Zotac قصد دارد تا بزرگترین کارت گرافیک RTX 3090 Ti جهان را برای عرضه به بازار کشور چین بسازد. این کارت گرافیک که RTX 3090 Ti PGF OC نام دارد، چهار اسلات PCIe را اشغال می کند. از لحاظ ضخامت می توان کارت گرافیک RTX 3070 Noctua Edition را تنها رقیب این مدل دانست. چرا که سایر محصولات سری RTX 30 این شرکت، حدود 3.75 اسلات را اشغال می کنند و ضخامت کمتری دارند.

برند Zotac اولین کارت گرافیک چهار اسلاتی RTX 3090 Ti را می سازد

از لحاظ ظاهری، به نظر می رسد که مدل PGF OC نسخه زیباتر و جذاب تر مدل RTX 3090 Ti AMP Extreme Holo است که در بازار کشور آمریکا عرضه شده است. این کارت گرافیک جدید دارای یک خنک کننده مجهز به سه فن است که از دو فن بزرگ در کناره ها و یک فن کوچکتر در بخش میانی تشکیل شده است. بخش جلویی این کارت گرافیک دارای روکش نقره ای روی خاکستری با ظاهری مدرن است که با نورپردازی بنفش رنگ برجسته تر شده است.

برند Zotac اولین کارت گرافیک چهار اسلاتی RTX 3090 Ti را می سازد

علیرغم ابعاد بزرگ، به نظر می رسد که این مدل دارای کوتاه ترین PCB در میان مدل های RTX 3090 Ti است. این مدل فقط 30.9 سانتی متر طول دارد که در مقایسه با مدل Founders Edition، حدود 0.4 سانتی متر کوتاه تر است. با این وجود، این کارت گرافیک هنوز جزء مدل های بزرگ به شمار می آید.

در سمت راست پنل پشتی این کارت گرافیک، شما می توانید یک بریدگی بزرگ را مشاهده کنید که باعث به جریان افتادن هوا از طریق فن پشتی می شود. این بریدگی دایره ای شکل تقریباً نصف سایز پنل پشتی کارت گرافیک را اشغال می کند و بر روی آن یک لوگوی LED بنفش رنگ مشاهده می شود. کاور پشتی این کارت گرافیک ظاهری اگرسیو دارد و دو بریدگی مثلثی شکل در سمت چپ آن مشاهده می شود.

برند Zotac اولین کارت گرافیک چهار اسلاتی RTX 3090 Ti را می سازد

البته نمی توان ضخامت زیاد این کارت گرافیک را نادیده گرفت! این مدل چهار اسلات را اشغال می کند و اگر از کنار به آن نگاه شود، به ارتفاع بلند آن می توان پی برد! در این کارت گرافیک یک هیت سینک بزرگ آلومینیومی به کار رفته که برای خنک کردن 3090 Ti، به پاوری با حداقل توان 450 وات نیاز دارد. البته پیشنهاد می شود که در کنار این کارت گرافیک از پاور با توان 500 وات و حتی بیشتر استفاده شود. لازم به ذکر است که این مدل دارای براکت IO با اسلات دوگانه است. این موضوع به این دلیل است که وزن کارت گرافیک به مادربرد فشاری وارد نکند و قطعه به خوبی بر روی آن سوار شود. البته اختصاص دو اسلات به این کارت گرافیک غول پیکر امکان پذیر نیست، پس احتمال می رود که Zotac مجبور است تا براکت سه یا چهار اسلاتی برای آن در نظر بگیرد.

قیمت کارت گرافیک مدل RTX 3090 Ti PGF OC هنوز اعلام نشده است. انتظار می رود که این مدل قیمت بسیار بالایی داشته باشد. این موضوع را می توان از طراحی ظاهری مدرن و چیپست رده بالای به کار رفته در آن متوجه شد.

منبع: tomshardware