در مراسم GTC 2021 Keynote، انویدیا از اولین پردازنده قابل استفاده در دیتا سنتر خود رونمایی کرده است. این پردازنده دارای نام Grace است و توانایی اجرای محاسبات پیچیده در زمینه هوش مصنوعی و قابلیت استفاده در مدل های پیشرفته NLP با میلیاردها پارامتر را داراست.

پردازنده NVIDIA Grace برای استفاده در دیتا سنترها به زودی راهی بازار می شود

انتظار نمی رود تا در آینده نزدیک، این سی پی یو برای استفاده بر روی کامپیوترهای معمولی عرضه شود. در حال حاضر پردازنده Grace برای استفاده های حرفه ای در دسترس است. به عنوان مثال مراکزی مانند دپارتمان انرژی آزمایشگاه ملی ایالات متحده (U.S. DoE) و مرکز ابرمحاسباتی سوئیس (CSCS) استفاده از این پردازنده را در دستور کار قرار داده اند. این دو سازمان اولین مراکزی هستند که به صورت رسمی اعلام کرده اند که از دستگاه های قدرت گرفته از پردازنده NVIDIA Grace برای محاسبات و پردازش های مورد نیازشان استفاده خواهند کرد.

در توضیح اینکه چرا سازمان های U.S. DoE و CSCS قصد استفاده از پردازنده Grace را دارند، انویدیا بر روی وب سایت خود چنین توضیح داده است:

«Grace یک پردازنده خاص و قدرتمند است که به منظور استفاده در حجم کاری سنگین، مانند استفاده در مدل های پیشرفته NLP با بیش از یک تریلیون پارامتر طراحی شده است. اگر از پردازنده Grace در کنار کارت گرافیک های انویدیا استفاده کنید، می توانید سرعتی بی نظیر را تجربه نمایید! به طور دقیق تر باید گفت که سیستم های قدرت گرفته از پردازنده Grace، در مقایسه با سیستم های قدرت گرفته از NVIDIA DGX و پردازنده های x86، تا 10 برابر سریع ترند».

علاوه بر قابلیت های محاسباتی فوق العاده، پیش بینی می شود که پردازنده Grace از لحاظ قیمت هم مورد توجه کاربران قرار گیرد. به طوری که بیشتر دیتا سنترها به احتمال بسیار زیاد سی پی یوهای فعلی خود را برای استفاده از پردازنده Grace کنار خواهند گذاشت! به همین دلیل انویدیا به فروش بالای این پردازنده امید زیادی بسته است. همان طور که انویدیا اعلام کرده، سیستم های قدرت گرفته از پردازنده Grace در مقایسه با سریع ترین سرورهای امروزی تا 10 برابر سریع تر است! به همین دلیل بسیاری از مراکزی که در آنها محاسبات پیشرفته و سنگین انجام می شود، به احتمال زیاد از Grace استقبال خواهند کرد.

برای آن دسته از سازمان ها و مراکزی که به یک سوپر کامپیوتر با قابلیت پشتیبانی از مدل های دارای پارامترهای زیاد نیاز دارند، کامپوننت های رده مصرف کننده (consumer-grade) و استاندارد انویدیا کافی خواهد بود. انویدیا به عنوان یکی از معتبرترین شرکت های تولید کننده سخت افزار کامپیوتر شناخته می شود و برخی از بهترین کارت گرافیک های موجود در بازار (شامل کارت گرافیک RTX 3060 Ti) را تولید کرده است. همچنین انویدیا در زمینه توسعه نرم افزار هم فعالیت دارد و ابزارهای آن برای کاربران حرفه ای کارایی بالایی دارد. از جمله این ابزارها می توان به NVIDIA Broadcast اشاره کرد که امکان استفاده از ظرفیت های کارت گرافیک برای بالا بردن کیفیت تصویر در هنگام برقراری ویدئو کال را فراهم می آورد.

منبع: windowscentral