شرکت OnePlus مدتی طولانی است که در زمینه تولید گوشی های هوشمند اندرویدی فعال است و برخی مدل های گوشی های آن با فروش قابل توجهی در بازار مواجه شده اند. بنابراین جای تعجبی ندارد که وقتی این شرکت اعلام کرده که قصد تولید ساعت هوشمند دارد، طرفداران آن هیجان زیادی پیدا کنند! اما سؤال اساسی در این مورد این است که آیا OnePlus Watch از سیستم عامل Wear OS بهره خواهد برد یا خیر؟ چرا که با سابقه درخشانی که وان پلاس در تولید گوشی های هوشمند داشته، احتمالاً ساعت هوشمند آن نیز به عنوان یکی از بهترین ساعت های Wear OS شناخته خواهد شد.

آیا ساعت هوشمند وان پلاس از سیستم عامل Wear OS بهره خواهد برد؟

در پاسخ به سؤال بالا باید بگوییم که: خیر! ساعت هوشمند جدید وان پلاس از سیستم عامل محبوب گوگل برای ساعت های هوشمند بهره نخواهد برد! وان پلاس تصمیم گرفته است که این ساعت هوشمند را با سیستم عامل طراحی شده توسط خود به بازار عرضه کند تا بتواند این محصولات را از مشکلاتی که سایر ساعت های هوشمند موجود در بازار با آنها مواجه اند، در امان نگه دارد. Pete Lau، عضو ارشد تیم توسعه وان پلاس در این رابطه این گونه توضیح می دهد:

«ما تصمیم گرفتیم که در ساعت های هوشمند خود از سیستم عاملی استفاده کنیم که بر پایه RTOS توسعه یافته است. چرا که به عقیده ما این سیستم عامل برای کاربر تجربه بهتری از کار با ساعت را رقم می زند و باعث افزایش طول عمر باتری دستگاه می شود. این مسائل چالش برانگیزترین موضوعات در دنیای ساعت های هوشمند هستند و اغلب کاربران در هنگام خرید به آنها توجه می کنند».

RTOS چیست و چرا وان پلاس قصد استفاده از آن در OnePlus Watch را دارد؟

RTOS یک سیستم عامل real-time است و شاید برای کاربران آشنا به نظر برسد! چرا که این سیستم عامل توسط دیگر شرکت مشهور تولید کننده ساعت هوشمند، یعنی Amazfit نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این شرکت با اعمال تغییرات مورد نظر خود در این سیستم عامل، از آن در برخی از محبوب ترین ساعت های هوشمند خود مانند Amazfit T-Rex استفاده کرده تا هم عملکرد آن را ارتقا دهد و هم سبب افزایش طول عمر باتری دستگاه خود شود.

اصلی ترین تفاوت بین RTOS و سیستم عامل های دیگر مانند Wear OS، نحوه مدیریت و اجرای تسک ها است. تسک هایی مانند اجرا کردن یک اپلیکیشن، اندازه گیری ضربان قلب و دیگر امکاناتی که یک ساعت هوشمند دارد، با سیستم عامل RTOS به شکلی سریع تر انجام می شوند. چرا که در این سیستم عامل برای اجرای هر تسک زمان محدودی در نظر گرفته شده است. به همین دلیل کاربر در هنگام کار با ساعت هوشمند خود، می تواند از عملکرد روان و سریع آن بهره مند شود! همچنین RTOS فرآیندهای فرعی سیستم را در مواقعی که کاربر با ساعت خود کار نمی کند، حذف کرده و این عامل سبب می شود تا باتری دستگاه مدت زمان بیشتری دوام داشته باشد.

البته بهره نبردن OnePlus Watch از سیستم عامل Wear OS به این معناست که این ساعت هوشمند از برخی اپلیکیشن های کاربردیِ سازگار با این سیستم عامل محروم خواهد بود. به هر حال عملکرد نامناسب و پر تأخیر Wear OS بر روی برخی ساعت های هوشمند گران قیمت، شرکت های سازنده این دستگاه را به تردید انداخته است. وان پلاس با اعمال تغییرات مورد نظر خود بر روی RTOS، از نسخه مختص به خود در OnePlus Watch استفاده خواهد کرد و به نوعی خود را از این مشکلات نجات خواهد داد! زمان مشخص خواهد کرد که آیا وان پلاس مسیر درستی را انتخاب کرده یا خیر.

OnePlus Watch چه ویژگی هایی دارد؟

OnePlus Watch چه ویژگی هایی دارد؟

شرکت وان پلاس برای ساعت هوشمند خود از قاب 46 میلی متریِ ساخته شده از فلز ضد زنگ استفاده کرده است. این ساعت هوشمند دارای صفحه نمایش 1.39 اینچی AMOLED خواهد بود. تمرکز اصلی این ساعت هوشمند بر روی فیتنس و مسائل ورزشی است. به همین دلیل وان پلاس واچ به بیش از 100 برنامه ورزشی مختلف، از جمله برنامه های شنا مجهز شده است. این ساعت هوشمند به صورت ضد آب طراحی شده و دارای گواهینامه IP68 و ضریب ضد آب 5ATM است. بنابراین با خیالی راحت می توان از آن در هنگام شنا کردن در استخر استفاده کرد. از دیگر ویژگی های این ساعت هوشمند می توان به قابلیت بررسی وضعیت فعالیت بدن در هنگام خواب، محاسبه ضربان قلب و سنسور SpO2 جهت بررسی میزان اکسیژن خون اشاره کرد.

همان طور که اشاره شد، استفاده از سیستم عامل RTOS باعث می شود تا طول عمر باتری وان پلاس واچ تا یک هفته افزایش یابد. همچنین شارژ این ساعت هوشمند از دیگر رقبایش بالاتر خواهد بود. به طور دقیق تر باید گفت که با 5 دقیقه شارژ کردن این ساعت، می توان از آن برای یک روز استفاده کرد. همچنین 20 دقیقه شارژ وان پلاس واچ برای استفاده از آن برای یک هفته کافی خواهد بود.

منبع: androidcentral