انویدیا و AMD دو غول دنیای تکنولوژی و دو رقیب اصلی در زمینه تولید کارت گرافیک هستند که محصولات و تکنولوژی های آنها به طور گسترده در صنعت قطعات کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرد. این دو شرکت به تازگی نسل جدید کارت گرافیک های خود را معرفی کرده اند که هر کدام ویژگی های قابل توجهی دارند و برای مصارف سنگین و حرفه ای می توان از آنها استفاده کرد. در این مقاله قصد داریم تا این دو کارت گرافیک را به طور اختصار به شما معرفی کنیم و کاربردهای آنها را مورد بررسی قرار دهیم. در ابتدا هر یک از این کارت گرافیک ها را به صورت جداگانه معرفی می کنیم.

NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti یا AMD Radeon RX 6800M

کارت گرافیک انویدیا GeForce RTX 3080 Ti

مراسم Computex 2021 به تازگی برگزار شده و انویدیا در آن از نسل جدید سری کارت گرافیک های خود رونمایی کرده است. قدرتمندترین کارت گرافیک موجود در این سری، GeForce RTX 3080 Ti نام دارد که از بالاترین کیفیت بازی (4K) پشتیبانی می کند و پیش بینی می شود که تحولی عظیم در صنعت گیمینگ به وجود آورد. انویدیا ادعا کرده است که این کارت گرافیک نسبت به مدل های قبلی (مانند RTX 1080 Ti) دو برابر سریع تر عمل می کند. همچنین در این کارت گرافیک از تکنولوژی های اختصاصی انویدیا مانند DLSS، NVIDIA Broadcast و NVIDIA Reflex (به منظور به حداقل رساندن زمان تأخیر) استفاده شده است.

کارت گرافیک RTX 3080 Ti به 12 گیگابایت حافظه از نوع GDDR6X که سریع ترین نسل حافظه به شمار می آید، مجهز شده است. همچنین این کارت گرافیک از باس رابط 384 بیتی برخوردار است و دارای 10240 هسته CUDA و 80 هسته RT (اختصاصی برای ارتقای عملکرد ray tracing) است. باید به این نکته هم اشاره کنیم که حداکثر توان حرارتی این کارت گرافیک برابر با 350 وات است.

کارت گرافیک انویدیا GeForce RTX 3080 Ti

می توان گفت که کارت گرافیک RTX 3080 Ti تمام ویژگی های لازم برای انجام پردازش های گرافیکی سنگین را دارد و می توان از آن برای گیمینگ، طراحی های گرافیکی پیشرفته و ادیت حرفه ای عکس و ویدئو استفاده کرد.

کارت گرافیک AMD Radeon RX 6800M

شرکت AMD نیز در مراسم Computex 2021 حضور چشمگیری داشته و در آن کارت گرافیک های سری Radeon RX 6000M را معرفی کرده است. این کارت گرافیک ها از نوع mobile هستند و در لپ تاپ کاربرد دارند. اما AMD ادعا کرده که این سری جدید از قدرت کارت گرافیک های دسکتاپ برخوردار بوده و همان تجربه را بر روی سیستم های سیار (مانند لپ تاپ) ارائه می دهند. قدرتمندترینکارت گرافیک موجود در این سری Radeon RX 6800M نام دارد و در ساخت آن از تلفیق تکنولوژی های کاربردی AMD در ساخت CPU و کارت گرافیک های رادئون بهره برده شده است. همچنین این کارت گرافیک از معماری AMD RDNA 2 برخوردار است که به طور اختصاصی در کارت گرافیک های گیمینگ این شرکت استفاده می شود. این ویژگی سبب شده تا این کارت گرافیک از لحاظ عملکرد نسبت به نسل های قبل 1.5 برابر ارتقا پیدا کرده و مصرف انرژی آن تا 43 درصد کاهش پیدا نماید. لازم به ذکر است که AMD در کارت گرافیک RX 6800M از تکنولوژی های Infinity Cache و DirectX Raytracing (DXR) نیز بهره برده که نقش زیادی در افزایش سرعت عملکرد آنها در پردازش های گرافیکی دارد.

کارت گرافیک AMD Radeon RX 6800M

سایر مشخصات کارت گرافیک AMD Radeon RX 6800M را مجهز بودن به 40 واحد محاسباتی، 12 گیگابایت حافظه از نوع GDDR6 و باس رابط 192 بیتی تشکیل می دهند. همچنین این کارت گرافیک از حداکثر توان حرارتی 145 وات برخوردار است و حداکثر فرکانس آن به 2300 مگاهرتز می رسد. در مجموع می توان گفت که این کارت گرافیک برای انجام بازی با وضوح 1440p با نرخ 120 فریم در ثانیه کارایی بالایی دارد و می توان از آن بر روی لپ تاپ های گیمینگ بهره برد.

کارت گرافیک انویدیا GeForce RTX 3080 Ti

نتیجه گیری

اگر قصد راه اندازی یک کامپیوتر رومیزی گیمینگ قدرتمند را دارید، مسلماً کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti انتخاب مناسب تری برای شما خواهد بود. این کارت گرافیک از بازی های 4K پشتیبانی می کند و برای رندرینگ و کارهای گرافیکی حرفه ای کاربرد دارد. در عوض کارت گرافیک AMD Radeon RX 6800M بهترین تجربه بازی بر روی لپ تاپ را به ارمغان می آورد. ضمن اینکه این کارت گرافیک در مقایسه با بسیاری از کارت گرافیک های دسکتاپ عملکرد قوی تری دارد و از سرعت بالاتری بهره می برد. در مجموع هر دوی این کارت گرافیک ها برای انجام بازی توصیه می شوند و هر دو از جدیدترین نسل تکنولوژی های انویدیا و AMD برخوردارند.

منبع: WindowsCentral