در چند وقت اخیر شایعات زیادی در مورد خوشه بندی هسته پردازنده کوالکام اسنپ دراگون 8 نسل 3 منتشر شده است. به خصوص طرفداران گوشی های پرچم دار اندرویدی علاقه دارند تا بدانند تراشه جدید کوالکام چه مشخصاتی دارد و قدرت پردازشی آن چه حد است. در همین راستا یک خبر جدید در این رابطه منتشر شده است که مشخصات هسته های این پردازنده را آشکار کرده است! بیایید با هم این خبر را بررسی کنیم!

تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 با دو هسته قدرتمند کورتکس X4

بر اساس خبر جدید، کوالکام قصد دارد از خوشه بندی هسته 2+4+2 در پردازنده Snapdragon 8 Gen 3 استفاده کند. این خوشه بندی شامل دو هسته قدرتمند کورتکس X4، چهار هسته کورتکس A720 و دو هسته کورتکس A520 می شود. این کانفیگ می تواند در قدرت عملکرد تبلت ها و لپ تاپ های آتی تحولی چشمگیر ایجاد کند!

به طور کلی کانفیگ خوشه بندی هسته های پردازنده تراشه اسنپ دراگون 8 نسل 3 در چند وقت اخیر حسابی بحث برانگیز شده است! ابتدا عنوان شد که پردازنده این تراشه دارای 8 است و به صورت 1+5+2 کانفیگ خواهد شد. در ادامه خبری در فضای آنلاین منتشر شد مبنی بر اینکه خوشه بندی هسته این پردازنده به صورت 1+3+2+2 خواهد بود.

تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 با دو هسته قدرتمند کورتکس X4

در کانفیگ 1+5+2، پنج هسته کورتکس A720 به کار خواهد رفت. این نوع کانفیگ کاملاً شناخته شده و کلاسیک است و پیش از این هم بارها در تراشه های موبایل به کار رفته است. با این حال کانفیگ 1+3+2+2 خاص تر است و باعث می شود تا کلاک اسپید و کش پردازنده ارتقا پیدا کند. اکنون یک کانفیگ سوم هم مطرح شده است که بازی را به کل تغییر می دهد.

این خبر جدید توسط افشاگر معروف، Digital Chat Station، در شبکه اجتماعی چینی ویبو درج شده است. بر مبنای این خبر، تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 دارای دو هسته کورتکس X4 است که در کنار آن از چهار هسته کورتکس A720 و دو هسته کورتکس A520 استفاده شده است. این نوع کانفیگ بسیار جالب به نظر می رسد؛ چرا که کوالکام برای چندین نسل از تراشه های خود، از یک هسته «رده بالا» (کورتکس X یا مدل های دیگر) استفاده کرده است و حالا قصد دارد تا تعداد این هسته ها را به 2 ارتقا دهد. این موضوع اگر چه قدرت عملکرد پردازنده را چندین برابر می کند، اما بر روی افزایش مصرف انرژی آن هم مؤثر است و حتی ممکن است دمای پردازنده را نسبت به مدل های قبلی چندین برابر افزایش دهد. بنابراین شرکت های تولید کننده لپ تاپ و تبلت باید به فکر راه حل های جدیدی برای طراحی سیستم های خنک کننده محصولات خود باشند!

تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 با دو هسته قدرتمند کورتکس X4

دیجیتال چت استیشن عنوان کرده است که این کانفیگ از تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 برای استفاده در تبلت عرضه خواهد شد. با این حال این احتمال وجود دارد که این کانفیگ فقط یک نمونه اولیه باشد که هیچ وقت فضای آزمایشگاهی را ترک نکند! به عبارت دیگر ممکن است که کوالکام در حال آزمایش کانفیگ های مختلف خوشه بندی هسته ها برای استفاده از آنها در تراشه پرچم دار بعدی خود (اسنپدراگون 8 نسل 4) باشد! به هر حال هنوز چیزی مشخص نیست و برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه باید مدتی منتظر بمانیم.

لازم به ذکر است که کوالکام تنها شرکتی نیست که قصد دارد تعداد هسته های کورتکس X را در تراشه جدید خود افزایش دهد. سامسونگ اعلام کرده است که مدل 2025 پردازنده اکزینوس 2500 دارای چهار عدد از این هسته قدرتمند خواهد بود! باید ببینیم این وعده سامسونگ عملی می شود یا در حد شایعه است!

منبع: notebookcheck