اینتل تأیید کرده است پردازنده های نسل یازدهم Rocket Lake با مادربردهای دارای چیپست های B460 و H410 سازگار نخواهد بود. مطابق با اعلام اینتل، این پردازنده ها به طور اختصاصی بر روی مادربردهای دارای چیپست های Z490 و H470 قابل استفاده خواهد بود و با سایر مادربردهای اقتصادی و ارزان قیمت سازگاری نخواهد داشت.

این خبر بر روی سایت اصلی اینتل اعلام شده و به این ترتیب دارندگان مادربردهای مبتنی بر چیپست B460 و H410 قادر به استفاده از پردازنده های نسل یازده اینتل نخواهند بود. هم اکنون پردازنده های نسل یازده اینتل در سری های Rocket Lake و Comet Lake Refresh عرضه شده اند. مادربردهای اقتصادی و معمولی سری 400 به صورت پراکنده از برخی پردازنده های سری Comet Lake Refresh شامل پردازنده های سلرون، پنتیوم و Core i3 پشتیبانی می کنند؛ اما این مادربردها با پردازنده های سری Rocket Lake شامل پردازنده های Core i5، Core i7 و Core i9 SKU سازگار نخواهند بود.

چرا این مادربردها با پردازنده های سری Rocket Lake سازگار نیستند؟

این موضوع می تواند دلایل متفاوتی شامل عدم توان کافی برق رسانی این مادربردها متناسب با نیازهای پردازنده های جدید داشته باشد. به طوری که فقط مادربردهای مبتنی بر چیپست های Z490 و H470 را می توان برای این پردازنده های اینتل مناسب دانست. البته این امر متناسب با تنظیم های ابتدایی و پیش فرض مادربردهای یاد شده اعلام شده است و ممکن است تا بتوان با اعمال تغییر در BIOS آنها از پردازنده های سری Rocket Lake نیز بر رویشان استفاده کرد. اما در این صورت هیچ گونه تضمینی مبنی بر عملکرد صحیح مادربرد و پردازنده وجود نخواهد داشت و شاید بهتر باشد چنین ریسکی را انجام ندهید! چرا که ممکن است به دلیل عدم توانایی کافی مادربرد در تأمین نیازهای سی پی یو، سایر قطعات نصب شده بر روی مادربرد نیز دچار اختلال در عملکرد شده و به آنها صدمات جبران ناپذیری وارد شود.

چرا این مادربردها با پردازنده های سری Rocket Lake سازگار نیستند؟

دلیل دیگر عدم پشتیبانی پردازنده های نسل 11 سری Rocket Lake از مادربردهای سری 400، می تواند به تلاش اینتل برای جا انداختن مادربردهای سری 500 در میان کاربران باشد! این مادربردها در مراسم سال CES 2021 رونمایی شده و اکنون در بازار به صورت گسترده توزیع شده است. این مادربردهای جدید در زمینه های مختلف ارتقا یافته اند. به عنوان مثال چیپست B560 اینتل بهبودهایی برای عملکرد بهتر پردازنده داشته است که از میان آنها می توان به قابلیت اورکلاکینگ مموری و اسلات های بیشتر PCIe I/O (نسل چهارم) اشاره کرد. مادربردهای سری H510 نیز از WIFI6 پشتیبانی می کنند و آپدیت firmware آنها تغییرات جزئی اما مؤثر داشته است. با این وجود همچنان باید منتظر اخبار جدید در رابطه با عملکرد متعادل پردازنده های Rocket Lake بر روی آنها باشیم و اجازه دهیم تا این مادربردها بیشتر توسط کاربران مورد استفاده قرار گیرند. به هر حال زمان زیادی از ارائه مادربردهای سری 500 به بازار نمی گذرد و باید عملکرد آنها در ارتباط با پردازنده های نسل یازده Rocket Lake اینتل بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

منبع: wccftech