در اوایل سال 2022، بازار ساعت هوشمند سه بازیگر اصلی داشت: اپل، سامسونگ و هواوی. در آن زمان Apple Watch حدود 32 درصد از سهم این بازار را در اختیار داشت و باعث شده بود تا اپل در صدر این لیست قرار گیرد. سامسونگ نیز به لطف ساعت های سری Galaxy Watch  که 10 درصد از سهم این بازار را در اختیار داشتند، در رتبه دوم این لیست جای گرفته بود.

جایگزینی در رتبه دوم برندهای ساعت هوشمند

با توجه به اتفاقاتی که برای برند هواوی افتاده است، بدیهی است که لیست ارائه شده در اوایل سال 2022 تا به امروز دستخوش تغییراتی شده است. بر اساس گزارش فروش سالانه بازار ساعت هوشمند که توسط مرکز تحقیقاتی Counterpoint منتشر شده، نه تنها هواوی از لیست بازیگران اصلی این بازار خارج شده، بلکه هم اپل و هم سامسونگ بخشی از فروش خود را به خاطر رشد یک برند جدید از دست داده اند: Fire-Boltt!

در نمودار زیر می توانید وضعیت بازار ساعت هوشمند در سه ماهه نخست سال 2022 را با سه ماهه نخست سال 2023 مقایسه کنید:

جایگزینی در رتبه دوم برندهای ساعت هوشمند

بازار فروش ساعت هوشمند: Fire-Boltt کیست؟!

اگر شما در کشور هند زندگی نمی کنید، احتمالاً تا به حال هرگز نام برند Fire-Boltt را نشنیده اید! بر اساس گزارش Counterpoint، این شرکت بزرگترین برند تولید کننده ساعت هوشمند در هند است و سریع ترین رشد را در بین شرکت های دیگر در بازارهای جهانی داشته است. شرکت فایر بولت انواع مختلفی از این گجت را به بازار فرستاده است که البته بیشتر آنها از لحاظ ظاهری شبیه به اپل واچ هستند! با این حال چیزی که ساعت های Fire-Boltt را نسبت به رقبایش متمایز کرده، قیمت بسیار رقابتی و پایین آنها است. همچنین در ساعت های هوشمند این برند سیستمی تعبیه شده که کاربران می توانند در آن «سکه» جمع آوری کنند و از آنها برای خرید سایر محصولات و سرویس های فایر بولت استفاده نمایند!

این ویژگی ها شاهدی بر این حقیقت است که Fire-Boltt درک درستی از بازار ساعت هوشمند به دست آورده و توانسته تا کاربران زیادی جذب کند. این شرایط باعث شده تا این برند خود را از دسته «Others» در لیست پر فروش ترین برندهای ساعت هوشمند خارج کرده و جایگاه سامسونگِ قدرتمند را فقط در عرض یک سال تصاحب کند! با توجه به آمار ارائه شده از جانب Counterpoint، برند Fire-Boltt در بازار ساعت هوشمند، در یک سال اخیر با رشد خیره کننده 57 درصدی مواجه شده است!

جایگزینی در رتبه دوم برندهای ساعت هوشمند

رشد سریع Fire-Boltt، علاوه بر سامسونگ بر روی سهم اپل از بازار ساعت هوشمند نیز تأثیرگذار بوده است. البته عوامل دیگری مانند رکود اقتصادی جهانی و مشکلات زنجیره تأمین نیز بر روی کاهش فروش اپل بی تأثیر نبوده اند. با این حال پیش بینی می شود اپل با عرضه سری جدید Apple Watch، مجدداً جایگاه خود را در صدر لیست پر فروش ترین برندهای ساعت هوشمند مستحکم کند. همچنین سامسونگ قصد دارد تا سری Galaxy Watch 6 را به بازار بفرستد و به احتمال زیاد مجدداً در آن شاهد نسخه محبوب “Classic” خواهیم بود. آیا سامسونگ و اپل می توانند جلوی رشد روز افزون و سریع ساعت های هوشمند Fire-Boltt را بگیرند یا سال آینده در همین موقع این برند هندی هر دوی آنها را شکست داده است؟! باید منتظر بمانیم و ببینیم نتیجه این رقابت جذاب چه خواهد شد!

منبع: androidauthority