مطابق با شایعاتی که پیش از این در ماه مارس 2021 (اسفند 1399) به گوش می رسید، کوالکوم بالاخره از پلتفرم محاسباتی Snapdragon 7c Gen 2 Compute Platform رونمایی کرد. این تراشه برای استفاده بر روی کامپیوترها و لپ تاپ های اقتصادی و پایه ای طراحی شده است. مدل اورجینال تراشه اسنپ دراگون 7c در دسامبر سال 2019 (آذر 1398) معرفی شد اما تا تابستان سال 2020 روانه بازار نشده بود. اکنون پس از نزدیک به دو سال، کوالکوم از نسل دوم این تراشه رونمایی کرده است.

کوالکوم از تراشه اسنپ دراگون 7C Gen 2 برای استفاده بر روی کامپیوترهای معمولی رونمایی کرد

یکی از اهداف طراحی این تراشه جدید، برقراری ارتباط بهتر کامپیوترهای ویندوزی و کروم بوک بوده است. به همین منظور این تراشه نسبت به نسل قبلی از لحاظ عملکرد بهبود پیدا کرده است؛ اگر چه کوالکوم به طور دقیق بر روی این موضوع تأکید نکرده و توضیحات زیادی در این باره ارائه نداده است. با این وجود تراشه اسنپ دراگون 7c Gen 2 در این زمینه عملکرد قابل توجهی از خود نشان می دهد. علاوه بر این، تراشه اسنپ دراگون 7c Gen 2 سازگاری بیشتری با دوربین و صدا دارد و از شبکه ارتباطی LTE، نسل پنجم تکنولوژی های هوش مصنوعی و ویژگی های امنیتی پیشرفته پشتیبانی می کند. به عبارت دیگر این تراشه از از تمامی جهات سخت افزاری نسبت به نسل قبلی ارتقا پیدا کرده است. هر چند مجدداً به این نکته اشاره می کنیم که کوالکوم به طور صریح این تغییرات را معرفی نکرده است.

کوالکوم از تراشه اسنپ دراگون 7C Gen 2 برای استفاده بر روی کامپیوترهای معمولی رونمایی کرد

لپ تاپ هایی که در آنها از تراشه اسنپ دراگون 7c Gen 2 استفاده شود، برای دانشجویان، کارمندان اداری و کاربران خانگی (برای مصارف روزمره سبک) مناسب خواهند بود. کوالکوم اعلام کرده است که این تراشه عملکردی 10 درصد سریع تر نسبت به دیگر تراشه های قابل استفاده بر روی سیستم های اقتصادی از خود نشان می دهد. به عنوان مثال این تراشه باعث عملکرد بهتر پردازنده های دو هسته ای Celeron N4020 و چهار هسته ای Pentium Silver N5030 بر روی سیستم می شود. همچنین کوالکوم ادعا کرده است که این تراشه باعث افزایش طول عمر باتری سیستم به میزان دو برابر می شود.

با معرفی این تراشه شرکت های سازنده لپ تاپ و کامپیوتر اعلام کرده اند که به زودی از آن در دستگاه های خود استفاده خواهند کرد. در این میان شرکت لنوو اعلام کرده که قصد دارد تا اواخر سال 2021 دستگاه هایی مبتنی بر تراشه های اقتصادی و مقرون به صرفه را روانه بازار کند. جای تعجب نخواهد بود که لنوو در راستای برنامه های خود در این زمینه با کوالکوم همکاری کند. چرا که این همکاری باعث می شود تا این دو شرکت به شرکای کلیدی یکدیگر در زمینه توسعه معماری ARM تبدیل شوند و آینده PC و لپ تاپ های اقتصادی را در دست بگیرند! به هر حال به احتمال بسیار زیاد اولین دستگاه قدرت گرفته از تراشه اسنپ دراگون 7c Gen 2 در تابستان امسال طراحی و به بازار عرضه خواهد شد.

لازم به ذکر است که کوالکوم علاوه بر تراشه اسنپ دراگون 7c Gen 2، به تازگی از کیت توسعه اسنپ دراگون (Snapdragon Developer Kit) برای ویندوز و اپلیکیشن بهینه شده Zoom بر مبنای ARM (ARM-optimized Zoom app) به منظور تماس های ویدئویی با کیفیت تر نیز رونمایی کرده است. هر دوی این محصولات تا تابستان سال 2021 برای استفاده عمومی در دسترس خواهند بود.

منبع: windowscentral