در بازار چندین و چند مدل ساعت هوشمند وجود دارد که می توان آنها را به شبکه های ارتباطی سیار و اینترنت متصل کرد. اما با وجود اینکه گوشی های هوشمند چند سالی هست که از قابلیت اتصال به شبکه 5G برخوردار شده اند، اما ساعت های هوشمند هنوز با شبکه LTE سرگرم هستند! در همین راستا کوالکام قصد دارد تا امکان اتصال اسمارت واچ ها و دیگر تجهیزات پوشیدنی به شبکه فایو جی را فراهم کند و در همین راستا یک تراشه جدید با مودم 5G را معرفی کرده است.

کوالکام شبکه 5G را به دنیای ساعت های هوشمند و دیگر تجهیزات پوشیدنی می آورد

این تراشه جدید، Snapdragon X35 نام دارد و اولین تراشه ای است که در آن از مودم 5G NR-Light استفاده شده است. این چیپست با فرم فاکتور کوچکی طراحی شده است و از این جهت برای استفاده در دستگاه هایی مانند ساعت هوشمند، عینک های واقعیت افزوده AR و دستگاه های IoT کاربرد دارد. در واقع هدف کوالکام از ساخت این تراشه نیز استفاده از آن در همین دستگاه ها بوده است.

کوالکام شبکه 5G را به دنیای ساعت های هوشمند و دیگر تجهیزات پوشیدنی می آورد

مودم NR-Light که با نام RedCap یا همان “reduced capability” هم شناخته می شود، نسبت به دیگر مودم های 5G از قدرت عملکرد محدودتری برخوردار است و از این جهت برای استفاده در گجت های پوشیدنی مناسب است. چرا که این دستگاه ها در مقایسه با گوشی های هوشمند و لپ تاپ به تمام ظرفیت های شبکه فایو جی نیاز ندارند و در واقع پتانسیل های محدودتری در این زمینه دارند. با این حال شبکه 5G نسبت به 4G LTE پهنای باند بالاتر، زمان تأخیر کمتر و سرعت بهتری دارد و اکنون ساعت های هوشمند می توانند به لطف تراشه اسنپ دراگون X35 از این مزایا بهره مند شوند. این تراشه در مقایسه با دیگر مدل های کلاس موبایل ابعاد جمع و جورتر و مصرف باتری بهینه تری نیز دارد.

به این ترتیب اکنون ساعت های هوشمند اندرویدی و دیگر گجت های پوشیدنی قادرند تا به شبکه 5G متصل شوند و سرعت انتقال دیتای حداکثر 220 مگابیت در ثانیه را تجربه کنند؛ سرعتی که با شبکه 4G LTE حتی تصورش را هم نمی شد کرد! البته کاربران می توانند اسمارت واچ خود را در صورت لزوم به شبکه LTE بازگردانند. جالب اینجا است که کوالکام اعلام کرده است که تراشه Snapdragon X35 علاوه بر اسمارت واچ و گجت های پوشیدنی، در لپ تاپ های کم مصرفی مانند کروم بوک های ارزان قیمت هم قابل استفاده است.

کوالکام شبکه 5G را به دنیای ساعت های هوشمند و دیگر تجهیزات پوشیدنی می آورد

بد نیست بدانید که در نظر سنجی اخیری که توسط وب سایت اندروید سنترال برگزار شده، بسیاری از کاربران اعلام کرده اند که اتصال از طریق بلوتوث و وای فای برایشان کافی است و اتصال به شبکه های موبایل چندان کاربردی برای آنها ندارد. با این حال نمی توان این حقیقت را کتمان کرد که دسترسی به شبکه 5G بر روی مچ دست می تواند کارایی و جذابیت بالایی داشته باشد! پس از هم اکنون می توان فروش بالای ساعت های هوشمند 5G را پیش بینی کرد! البته برای خرید این گجت ها باید حداقل تا نیمه اول سال 2024 منتظر بمانیم.

منبع: royalsblue