بر اساس خبری که به تازگی افشا شده، کارت گرافیک GeForce RTX 5090 از باس حافظه 512 بیت برخوردار است که در مقایسه با مدل پرچم دار فعلیِ RTX 4090 بسیار بیشتر است! به احتمال زیاد این کارت گرافیک بر مبنای فناوری 3 نانومتری TSMC تولید خواهد شد و در آن از حافظه اختصاصی GDDR7 استفاده می شود. تک تک این مشخصات نوید به بازار آمدن یک هیولا را می دهند!

بررسی کارت گرافیک انویدیا RTX 5090

نسل آینده کارت گرافیک های انویدیا که با اسم رمز Blackwell (یا Ada Lovelace Next) شناخته می شوند احتمالاً زودتر از سال 2025 به بازار نخواهند آمد؛ اما اخباری که هر از گاهی در مورد آنها منتشر می شود، از هم اکنون هیجان زیادی را در بین علاقه مندان به دنیای گرافیک ایجاد کرده است! همانند معماری Ada Lovelace، این کارت گرافیک جدید هم احتمالاً بر مبنای یکی از فرآیندهای پیشرفته TSMC (به احتمال زیاد 3 نانومتری) تولید خواهد شد. این طور که اعلام شده، این کارت گرافیک «بزرگترین ارتقای نسل به نسل» را در میان تمام محصولات انویدیا تا به اینجا تجربه خواهد کرد!

کارت گرافیک پرچم دار GeForce RTX 5090 به احتمال بسیار زیاد از رابط حافظه 512 بیت پشتیبانی می کند. این میزان باس حافظه تا به حال در کارت گرافیکی که برای استفاده مصرف کنندگان عادی طراحی شده مشاهده نشده است! این ویژگی را با ماژول حافظه GDDR7 ترکیب کنید تا به قدرتی که RTX 5090 می تواند داشته باشد بیشتر پی ببرید!

بررسی کارت گرافیک انویدیا RTX 5090

مشخصاتی که در بالا به آنها اشاره کردیم، این امکان را در اختیار انویدیا قرار می دهند تا کارت گرافیک RTX 5090 را به 32 گیگابایت حافظه ویدئویی مجهز کند! همچنین انویدیا می تواند با بهره بردن از این ساختار در محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی خود از حداکثر 64 گیگابایت حافظه مستقل استفاده کند! این طور که گفته شده، کارت گرافیک های پروژه Blackwell به یک مالتی پروسسور استریمینگ جدید هم مجهز خواهند بود که در نتیجۀ آن تعداد هسته های CUDA در آنها افزایش پیدا خواهد کرد.

بررسی کارت گرافیک انویدیا RTX 5090

افزایش کلاک اسپید RTX 5090 در مقایسه با RTX 4090 نیز حتمی به نظر می رسد؛ چرا که این کارت گرافیک هم از فناوری 3 نانومتری بهره می برد و هم از معماری پیشرفته تری در طراحی آن استفاده شده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که قدرت عملکرد RTX 5090 چیزی در حدود 2.6 برابر از RTX 4090 بیشتر خواهد بود! البته فراموش نکنید که این موضوع هنوز در حد پیش بینی است و چیزی به صورت رسمی از جانب انویدیا اعلام نشده است. با این حال می توان مطمئن بود که در سال 2025 شاهد به بازار آمدن یکی از قدرتمند ترین کارت گرافیک های تاریخ انویدیا (برای مصرف کننده) خواهیم بود! این خبر از هم اکنون هیجان زیادی را در میان گیمرها، طراحان و تولید کنندگان محتوا ایجاد کرده است! باید منتظر بمانیم و ببینیم که مشخصات رسمی کارت گرافیک انویدیا GeForce RTX 5090 به چه صورت خواهد بود و این قطعه در کامپیوترهای واقعی چه عملکردی را از خود نشان خواهد داد.

منبع: notebookcheck