از سری مادربردهایی که قادر هستند نیاز اکثر کاربران را برطرف کرده و رضایت آن ها را جلب کنند می توان به سری B مادربردها اشاره کرد. این سری از مادربردها با توجه به قیمت مقرون به صرفه ای که در اختیار دارند مورد استقبال زیادی قرار گرفته اند. در این مقاله به بررسی یکی از این نوع مادربردها خواهیم پرداخت که با عنوان B650 GAMING X AX روانه بازارهای جهانی شده است. این مدل مادربرد توسط شرکت مشهور و معتبر گیگابایت طراحی و به منظور استفاده کاربرانی که قصد انجام بازی های ویدئویی و فعالیت های روزانه خود را دارند روانه بازارهای جهانی شده است! از مزیت هایی که این مدل مادربرد برای کاربران دارد می توان به قابلیت بهره مندی از پردازنده های پرقدرت سری 7000 رایزن اشاره کرد که توسط شرکت ای ام دی طراحی و ساخته می شوند. از ویژگی های مهم و مثبتی که شرکت گیگابایت در طراحی و ساخت این مدل مادربرد استفاده کرده می توان به پورت ها و هدرهای مختلف، قابلیت پشتیبانی از حافظه های DDR5، سیستم دفع حرارت موثر، ماژول های تنظیم ولتاژ و ... اشاره کرد. در ادامه مطلب به بررسی بیشتر و تخصصی تر مادربرد گیمینگ B650 GAMING X AX گیگابایت خواهیم پرداخت، پس لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید!

 

بررسی مادربرد گیگابایت B650 GAMING X AX

قابلیت پشتیبانی از پردازنده های رایزن!

از ویژگی های استفاده شده در مادربرد گیمینگ B650 GAMING X AX می توان به برخورداری از 4 اسلات رم از نوع DIMM اشاره کرد. اسلات های موجود در این مادربرد قابلیت پشتیبانی از حافظه های DDR5 با ظرفیت حداکثر 192 گیگابایت را داشته و دارای پیکربندی حافظه 2 کاناله است. شبکه استفاده شده در این مدل مادربرد نیز از نوع 2.5GbE ساخت شرکت Realtek بوده و این مادربرد عملکردی پایدار و ایمن در قالب شبکه های پرسرعت از خود نشان داده و امکان انجام بازی های گروهی با کیفیتی عالی را در اختیار شما قرار خواهد داد. ماژول Wi-Fi 6E و بلوتوث 5.2 از دیگر راه های ارتباطی محسوب می شود که در ساخت مادربرد گیمینگ B650 GIGABYTE GAMING X AX مورد استفاده قرار گرفته است. وای فای اضافه شده به این مدل مادربرد با توجه به ویژگی های رده بالایی که در اختیار دارد می تواند به اوج پهنای باند برسد! از ویژگی های ماژول اضافه شده می توان به برخورداری از 2 کانکتور اتصال آنتن و قابلیت ارائه بهترین عملکرد بر روی شبکه های شلوغ اشاره کرد. در ضمن با توجه به اینکه مادربرد گیمینگ B650 GAMING X AX گیگابایت با فرم فاکتور ATX عرضه شده، مشکلی برای نصب آن بر روی انواع کیس نخواهید داشت. شرکت GIGABYTE در این مادربرد از چیپست B560 شرکت AMD بهره برده که دارای یک سوکت پردازنده از نوع AM5 است. پردازنده های قابل پشتیبانی این مدل مادربرد نیز شامل AMD Ryzen7000 Series می شود. این ویژگی باعث می شود تا این مدل مادربرد تبدیل به مناسب ترین و بهترین مدل برای استفاده کاربری های معمولی و حتی حرفه ای شود!

از دیگر ویژگی ها و قابلیت های مهم این مدل مادربرد می توان به چیپست صدای آن اشاره کرد. مادربرد B650 GAMING X AX دارای کارت صدا Realtek Audio Codec بوده که با توجه به قابلیت پشتیبانی از فناوری صدای 2، 4، 5.1 و 7.1 کاناله می تواند صدایی شفاف، طبیعی، قدرتمند و بدون نویز را به ارمغان می آورد. شما می توانید این مادربرد را از طریق سه عدد جک صدا موجود بر روی بدنه آن به انواع هدست و اسپیکرهای قدرتمند متصل کنید. شرکت GIGABYTE جهت ارتباط و متصل شدن انواع مانیتور، ماوس، کیبورد و ... به سیستم کاربر از پورت ها و هدرهای متنوعی در ساخت مادربرد گیمینگ B650 GAMING X AX استفاده کرده است. پورت ها تعبیه شده در این مدل از مادربرد شامل یک عدد پورت HDMI، یک عدد پورت DisplayPort، یک عدد پورت USB-C (USB 3.2 Gen 2)، سه عدد پورت USB 2.0، سه عدد پورت USB 3.0 (USB 3.2 Gen 1)، یک عدد پورت USB 3.2 Gen 2، پورت شبکه، پورت خروجی SPDIF می شود. با برخورداری از پورت های تعبیه شده می توان گفت که شما برای ارتباط با لوازم جانبی کامپیوتر با هیچ چالشی روبرو نخواهید شد. هدرهای تعبیه شده بر روی این مادربرد نیز شامل دو عدد USB 2.0، یک عدد هدر USB Type-C (USB 3.2 Gen 2x2)، یک عدد هدر USB 3.0 (USB 3.2 Gen1) و ... می شود!

 

بررسی مادربرد گیگابایت B650 GAMING X AX

سیستم دفع حرارت!

شرکت گیگابایت در طراحی و ساخت مادربرد گیمینگ B650 GAMING X AX جهت ایجاد تعادل بین عملکرد بهینه سیستم های گیمینگ و قابلیت های کولینگ از Smart Fan 6 بهره برده است! Smart Fan 6 این امکان را به کاربر می دهد تا قادر باشد دمای مناطق مختلف برد اصلی را در اختیار داشته باشد! فراهم کردن امکان استفاده به صورت منعطف سیستم های خنک سازی مایع و فن های خنک کننده هوایی که به لطف بهره مندی از کانکتورهای Hybrid میسر شده نیز از دیگر ویژگی های Smart Fan 6 محسوب می شود. لازم به ذکر است که شرکت گیگابایت به منظور کنترل این قابلیت از نرم افزار اختصاصی Smart Fan 6 استفاده کرده تا کاربر تنظیمات مربوط به فن های خنک کننده را بر حسب نیاز خود بهینه سازی کند. از دیگر امکانات مثبتی که در ساخت این مدل مادربرد استفاده شده نیز می توان به فناوری Fan Stop اشاره کرد. مادربرد گیگابایت B650 GAMING X AX با توجه به برخورداری از این فناوری این امکان را به کاربر می دهد تا با در اختیار گرفتن عملکرد تمامی فن های اتصال داده شده اقدام به بهینه سازی تمامی قابلیت های بخش کولینگ کند! این ویژگی باعث می شود تا علاوه بر جلوگیری از میزان تولید نویز از هدر رفت انرژی نیز جلوگیری شود. مهندسان و طراحان شرکت گیگابایت از ویژگی های منحصر به فردی نیز در ساخت این مدل مادربرد استفاده کرده اند که شامل قابلیت Q-Flash Plus و بایوس می شود.

  • Q-Flash Plus: از Q-Flash Plus می توانید به منظور به روز رسانی کارت گرافیک و حافظه رم استفاده کنید. 
  • بایوس: شرکت گیگابایت از این قابلیت جهت زیر نظر داشتن اطلاعات سخت افزاری فن های موجود، فرکانس پردازنده، فضای ذخیره سازی، رابط M.2، رم و وضعیت درگاه های SATA و PCI Express بهره برده است.

بررسی مادربرد گیگابایت B650 GAMING X AX

در آخر باید به این نکته اشاره کرد که مادربرد B650 GAMING X AX گیگابایت از دیگر ویژگی ها و قابلیت هایی همچون نرم افزار اختصاصی (جهت شخصی سازی سیستم)، قابلیت Easy Mode (قابلیت ارائه اطلاعات سیستم به صورت یکپارچه و بسیار راحت)، سه عدد کانکتور M.2 و سه عدد اسلات Pci Express x16 (جهت نصب کارت گرافیک) برخوردار است.

منبع: gigabyte