سرانجام انویدیا از کارت گرافیک GeForce RTX 4070 خود رونمایی کرد! این کارت گرافیک یکی از پر بحث ترین مدل های میان رده انویدیا بوده است و بسیاری از طرفداران این برند منتظر به بازار آمدنِ آن بوده اند. اکنون کارت گرافیک انویدیا RTX 4070 عرضه شده است و به زودی شاهد استفاده از آن در سیستم های گیمینگ و طراحی خواهیم بود. نکته ای که در این رابطه جلب توجه می کند، پیشرفت های چشمگیر این کارت گرافیک نسبت به مدل های قبلی است که در ادامه بیشتر به آنها پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

کارت گرافیک GeForce RTX 4070

غول آمریکایی دنیای تکنولوژی جدیدترین کارت گرافیک سری RTX 4000 خود را بر مبنای معماری Ada Lovelace طراحی کرده است. شاید برایتان جالب باشد که انویدیا در اوایل سال 2023، مدل RTX 4070 Ti را به بازار فرستاده بود و اکنون پس از گذشت چند ماه اقدام به عرضه مدل RTX 4070 کرده است! این موضوع در بازار تجهیزات الکترونیکی، یک امر غیر عادی و عجیب به حساب می آید! چرا که معمولاً شرکت های تولید کننده این تجهیزات، ابتدا مدل پایه و اصلی محصولات خود را به بازار می فرستند و سپس در ادامه نسخه های فرعی را ارائه می دهند. نسخه Ti در بازار کارت گرافیک، یک نسخه فرعی به شمار می آید و در اغلب موارد پس از عرضه مدل اصلی به بازار می آید. اما اکنون به نظر می رسد که انویدیا این قاعده و قانون را تغییر داده و به شیوه دلخواه خود عمل کرده است!

به هر حال، کارت گرافیک انویدیا RTX 4070 از آخرین نسل فناوری های این شرکت بهره می برد. از جمله این فناوری ها می توان به DLSS 3.0 و ویدئو انکودر دو گانه AV1 اشاره کرد. این فناوری ها قدرت عملکرد این کارت گرافیک را در اجرای اپلیکیشن های معروف ادیت ویدئو و لایو استریمینگ تا 20 درصد ارتقا داده است. به این ترتیب کارت گرافیک RTX 4070 در اجرای اپلیکیشن های Adobe Premiere Pro، DaVinci Resolve، OBS و Jianying فوق العاده عمل می کند و سرعتی عالی را برای حرفه ای های تولید ویدئو فراهم می آورد.

کارت گرافیک GeForce RTX 4070

کارت گرافیک انویدیا RTX 4070 در مقایسه با مدل های قبلی این سری به ظرفیت VRAM بالاتری مجهز شده است و در آن از حافظه GDDR6X بهره برده شده است. همچنین این کارت گرافیک از 5888 هسته CUDA برخوردار است. این مشخصات باعث شده اند تا کارت گرافیک RTX 4070 در مقایسه با مدل GeForce RTX 3070 Ti تا 1.7 برابر سریع تر عمل کند و در عین حال مصرف انرژی آن تا 23 درصد بهینه تر باشد! در عکس زیر می توانید عملکرد کارت گرافیک های RTX 4070 و RTX 3070 Ti را در اجرای بازی های روز، در مقایسه با یکدیگر مشاهده کنید. در این عکس برتری مدل 4070 کاملاً مشهود است.

کارت گرافیک انویدیا RTX 4070 از رزولوشن 8K با نرخ 60 هرتز پشتیبانی می کند و بالاترین کیفیت تصویر را به ارمغان می آورد. همچنین این مدل با رزولوشن 4K با نرخ 240 هرتز و سیگنال های ویدئویی DSC و HDR سازگاری دارد. این طور که انویدیا به صورت رسمی اعلام کرده است، این کارت گرافیک امکان اجرای برخی از بازی های سنگین امروزی را با رزولوشن 1440p و نرخ فریم 100 فریم در ثانیه فراهم می آورد. از جمله این بازی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کارت گرافیک GeForce RTX 4070

•    Plague Tale: Requiem
•    Dying Light 2 Stay Human
•    Microsoft Flight Simulator
•    Warhammer 40,000: Darktide

قیمت کارت گرافیک انویدیا GeForce RTX 4070 (نسخه Founders) برای عرضه در بازارهای آمریکا 599 دلار اعلام شده است. این کارت گرافیک در ماه آوریل 2023 در بازارهای جهانی در دسترس قرار گرفته است.

منبع: gizmochina