجرۀ زمینه آن مربوط می شود و این چت بات هوش مصنوعی قادر است کارهایی انجام دهد که تا به حال مشابه آن را ندیده بودیم! Anthropic ظرفیت این چت بات را به رقم شگفت انگیز 100000 کاراکتر ارتقا داده است. به عبارت دیگر، Claude می تواند 100000 توکن (واحد زبانی) را تولید کند و آن را در قالب یک پنجره به کاربر ارائه دهد. اما این تعداد توکن در زبان انگلیسی به چه معنا است؟

در زبان انگلیسی، 100000 توکن مساوی است با حدود 75000 کلمه، و با این تعداد کلمه می توان یک رمان نوشت. از زاویه دید دیگر، چت بات هوش مصنوعی Claude می تواند یک رمان کامل تولید کند؛ کاری که ChatGPT هنوز به درستی از پس آن بر نمی آید! لازم به ذکر است که این ویژگی در حال حاضر در مرحله تست Anthropic قرار دارد.

رقیبی جدی برای ChatGPT

یکی از اعضای تیم Anthropic در این رابطه گفته است:

«ما تمام متن رمان گتسبی بزرگ (The Great Gatsby) را که در حدود 72000 توکن است، در نسخه آزمایشی Claude بارگذاری کردیم و یک خط از آن را تغییر دادیم. در تغییر انجام شده به جای متن اصلی رمان نوشتیم که آقای Carraway یک مهندس نرم افزار بود که بر روی ابزارهای ماشین لرنینگ در آنتروپیک کار می کرد. وقتی از Claude خواستیم تا تفاوت متن جدید را با متن اصلی رمان تشخیص دهد، فقط در 22 ثانیه پاسخ صحیح را ارائه داد».

این موضوع یکی از مزیت های بزرگِ استفاده از Claude است! در طرف مقابل، ChatGPT فقط قادر است تا 32000 توکن را در پنجرۀ زمینه خود تشخیص دهد و این یک محدودیت بزرگ برای مدل زبانی GPT-4 به حساب می آید. در مورد بینگ چت هم این محدودیت وجود دارد، اما مایکروسافت خیلی سیاستمدارانه تعداد توکن های قابل پشتیبانی توسط بینگ چت را هنوز فاش نکرده است!
تنها نکته ای که در این زمینه وجود دارد این است که «توانایی نوشتن رمان» یک نیاز اساسی برای کاربران روزمره به شمار نمی آید. به عبارت دیگر، این قابلیت چیزی نیست که هر روز مورد استفاده قرار گیرد و شاید برای طیف وسیعی از افراد اصلاً جذابیت نداشته باشد! همچنین مقالات و اسناد طولانی برای بسیاری از افراد خسته کننده هستند و کاربران ترجیح می دهند تا اطلاعات مهم را در قالب متن های کوتاه بخوانند!

رقیبی جدی برای ChatGPT

با این حال قابلیت پشتیبانی از 100000 توکن زبانی در API چت بات Claude هم در دسترس قرار گرفته است و برنامه نویسان می توانند از آن در اپلیکیشن ها و سرویس های خود بهره ببرند. این موضوع، فوق العاده ارزشمند است و به ما نشان می دهد که هوش مصنوعی مولد چه توانایی ها و ظرفیت های بالایی دارد!

منبع: windowscentral