API های گرافیکی مانند OpenGL و DirectX به عنوان پل ارتباطی بین نرم افزار و سخت افزار گرافیکی مورد استفاده برای اجرای بازی ها عمل می کنند. این API ها روش های استانداردی را برای نمایش گرافیک های دو بعدی و سه بعدی روی صفحه ارائه می دهند. ضمن این که آنها در چند دهه گذشته برای توسعه بازی اساسی شده اند.

موتورهایی مانند Unity بین API های گرافیکی که استفاده می ‌کنند، یک انتخاب را ارائه می ‌دهند، اما چگونه می‌توانید گزینه مناسب را برای بازی خود انتخاب کنید؟ با ما همراه باشید تا OpenGL را با DirectX مقایسه کنیم و به شما ایده دهیم که کدام یک از این ابزارها برای شما بهتر است.

OpenGL در مقایسه با DirectX: کدام یک را باید برای توسعه بازی استفاده کنید؟

directx در مقابل opengl: نمای کلی ویژگی اصلی

DirectX و OpenGL، هر دو در هسته خود دارای خط لوله گرافیکی یکسانی هستند و سال ‌هاست که از آن برخوردار می باشند. هر دو API از نقاطی به نام "رئوس" برای ساختن گرافیک های اولیه پیچیده استفاده می کنند. هر رأس مختصات و سایر اطلاعات مهم خود را ذخیره می کند. اما روشی که هر کتابخانه از رئوس استفاده می کند متفاوت است. آنها ممکن است عملکردهای مشابهی را انجام دهند، اما اگر با آنها کار کنید، تفاوت بین OpenGL و DirectX را متوجه خواهید شد.

directx در مقابل opengl: نمای کلی ویژگی اصلی

DirectX در مقابل OpenGL: محدوده API

اگرچه هر دو API گرافیکی هستند، اما OpenGL و DirectX دامنه ‌های متفاوتی دارند. OpenGL یک API گرافیکی خالص است و این بدان معنی است که با هیچ چیز دیگری به جز گرافیک های دو بعدی و سه بعدی سروکار ندارد. از سوی دیگر DirectX مجموعه ای از گرافیک، صدا، شبکه و سایر API های سخت افزاری است که همه با هم کار می کنند. در برخی موارد، OpenGL از DirectX برای انجام عملکردهایی استفاده می کند که به تنهایی نمی تواند انجام دهد. در ادامه این مقاله این تفاوت بین دو API نادیده گرفته می ‌شود و بر عناصر گرافیکی هر ابزار تمرکز می‌ کنیم.

OpenGL در مقابل DirectX: پلتفرم ها

OpenGL یک API رایگان است که توسط یک شرکت غیرانتفاعی به نام گروه Khronos اداره می شود، در حالی که DirectX توسط مایکروسافت ساخته شده است. DirectX عمدتاً روی ویندوز و ایکس ‌باکس کار می ‌کند و پلتفرم ‌های دیگر مانند لینوکس اندکی آن را پشتیبانی می‌ کنند. OpenGL یک پلتفرم متقابل است که آن را برای توسعه بازی در طیف وسیعی از سیستم عامل ها و کنسول های بازی قابل استفاده می کند.

DirectX در مقابل OpenGL: منابع سخت افزاری

DirectX مدیریت سخت ‌افزار را به توسعه‌ دهنده واگذار می ‌کند و به شما این امکان را می ‌دهد تا منابع را به صورت کارآمد، همانطور که به آنها نیاز دارید، تخصیص دهید. OpenGL مدیریت سخت افزار را مدیریت می کند، اما این می تواند مزایای خاص خود را داشته باشد، زیرا لازم نیست خودتان نگران مدیریت منابع باشید.

DirectX در مقابل OpenGL: مستندات

دسترسی به مستندات دقیق می تواند توسعه بازی را هنگام کار با API بسیار آسان تر کند. DirectX و OpenGL به طور منظم اسناد به روز شده و جوامع توسعه دهندگان مفید را ارائه می دهند. هر دوی این API ها بروزرسانی ‌های سالانه بزرگ را دریافت می‌ کنند تا اطمینان حاصل کنند که بهترین ویژگی ‌های موجود را ارائه می‌ دهند.

DirectX در مقابل OpenGL: مستندات

استفاده از OpenGL در مقابل DirectX برای توسعه بازی

توسعه دهندگان با استفاده از OpenGL و DirectX بسیاری از بازی های زیبا و بهینه شده را در بازار مدرن ساخته اند. هنگام انتخاب یک API گرافیکی 2D/3D باید چندین نکته را در نظر بگیرید. برخی از توسعه دهندگان به سادگی به ابزاری که با آن راحت تر هستند تکیه می کنند.

OpenGL یا DirectX: پلتفرم ها

اگر می خواهید برای نینتندو سوییچ، پلی استیشن 4 یا لینوکس بازی بسازید، باید با OpenGL یا API دیگری با پشتیبانی از آنها کار کنید. درحالیکه DirectX برای ویندوز و ایکس باکس ساخته شده است و حتی چند ماه گذشته نیز مایکروسافت اقدام به سازگاری ویندوز 11 با DirectStorage کرد. لازم به ذکر است که DirectX سازگاری محدودی با سایر سیستم ها دارد.

OpenGL یا DirectX: سازگاری با موتور

امروزه بیشتر توسعه دهندگان بازی از موتورهایی مانند Unity و Unreal برای ساخت بازی های خود استفاده می کنند. هر دوی این موتورها از OpenGL و DirectX پشتیبانی می کنند، همانطور که دیگر موتورهای توسعه بازی چند پلتفرمی نیز پشتیبانی می کنند.

OpenGL یا DirectX: سهولت استفاده

برخی استدلال می کنند که کار با OpenGL راحت تر از DirectX است. در کنار منابع سخت افزاری، OpenGL فقط به کارهای گرافیکی رسیدگی می کند و طبیعتاً آن را ساده تر می کند. این واقعیت که در پلتفرم های بیشتری کار می کند، انتشار بازی هایی با این نیاز را آسان تر می کند. سهولت استفاده از API گرافیکی به اندازه گذشته برای توسعه دهندگان بازی مهم نیست. با موتورهایی مانند Unity که در پشت صحنه با API های گرافیکی ارتباط برقرار می کنند، تنها با کلیک کردن روی یک دکمه می توانید API مورد استفاده خود را تعویض کنید.

OpenGL یا DirectX: ویژگی های گرافیکی

بعید است که تفاوت زیادی در ویژگی ‌های موجود بین این API ها مشاهده کنید، مگر اینکه شما یک مورد حاشیه ‌ای باشید. هر دو از قابلیت ‌های کارت گرافیک شما پشتیبانی می ‌کنند، و این تنها در صورتی تغییر می ‌کند که GPU های شما در آینده تغییرات چشمگیری داشته باشند. لازم به ذکر است که شما می توانید برای آشنایی با کارت گرافیک هایی که از آخرین نسخه directx پشتیبانی می کنند به مقاله های وب سایت ایده برتر مراجعه کنید.

OpenGL یا DirectX: ویژگی های گرافیکی

OpenGL یا DirectX: عملکرد بازی

بحث های زیادی بین توسعه دهندگان در مورد عملکرد این API ها وجود دارد.
تنها راه برای فهمیدن اینکه کدام یک از این APIها بهترین عملکرد را دارند، آزمایش است. در دو تست عملکرد دو بعدی و سه بعدی دریافتیم که DirectX از OpenGL بهتر عمل کرد و به نرخ فریم چشمگیر در سراسر جهان دست یافت.

منبع: makeuseof