پردازنده مغز لپ تاپ است و درواقع مهم ترین قطعه سخت افزاری در کل تنظیمات لپ تاپ می باشد. پردازنده های مختلف زیادی وجود دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید. یکی از محبوب ‌ترین پردازنده‌ ها در دهه گذشته یا بیشتر، پردازنده Intel i3 است و برای بسیاری از لپ ‌تاپ ‌های جدید به اصلی‌ ترین پردازنده تبدیل شده است.

اما چگونه پردازنده Core i3 در مقابل پردازنده محبوب Ryzen 3 AMD قرار می گیرد؟ در این مقاله قصد داریم به مقایسه این دو پردازنده بپردازیم.

Ryzen 3 در مقابل پردازنده i3

به طور کلی، پردازنده AMD Ryzen 3 به دلیل اینکه هسته های بیشتری دارد، از پردازنده اینتل i3 بهتر است. برای مثال، AMD Ryzen 3 3300X دارای 4 هسته و 8 رشته، با سرعت کلاک پایه 3.8 گیگاهرتز و حداکثر 4.3 گیگاهرتز است. برای مقایسه می توان به پردازنده نسل دهم اینتل Core i3-10320 اشاره کرد که دارای 4 هسته، 8 رشته و سرعت پایه 3.8 گیگاهرتز است. ضمن اینکه این پردازنده از حداکثر فرکانس 4.6 گیگاهرتز برخوردار است.

جدای از مقایسه مستقیم مدل‌ ها با یکدیگر، به طور کلی AMD Ryzen در دهه گذشته افزایش زیادی در استفاده داشته است. این به این دلیل است که آنها ارزش بهتری ارائه می دهند، و بازاری که زمانی تحت تسلط اینتل بود، اکنون شرایط بازی برابری دارد.
امروزه داشتن یک پردازنده چند هسته ای بسیار مهم است. و از آنجاییکه اکثر بازی‌ ها چند رشته ‌ای هستند، بنابراین برای داشتن رشته ‌های کافی و همچنین هسته ‌های فیزیکی کافی به CPU شما متکی هستند.

Ryzen 3 در مقابل پردازنده i3

پردازنده چند هسته دارد؟

تمام پردازنده های Ryzen 3 چهار هسته ای هستند، در حالی که برخی از پردازنده های i3 فقط دو هسته ای هستند. تعداد هسته هایی که یک پردازنده دارد نشان دهنده میزان عملکردهای مختلفی است که می تواند به طور همزمان اجرا شود. در ساده ترین حالت، هرچه هسته های پردازنده بیشتر باشد، بهتر است. همچنین، این به توانایی های عملکرد تک هسته ای پردازنده شما نیز بستگی دارد، اما به قابلیت های CPU شما نیز مرتبط است.

نگاه کردن به هسته های پردازنده اولین قدم برای تصمیم گیری و انتخاب است. همانطور که گفته شد، تمام پردازنده های AMD Ryzen 3 چهار هسته ای هستند، اما همه i3 ها اینگونه نیستند. حالا اگر یک پردازنده i3 چهار هسته ای داشته باشید، ازچه روشی می توانید برای تشخیص بهتر بودن پردازنده استفاده کنید؟ خوب، در این مواقع باید نرخ کلاک را بررسی کنید.

پردازنده چند هسته دارد؟

مقایسه نرخ کلاک

عملکرد پردازنده به عنوان معیار دیگری در تصمیم ‌گیری و انتخاب نقش دارد و در گیگاهرتز اندازه گیری می شود.
به عنوان مثال، AMD Ryzen 3 1200 دارای نرخ کلاک 3.1 گیگاهرتز است، که این فقط به میزان چرخه های کلاک پردازنده اشاره دارد. بنابراین، 3.1 گیگاهرتز برابر با 3.1 میلیارد سیکل در ثانیه است. در مقابل، Intel i3-4150 از نرخ کلاک 3.5 گیگاهرتز بهره می برد، به این معنی که سرعت کلاک سریع تری دارد.

گفتنی است که هرچه نرخ کلاک سریعتر باشد، عملکرد پردازنده بهتر است. این روش دیگری است که می توانیم تصمیم بگیریم کدام پردازنده را انتخاب کنیم. اما، این تنها راهی نیست که بتوانیم پردازنده ها را از هم متمایز کنیم.

علاوه بر بررسی تعداد هسته‌ های یک پردازنده، می ‌توانیم تعداد رشته ‌های آن را نیز در نظر بگیریم. اکثر پردازنده ها دارای 2 رشته از هر هسته هستند. این بدان معنی است که پردازنده می تواند به همان اندازه کار خود را بین هسته های مختلف متعادل کند. در یک سناریوی ایده آل، شما همیشه پردازنده ای می خواهید که در هر هسته 2 رشته داشته باشد، و نه 1 رشته در هر هسته.
به عنوان نمونه می توان پردازنده AMD Ryzen 3 1300X را مثال زد که دارای 4 هسته است اما تنها 4 رشته برای مطابقت دارد. در مقایسه، Intel i3-10320 دارای 4 هسته و 8 رشته است، که به ما نشان می دهد این نسل از i3 انتخاب بهتری خواهد بود.

مقایسه مثال AMD Ryzen 3 3300X در مقابل Intel Core i3-1125G4

مقایسه مثال AMD Ryzen 3 3300X در مقابل Intel Core i3-1125G4

اکنون برای مقایسه نمونه، ما قصد داریم به دو مورد از بهترین پردازنده ‌های هر برند نگاهی بیندازیم. i3-1125G4 در اواسط سال 2019 عرضه شد که دارای 4 هسته، 4 رشته، سرعت کلاک پایه 4 گیگاهرتز و حداکثر 4.6 گیگاهرتز است. Ryzen 3300X نیز یکی از بهترین پردازنده های گیمینگ AMD که از 4 هسته، 8 رشته، سرعت کلاک پایه 3.8 گیگاهرتز و حداکثر 4.3 گیگاهرتز بهره می برد. هر دوی این پردازنده ها تعداد هسته های یکسانی دارند، اما 3300X رشته های بیشتری دارد که به بهتر شدن بازی کمک می کند. اگر به دنبال پردازنده ای به روز و جدید هستید پردازنده های AMD Ryzen 7000 یکی از بهترین سی پی یو ها در حال حاضر است.

منبع: spacehop