چند وقت پیش مشخصات فنی کارت گرافیک های انویدیا GeForce RTX 40 فاش شد و به تازگی نیز انویدیا نسل جدید این کارت گرافیک ها را معرفی کرده و اعلام کرد که در آنها از انواع فناوری های ارتقای هوش مصنوعی استفاده کرده است. این طور که اعلام شده این کارت گرافیک ها مرزهای پرفورمنس را جابجا کرده و ویژگی هایی رؤیایی را به سیستم اضافه می کنند! در همین مدتی که از معرفی این کارت گرافیک ها می گذرد، بحث های زیادی در رابطه با نحوه جای گذاری آنها در سیستم شکل گرفته است! اما ویژگی های فنی این کارت گرافیک ها به اندازه ای وسوسه انگیز است که مشخصات فیزیکی عجیب و غریب آنها را در رده دوم اهمیت قرار می دهد!

عجیب اما واقعی: ابعاد کارت گرافیک انویدیا RTX 4090 از کنسول ایکس باکس سری اس بزرگتر است!

با این حال اگر می خواهید تا از قابلیت های این کارت گرافیک های رده بالا بهره مند شوید، باید حواستان به فضای خالی داخل کیس تان باشد! به خصوص مدل RTX 4090 ممکن است شما را در هنگام نصب دچار مشکلاتی کند که فکر آنها را هم نکرده بودید!

اخیراً یکی از اکانت های توییتری به نام Okami Games اعلام کرده که یکی از بهترین کارت گرافیک های حال حاضر انویدیا، RTX 4090، ابعاد فوق العاده بزرگی دارد؛ حتی بزرگتر از یک کنسول ایکس باکس سری اس!

در ابتدا برای کارشناسان این موضوع قابل باور نبوده است! بنابراین خود دست به کار شده و ابعاد کارت گرافیک انویدیا RTX 4090 را با Xbox Series S مقایسه کرده اند. نتیجه این بوده که بله! واقعاً این مدل کارت گرافیک انویدیا از یکی از کنسول های بازی بزرگتر است!

کارت گرافیک RTX 4090 در مقایسه با ایکس باکس سری اس یک غول است! این موضوع توانایی های تیم مهندسی شرکت مایکروسافت را بیش از پیش آشکار کرده است! چرا که آنها توانسته اند یک کنسول بازی کامل و رده بالا با ویژگی هایی مانند گرافیک 1080p با نرخ 120 فریم در ثانیه را در یک پکیج نسبتاً کوچک تولید کند!

عجیب اما واقعی: ابعاد کارت گرافیک انویدیا RTX 4090 از کنسول ایکس باکس سری اس بزرگتر است!

به طور دقیق تر مقایسه ابعاد این دو دستگاه به این صورت است:

•    ابعاد ایکس باکس سری اس: 27.5x15.1x6.5 برابر با 2699.125 سانتی متر

•    ابعاد انویدیا RTX 4090: 33.6x14.x6.1 برابر با 2869.44 سانتی متر

اما همان طور که گفتیم، RTX 4090 از چنان ویژگی های وسوسه کننده ای برخوردار است که این موضوع را به حاشیه می راند! این کارت گرافیک متعلق به آینده است و قطعاً یک پیشروی مقتدر در بازار گرافیک هاست! در حال حاضر RTX 4090 به سادگی از رزولوشن 4K با نرخ 100 فریم در ثانیه پشتیبانی می کند و یک کاندید بالقوه برای دستیابی به رزولوشن 8K است! البته این کارت گرافیک فوق العاده، قیمت وحشتناکی نیز دارد! برای خرید یک RTX 4090 باید 1600 دلار بپردازید که بیشتر از قیمت خرید پنج کنسول ایکس باکس سری اس (با قیمت 300 دلار) است! تازه یک مقدار پول هم برای خرید لوازم جانبی ایکس باکس مانند هدست پریمیوم Turtle Beach Stealth 700 Gen 2 MAX و یا کنترلر Turtle Beach Recon و.. برایتان باقی می ماند!

عجیب اما واقعی: ابعاد کارت گرافیک انویدیا RTX 4090 از کنسول ایکس باکس سری اس بزرگتر است!

کنسول ایکس باکس سری S در ابتدا شروع سختی در بازار داشت، اما در ادامه توسعه دهندگان بازی با ظرفیت ها و البته محدودیت های آن آشنا شدند و به مرور بازی های بیشتری با رزولوشن 1080p 60FPS و حتی 120FPS برای آن عرضه شد. در این کنسول از پردازنده مدرن تری نیز نسبت به نسل قبلی، ایکس باکس وان، استفاده شده است. در حال حاضر، Xbox Series S را می توان یکی از قدرتمندترین کنسول های بازی دانست! این کنسول توانایی اجرای بازی های 4K با نرخ 60 فریم در ثانیه را به صورت استاندارد دارد.

قطعاً کارت گرافیک انویدیا RTX 4090 دنیای گیمینگ را زیر و رو خواهد کرد؛ اما باید ببینیم که کاربران با مسائلی مانند ابعاد فوق العاده بزرگ و قیمت وحشتناک آن چگونه کنار خواهند آمد!

منبع: windowscentral