بریدگی بالای صفحه نمایش آیفون بالاخره کوچک می شود و به نظر می رسد که کم کم در سال های آینده شاهد آیفون بدون ناچ خواهیم بود! 

زمانی که اپل در سال 2017 گوشی iPhone X را معرفی کرد، ناچ هم متولد شد و در عرض این چهار سال همواره جزئی از گوشی های آیفون بوده است. برخی از کاربران معتقدند که ناچ یا همان بریدگی بالای صفحه نمایش باعث شده تا آیفون بدنما به نظر برسد و برخی دیگر می گویند که این بریدگی چندان هم در معرض دید نیست و تأثیر چندانی بر روی ظاهر آیفون ندارد. اپل با احترام به نظر هر دو گروه، اندازه ناچ را در آیفون 13 کاهش داده است.

پس از چهار سال شاهد کوچکتر شدن بریدگی بالای صفحه نمایش آیفون در نسخه 13 خواهیم بود!

اپل به تازگی در رویداد “California Streaming” به معرفی آیفون 13 پرداخته است و در این رویداد اعلام کرده که بریدگی بالای صفحه نمایش آن نسبت به نسخه های قبلی آیفون تا 20 درصد کوچکتر شده است. این شرکت عنوان کرده است که این تغییر به آنها این امکان را داده است تا قابلیت TrueDepth دوربین جلوی آیفون را مجدداً طراحی کرده و آن را ارتقا دهند:

«آیفون 13 و آیفون 13 مینی هم از لحاظ ویژگی های ظاهری و هم مشخصات سخت افزاری تغییر کرده است و در پنج رنگ جذاب و دلپذیر ارائه شده است. این نسخه های آیفون دارای صفحه و گوشه های کاملاً تخت است و در طراحی آن از یک قاب زیبای آلومینیومی استفاده شده است. این گوشی ها با صفحه نمایش های 6.1 و 5.4 اینچی راهی بازار خواهند شد و در ساخت آنها از مستحکم ترین شیشه های موجود در صنعت ساخت گوشی هوشمند استفاده شده است. هر دوی این مدل ها دارای درجه حفاظتی IP68 بوده و به صورت کامل در برابر نفوذ آب و هرگونه مایع دیگری مقاوم هستند. ماژول پشتی دوربین آیفون 13 نیز مورد طراحی مجدد قرار گرفته و چینش لنزها در آن به گونه ای است که عکاسی به صورت سیستم دو دوربینه با کیفیت بالاتری انجام شود. همچنین ویژگی TrueDepth دوربین جلوی آیفون 13 مجدداً طراحی شده که باعث کوچکتر شدن ناچ گوشی شده است. البته دوربین جلو همچنان از تکنولوژی های قبلی مانند Face ID بهره می برد».

اگر بریدگی صفحه نمایش آیفون 13 را با آیفون 12 مقایسه کنیم، متوجه می شویم که ناچ جدید به اندازه نسخه قبلی عریض نیست، اما کمی بلندتر طراحی شده است. این تغییر البته سؤالاتی را نیز ایجاد کرده است! کوچکتر شدن Notch سبب می شود تا فضای بیشتری در سمت چپ و راست آن بر روی صفحه نمایش دردسترس باشد. اپل از این فضای آزاد شده برای نمایش چه اطلاعاتی بهره خواهد برد؟ آیا مجدداً درصد شارژ باتری به قسمت بالایی نمایشگر آیفون 13 باز می گردد؟ آیا آیفون 13 مینی اطلاعات اضافه تری نیز در بالای صفحه نمایش به کاربر ارائه می دهد؟

هنوز نمی توان به این سؤال ها پاسخ دهد. در واقع برای پاسخ دادن به این سؤال ها باید تا زمان عرضه رسمی iOS 15 در تاریخ 20 سپتامبر 2021 (29 شهریور 1400) منتظر ماند. لازم به ذکر است که کاربران از سه روز قبل از این تاریخ (یعنی در تاریخ 17 سپتامبر) می توانند آیفون 13 را پیش خرید کنند. آیفون 13 در تاریخ 24 سپتامبر (2 مهر 1400) رسماً به بازار عرضه خواهد شد.

منبع: imore