شرکت Raspberry Foundation نسل جدید کامپیوترهای تک برد محبوب رزبری پای را به بازار معرفی کرده است. این کامپیوتر تک برد جدید، Raspberry Pi 5 نام دارد و نسبت به نسل قبل با ارتقاهای قابل توجهی مواجه شده است. بنابر اعلام شرکت سازنده، هم پردازنده (CPU) و هم پردازنده گرافیکی (GPU) رزبری پای 5 نسبت به گذشته قدرتمند تر شده اند. در ادامه می توانید با این کامپیوتر تک برد (SBC) جدید بیشتر آشنا شوید.

معرفی نسل جدید کامپیوترهای تک برد رزبری پای توسط Raspberry Foundation

مشخصات فنی رزبری پای 5

این کامپیوتر تک برد جدید به عنوان جانشین مستقیم Raspberry Pi 4 (که در سال 2019 به بازار آمده بود)، معرفی شده است. رزبری پای 5 با یک پردازندۀ 64 بیتِ ARM Cortex-A76 به روز رسانی شده است. این پردازنده 4 هسته دارد و حداکثر فرکانس آن به 2.4 گیگاهرتز می رسد. به لطف این سی پی یو، نسل پنجم رزبری پای در مقایسه با نسل قبل بین 2 تا 3 برابر قدرتمند تر شده است. همان طور که اشاره کردیم، رزبری پای 5 از لحاظ جی پی یو نیز ارتقا پیدا کرده و به پردازندۀ گرافیکی VideoCore VII با فرکانس 800 مگاهرتز مجهز شده است.
ویژگی قابل توجه رزبری پای 5، مجهز بودن آن به یک سیلیکون داخلی به نام “Southbridge” است که امکانات ورودی و خروجی این برد را برای اتصال به لوازم جانبی بیشتر از قبل کرده است. باید به این نکته هم اشاره کنیم که پردازندۀ جدید و ارتقا یافتۀ به کار رفته در این کامپیوتر تک برد با حافظۀ رم LPDDR4X جفت شده است. ظرفیت رم این برد 4 یا 8 گیگابایت است.

امکانات ارتباطی کامپیوتر تک برد رزبری پای 5 شامل بلوتوث 5.0 (BLE)، دو پورت USB 3.0، دو پورت USB 2.0، کانکتور PCIe 2.0، یک پورت USB-C به عنوان ورودی برق دی سی 5V/5A و یک هدر 40 پین استاندارد Raspberry Pi می شود.

معرفی نسل جدید کامپیوترهای تک برد رزبری پای توسط Raspberry Foundation

قیمت کامپیوتر تک برد Raspberry Pi 5

قیمت پایه رزبری پای 5 در مقایسه با رزبری پای 4 بیشتر است. نسل جدید این کامپیوتر تک برد با قیمت ابتدایی 60 دلار راهی بازار شده است. این قیمت مربوط به رزبری پای 5 با ظرفیت رم 4 گیگابایت است. لازم به ذکر است که نسخۀ دیگر این کامپیوتر تک برد با رم 8 گیگابایت با قیمت 80 دلار راهی بازار شده است. علاوه بر برد اصلی، خریداران این محصول یک سری لوازم جانبی را نیز دریافت خواهند کرد که شامل یک کاور محافظ، یک خنک کنندۀ اکتیو، یک منبع تغذیۀ USB-C با توان 27 وات و... می شود.

معرفی نسل جدید کامپیوترهای تک برد رزبری پای توسط Raspberry Foundation

به طور کلی کامپیوتر تک برد یا Single Board Computer (SBC) به صورت توکار مورد استفاده قرار می گیرند و ابعاد آنها نهایتاً اندازۀ یک کف دست است! با وجود ابعاد کوچک، این بردها به تمام قطعات کامپیوترهای عادی مجهز هستند. عمده کاربرد کامپیوترهای تک برد در سال های اخیر به حوزۀ اینترنت اشیاء یا IoT مربوط بوده است. سری Raspberry Pi که مشخصات نسل پنجم آن را در بالا مشاهده کردید، پرطرفدارترین بردهای موجود در بازار را تشکیل می دهند و به نوعی سایر شرکت ها مانند اورنج پای در حال تبعیت از این برند هستند. چنانچه در مورد کاربرد این قطعات و ویژگی های مدل های مختلف آنها سؤالی دارید، می توانید با شماره 73027-021 تماس بگیرید و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

منبع: gizmochina