چندی قبل هواوی با پیروی از رسم هر ساله خود اعلام کرد که گوشی های جدید سری P در سه ماه اول سال میلادی جاری رونمایی و وارد بازار خواهند شد. اما اکنون که سومین ماه سال میلادی 2021 به پایان است، به نظر می رسد که این اتفاق قرار نیست امسال به واقعیت بپیوندد. هنوز خبری از گوشی سری P هواوی نیست و طبق گفته یکی از منابع معتبر که با خط تولید این شرکت ارتباط نزدیکی دارد، هواوی در زمینه تامین قطعات مورد نیاز خود برای ساخت جدیدترین پرچمداران خود به مشکل برخورده است. این تاخیرات بوجود آمده باعث می شود تا عرضه و رونمایی از گوشی های سری P عقب بیفتد. انگار که مشکلات قصد ندارند دست از سر این تولیدکننده چینی بردارند.

تاخیر در عرضه گوشی های سری P هواوی به علت کمبود قطعات

مشخصات فنی گوشی های سری P50 هواوی

براساس گزارش هایی که تاکنون به دست ما رسیده اند، خط تولید محصولات سری P50 هواوی شامل سه گوشی موبایل خواهد بود؛ P50 Pro، P50 Pro Plus و نسخه استاندارد که در حال ساخت هستند. طبق معمول هر کدام از این گوشی ها ادامه دار راه نسل قبلی خودشان خواهند بود؛ یعنی گوشی های سری P40 هواوی. مدل پایه این سری که P50 نامیده می شود از تراشه Kirin 9000E قدرت می گیرد و هواوی به عنوان پردازنده هر دو مدل P50 Pro و P50 Pro Plus، Kirin 9000 را در نظر گرفته است. این تراشه ها به معماری ARM اتکا دارند و توسط شرکت TSMC تولید می شوند. طبق اطلاعات بدست آمده، تراشه Kirin 9000E نمونه ضعیف تر شده تراشه Kirin 9000 می باشد.

پایان کار هواوی؟

طرفداران هواوی می دانند که این تولیدکننده چینی برای کار با شرکت های آمریکا با مشکلات فراوانی رو به رو شد و حتی توسط دولت این کشور تحریم هایی به آن تحمیل گشت که همچنان بر روی عملکرد هواوی تاثیر خود را می گذارد. قبل از بوجود آمدن این درگیری ها و رسیدن دوران سخت هواوی، این شرکت فقط توانست حدود 8.8 میلیون تراشه تهیه کند که احتمال می رود بتواند برای تولید گوشی های سری Mate 40، گوشی تاشو Mate XFold و سری مورد انتظار و جدید P50 کفایت کند. به همین خاطر نمی دانیم که دقیقا برای تولید کدام محصولاتش با کمبود مواد اولیه مواجه شده و کدام قطعات را در دسترس ندارد. طبق شواهد اگر این تحریم ها همچنان ادامه یابند، باید شاهد پایان کار هواوی باشیم که طرفدارانش کم هم نیستند. با این حال، این شرکت قصد ندارد کسب و کار تولید گوشی هوشمند خود را به کس دیگری واگذار کند. مدیر عامل هواوی اعلام کرده است که گروه او تمایل دارند تا شرایط و موقعیت خود را با دولت وقت ایالات متحده آمریکا در میان بگذارند تا شاید بتوانند به این وضع خاتمه دهند. به هر حال این وضعیت بر روی خط تولید P50 هم تاثیر دارد و تا زمانی که کمبود مواد اولیه برطرف نشود، عرضه این سری از گوشی موبایل های هواوی به تعویق خواهد افتاد.

منبع: gsmarena