برند Micron تنها سازندۀ حافظه های GDDR6X در دنیا است. این شرکت از اواسط سال 2020 تا به امروز، تأمین کنندۀ اصلی حافظه های GDDR مورد نیاز انویدیا بوده است و پیش بینی می شد این شرایط حداقل تا یک سال دیگر هم ادامه داشته باشد. اما از آنجایی که حافظه های GDDR7 در راه هستند، شرایط ممکن است دچار تغییراتی شود! در همین راستا این احتمال وجود دارد تا انویدیا در تولید کارت گرافیک های نسل آینده RTX 50، با سامسونگ به عنوان تولید کنندۀ اصلی حافظه های GDDR7 همکاری کند.

بهره مندی از GDDR7 سامسونگ در RTX 50

سامسونگ سال گذشته به طور رسمی اعلام کرد که در حال کار کردن بر روی حافظه های GDDR7 است و اولین نسخه از این حافظه ها را به تازگی روانه بازار کرده است. سامسونگ پیش از این نمونه های GDDR7 خود را به انویدیا ارائه داده بود تا این شرکت آنها را برای ادغام با نسل آیندۀ محصولات خود بررسی و تأیید کند. اکنون به نظر می رسد این مراحل طی شده و همکاری انویدیا و سامسونگ به زودی شروع می شود.

در این میان شرکت های دیگری مانند SK Hynix نیز قصد دارند تا امسال نسخه نهایی حافظه های GDDR7 خود را به بازار عرضه کنند. در طرف مقابل شرکت Micron اعلام کرده که فعلاً قصد ندارد وارد تکنولوژی GDDR7 شود و اولین حافظۀ خود با این فناوری را در نیمه اول سال 2024 به بازار بفرستد.

بهره مندی از GDDR7 سامسونگ در RTX 50

گزارش ها حاکی از آن هستند که تا زمان ورود تولید کنندگان اصلی حافظه های DRAM به بازار حافظه های GDDR7، انویدیا کار خود را با شرکت های سامسونگ و SK hynix ادامه می دهد و از محصولات ساخت آنها در کارت گرافیک های سری RTX 50 استفاده خواهد کرد. البته برخی کارشناسان معتقدند که این خبر صرفاً یک بازار گرمی از جانب انویدیا است تا قیمت حافظه های مورد نیاز برای کارت گرافیک های نسل آیندۀ خود را پایین تر بیاورد. به عبارت دیگر انویدیا با به سر زبان انداختن این خبر قصد دارد تا شرکت های تولید کنندۀ حافظه های DRAM را برای ورود به این بازی ترغیب کند و حالتی شبیه به مزایده را ایجاد نماید!

بهره مندی از GDDR7 سامسونگ در RTX 50

همان طور که اشاره شد، در حال حاضر Micron اصلی ترین تولید کنندۀ حافظه های GDDR6X است و قطعات ساخت آن در کارت گرافیک های رده بالای RTX 4080 و RTX 4090 مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال تمرکز سامسونگ و SK hynix بر روی فناوری GDDR7 می تواند سلطۀ میکرون را به چالش بکشد و بازار حافظه های گرافیکی را رقابتی تر از قبل کند. در همین راستا پیش بینی می شود گردش مالی این بازار از 3.2 میلیارد دلار در سال 2018 به 4.8 میلیارد دلار در سال 2023 برسد. این مورد می تواند بر روی بازار کارت گرافیک نیز تأثیر مستقیم داشته باشد و به این حوزه نیز رونق دوباره ای بدهد. به خصوص با گسترش فناوری هوش مصنوعی و نیاز بیش از اندازۀ شرکت های فعال در این زمینه به کارت گرافیک، آیندۀ فوق العاده درخشانی برای این بازار تصور می شود.

منبع: tomshardware