nvidia-resizable-bar-rtx-3000

به گزارش یکی از خبرگزاری های معتبر، انویدیا شروع به فعال سازی قابلیت Resizable BAR کرده است. این ویژگی یکی از مشخصه های استاندارد PCI Express به حساب می آید که می تواند نرخ فریم را در برخی از بازی های خاص، حداکثر تا 10 درصد افزایش داده و بهبود ببخشد. کارت گرافیک RTX 3060 که جدیدترین عضو کارت گرافیک های سری RTX 3000 است، بر معماری امپر مبتنی بوده و اولین واحد پردازش گرافیکی از تیم سبز می باشد که از Resizable BAR پشتیبانی می کند. بعضی از پردازنده های مرکزی، به لطف قابلیت Resizable BAR، در عوض اینکه به خواندن بلوک های 256 مگابایتی در یک سیستم محدود باشند، می توانند به تمام حافظه گرافیکی دست یابند. انویدیا در اواخر ماه مارس سال میلادی جاری سایر کارت های گرافیکی سری RTX 3000 را نیز به قابلیت Resizable BAR مجهز خواهد نمود.

به خاطر بسپارید که برای بهره مندی از مزایای این قابلیت، باید حتما از پردازنده مرکزی، مادربرد و کارت گرافیک مناسب و درست استفاده نمایید؛ امکان بکارگیری قابلیت Resizable BAR در هر قطعه ای که در بازار یافت می شود وجود ندارد. انویدیا با تولیدکنندگانی از جمله اینتل و AMD همکاری می کند تا بتواند پشتیبانی از Resizable BAR را به صورت گسترده در اختیار کاربران قرار دهد. پردازنده های مرکزی شرکت AMD که بر معماری Zen 3 متکی هستند، پردازنده های نسل دهم و پردازنده های نسل یازدهم اینتل با نام Rocket Lake S خواهند توانست از مزیت های فراوان این قابلیت بهره مند گردند.

قابلیت Resizable BAR چه کاربردی دارد؟

Resizable BAR در پردازنده های گرافیکی انویدیا، همانند قابلیت حافظه دسترسی هوشمند (SAM) در تولیدات AMD، امکان افزایش نرم فریم اجرایی در برخی از بازی های گرافیکی را فراهم می سازد. این بالا رفتن نرخ فریم به نوع بازی بستگی دارد و نمی توان میزان ثابتی را برای آن اعلام نمود. از جمله عواملی که بر روی میزان بهبود نرخ فریم تاثیر می گذارد، وضوح بازی است. طبق آزمایش های انجام شده توسط شرکت انویدیا، افزایش نرخ فریم بازی ها تا 10 درصد بوده است. این شرکت می گوید فعال سازی قابلیت Resizable BAR به افت عملکرد در برخی از بازی ها منجر گشته است. انویدیا بازی های ویدئویی مختلف را به صورت تخصصی بررسی می کند و پروفایل های خاصی را برای آنها ارائه می دهد؛ به این ترتیب قابلیت Resizable BAR زمانی شروع به کار می نماید که بتواند سبب بهبود عملکرد بازی شود. فهرست بازیهایی که از Resizable BAR پشتیبانی می کنند، به این صورت توسط انویدیا اعلام شده اند: Assassin’s Creed Valhalla، Battlefield V، Borderlands 3، Forza Horizon 4، Gears 5، Metro Exodus، Read Dead Redemption 2 و Watch Dogs: Legion.

تا اواخر ماه مارس سال میلادی 2021، فهرست این بازی ها افزایش پیدا خواهد کرد. در همان زمان نیز انویدیا بروزرسانی VBIOS  را برای دیگر پردازنده های گرافیکی سری RTX 3000 ارائه خواهد داد. انویدیا این بروزرسانی را برای تمامی مدل های Founders Edition سری RTX 3000 تامین می کند و شرکت هایی که نسخه های سفارشی کارت های گرافیک را عرضه کرده اند به صورت مجزا بروزرسانی VBIOS  را دریافت خواهند نمود. برای بهره مندی از مزایای قابلیت Resizable BAR، کاربران به بروزرسانی مادربرد نیاز خواهند داشت. طبق ادعای انویدیا، شرکت هایی از جمله ایسوس و گیگابایت پشتیبانی از این قابلیت را بر روی مادربرها آغاز کرده اند. آزمایش های بررسی پشتیبانی AMD از Resizable BAR نیز در حال انجام بوده و عملکرد برخی از بازی های تحت پشتیبانی SAM با رزولوشن 1440P و 4K، تا حداکثر 20 درصد بهبود خواهد داشت.

منبع: theverge