شرکت اتریشی Noctua که به طور اختصاصی در زمینه تولید خنک کننده فعالیت دارد، از چند خنک کننده پردازنده لو پروفایل جدید در قالب سری NH-L9 رونمایی کرده است. این محصولات جدید که با نام های NH-L9a-AM5 و NH-L9a-AM5 chromax.black معرفی شده اند، به طور اختصاصی برای پردازنده های 65 وات جدید AMD، مدل های Ryzen 5 7600، Ryzen 7 7700 و Ryzen 9 7900 کاربرد دارند.

خنک کننده لو پروفایل نوکتوا برای پردازنده های AMD

خنک کننده لو پروفایل (Low Profile) جدید نوکتوا تنها 37 میلی متر طول دارند و هرگز به محدوده اسلات های رم و PCIe وارد نمی شوند. این قطعات حتی پس از نصب بر روی مادربردهای فشرده و کوچک Mini-ITX نیز دسترسی به کانکتور سوکت پردازنده را محدود نمی کنند. این هیت سینک به فن 92 میلی متر نوکتوا NF-A9x14 مجهز است که از قابلیت کنترل سرعت PWM بهره می برد. این فن نویز بسیار ناچیزی در حدود 13.5 دسی بل از خود تولید می کند. خریداران این خنک کننده یک تیوب ساخته شده از متریال حرارتی NT-H1 نوکتوا را نیز دریافت می کنند.

خنک کننده NH-L9a-AM5 در دو کانفیگ مختلف عرضه شده است. مدل استاندارد این محصول به پایه و هیت پایپ های مسی، فین های آلومینیومی و بدنه محافظ نیکلی مجهز است و فن آن با همان رنگ کرم و قهوه ای آشنای نوکتوا طراحی شده است. اما نسخه chromax.black تماماً مشکی است و فقط از لحاظ رنگ بدنه و فن تفاوت دارد. سایر مشخصات این مدل با نسخه استاندارد مشابه است.

خنک کننده لو پروفایل نوکتوا برای پردازنده های AMD

کارشناسان وب سایت Techspot اخیراً به سه پردازنده جدید AMD نگاهی انداخته و راه حل های خنک کننده موجود در آنها را مورد آزمایش قرار داده اند. پردازنده 7600 با بهره بردن از سیستم Wraith Stealth در زمان اوج کاری خود به دمای 97 درجه سانتی گراد رسید. این در حالی است که پردازنده های 7700 و 7900 با بهره بردن از سیستم خنک کننده ارتقا یافته Wraith Prism، اوج دمای فقط 79 درجه سانتی گراد را تجربه کردند. نوکتوا در رابطه با خنک کننده های لو پروفایل جدید خود ادعایی را مطرح نکرده است، اما کارشناسان معتقدند که این سی پی یو کولرها علاوه بر سه پردازنده 7600، 7700 و 7900، توان خنک سازی پردازنده های Ryzen 7950X و 7900X با توان 130 وات را هم دارند! در واقع می توان این محصولات را برای پردازنده های قدرتمندتر سری رایزن 7000 (مدل های همراه با X) نیز مناسب دانست.

خنک کننده لو پروفایل نوکتوا برای پردازنده های AMD

خنک کننده های پردازنده جدید نوکتوا کارایی بالایی در کیس هایی با فرم فاکتور کوچک (اسمال) دارند و می توان از هم اکنون آنها را جزء قدرتمندترین مدل ها برای پردازنده های رایزن 7000 دانست. لازم به ذکر است که قیمت نسخه استاندارد خنک کننده NH-L9a-AM5 برابر با 44.95 دلار و قیمت نسخه تمام مشکی آن 54.95 دلار اعلام شده است. این قطعات هم اکنون از طریق وب سایت رسمی آمازون برای خرید عمومی در دسترس قرار گرفته اند و پیش بینی می شود که استقبال خوبی از آنها در بازار به عمل آید.

منبع: techspot