در سال 2022 بود که اعلام شد کوالکام خود را برای رونمایی از یک چیپست دسکتاپ قدرتمند با کد “Hamoa” آماده می کند. این طور که در خبرها اشاره شده، این چیپست به پردازنده 12 هسته ای (با خوشه بندی 8+4 هسته) مجهز است و در سال 2024 به بازار خواهد آمد. این چیپست که به احتمال بسیار زیاد اسنپ دراگون 8cx نسل 4 نام دارد، به تازگی بر روی وب سایت گیک بنچ رؤیت شده است. در لیستی که در پایگاه داده این وب سایت معتبر درج شده مواردی مانند کد تراشه، چینش هسته های پردازنده و یک سری جزئیات جذاب دیگر مشاهده می شود. بیایید با هم به آنها نگاهی بیندازیم.

تراشه دسکتاپ کوالکام اسنپ دراگون 8cx نسل 4 توانایی رقابت با تراشه های جدید سری M اپل را دارد

اطلاعات مربوط به تراشه اسنپ دراگون 8cx Gen 4 توسط یکی از توسعه دهندگان ویندوز بر روی Arm (WoA) به نام گووستاو مونک ارائه شده است. مطابق با این اطلاعات، پردازنده این تراشه دارای دو کلاستر با مجموع 12 هسته است که همان طور که اشاره شد، به صورت 8+4 هسته خوشه بندی شده اند. این مورد با گزارشی که پیش از این در مورد این تراشه منتشر شده بود، همخوانی دارد. علاوه بر این، در وب سایت Geekbench مشاهده می شود که کلاستر دوم پردازنده اسنپ دراگون 8cx نسل 4 توانایی دستیابی به سرعت 2.38 گیگاهرتز را دارد. این در حالی است که سرعت کلاستر اول این پردازنده 3.0 گیگاهرتز اعلام شده است. لازم به ذکر است که حداکثر فرکانس کلاسترهای اول و دوم این پردازنده به ترتیب برابر با 2.5 و 3.4 گیگاهرتز خواهد بود. در جدول زیر می توانید اطلاعات مندرج در وب سایت گیک بنچ در مورد تراشه Snapdragon 8cx Gen 4 را مشاهده کنید.

این طور که از اطلاعات منتشر شده در گیک بنچ می توان برداشت کرد، کلاستر دوم پردازنده اسنپ دراگون 8cx نسل 4 به احتمال زیاد به هسته های بازدهی یا E تعلق دارد. بر همین اساس می توان گفت که این پردازنده دارای 8 هسته پرفورمنس یا P خواهد بود. اگر چنین تحلیلی صحیح باشد، می توان از هم اکنون از قدرت عملکرد ایده آل تراشه اسنپ دراگون 8cx نسل 4 اطمینان داشت.

تراشه دسکتاپ کوالکام اسنپ دراگون 8cx نسل 4 توانایی رقابت با تراشه های جدید سری M اپل را دارد

در بخش گرافیکی، تراشه اسنپ دراگون 8cx Gen 4 به پردازنده Adreno مجهز خواهد بود. اطلاعات بیشتری در این زمینه در لیست گیک بنچ مشاهده نمی شود. با این حال در گزارش های قبلی به این نکته اشاره شده که تراشه دسکتاپ جدید کوالکام از پردازنده گرافیکی مجتمع Adreno 740 بهره مند خواهد بود. این پردازنده گرافیکی پیش از این در تراشه اسنپ دراگون 8 نسل 2 نیز به کار رفته بود و استفاده مجدد از آن در نسل جدید این تراشه ها کمی عجیب به نظر می رسد.

با وجود این که لیست منتشر شده در وب سایت گیک بنچ نمی تواند بینش دقیقی از قدرت عملکرد تراشه اسنپ دراگون 8cx نسل 4 به ما بدهد، با این حال بسیاری از کارشناسان معتقدند که این تراشه توانایی رقابت با چیپست های سری M اپل را در زمینه های قدرت عملکرد و مصرف بهینه انرژی خواهد داشت. بد نیست بدانید که کوالکام عمده شهرت خود را مدیون تراشه های موبایل است و سابقه چندانی در زمینه تولید تراشه های دسکتاپ ندارد. این موضوع کنجکاوی کارشناسان و کاربران علاقه مند به دنیای سخت افزار را حسابی برانگیخته است! باید منتظر بمانیم و ببینیم که این غول دنیای تراشه سازی در ماجراجویی تقریباً جدید خود در عرصه تولید چیپ های دسکتاپ چقدر موفق خواهد بود!

تراشه دسکتاپ کوالکام اسنپ دراگون 8cx نسل 4 توانایی رقابت با تراشه های جدید سری M اپل را دارد

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، انتظار می رود که تراشه دسکتاپ کوالکام اسنپ دراگون 8cx Gen 4 در سال 2024 به بازار آید. پیش بینی می شود که شرکت های تولید کننده PC و کامپیوتر دسکتاپ استقبال قابل توجهی از این تراشه به عمل آورند. البته تا سال 2024 اپل نیز بیکار نخواهد نشست و قطعاً نسخه های به روز رسانی شده چیپست های سری M را راهی بازار خواهد کرد. در آن صورت شاید اسنپ دراگون 8cx نسل 4 شانس چندانی برای عرض اندام نداشته باشد!

منبع: gizmochina