مینی کامپیوتر یا Mini-PC در چند سال اخیر کاربرد زیادی در محیط های سازمانی و آموزشی پیدا کرده است. این دستگاه اکثر امکانات یک کیس کامپیوتر معمولی را دارد، اما در عوض ابعاد آن به مراتب از کیس کوچکتر است. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد، خرید مینی کامپیوتر را به یک کیس معمولی ترجیح دهند.

Minisforum یکی از شرکت های معتبر در بازار مینی کامپیوتر در دنیا است و محصولات متنوعی را در این زمینه عرضه کرده است. جدیدترین مینی پی سی این شرکت با مدل NPB7 عرضه شده است. نکته قابل توجه در رابطه با این مینی کامپیوتر، مجموعه سخت افزاری قدرتمند به کار رفته در آن است که در ادامه بیشتر به بررسی آنها پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

مینی کامپیوتر قدرتمند Minisforum NPB7

شرکت Minisforum در مینی کامپیوتر NPB7 از یکی از پردازنده های قدرتمند نسل 13 اینتل، یعنی پردازنده Core i7-13700H، استفاده کرده است. این پردازنده دارای 14 هسته (شامل 6 هسته پرفورمنس یا P و 8 هسته بازدهی یا E) است و از توان 45 وات بهره می برد. همچنین پردازنده اینتل Core i7-13700H به آخرین نسل ماژول گرافیک مجتمع Intel Iris Xe مجهز است. مینی کامپیوتر Minisforum NPB7 برای انجام پردازش های گرافیکی به همین ماژول تکیه دارد و در آن از کارت گرافیک مجزا استفاده نشده است.

می توان گفت که مینی کامپیوتر Minisforum NPB7 شباهت های زیادی به مدل قبلی خود (NAB6) دارد. با این حال این دستگاه جدید در برخی معیارها، مانند حافظه رم نسبت به مدل قبلی ارتقا پیدا کرده است. به طور دقیق تر باید گفت که در مینی کامپیوتر NPB7 از حافظه رم DDR5 استفاده شده است؛ در حالیکه مدل NAB6 از رم قدیمی DDR2 بهره می برد. این موارد باعث شده تا قیمت کامپیوتر کوچک Minisforum NPB7 در مقایسه با مدل NAB6 کمی زیاد به نظر برسد!

مینی کامپیوتر قدرتمند Minisforum NPB7

بدنه مینی کامپیوتر Minisforum NPB7 به گونه ای طراحی شده است که به سادگی می توان آن را باز کرد و به قطعات داخلی دستگاه دسترسی یافت. این ویژگی به شما اجازه می دهد تا به سادگی قطعات این مینی پی سی را تعویض کنید یا ارتقا دهید.
باید به این نکته هم اشاره کنیم که مینی PC جدید برند Minisforum به یک هیت سینک و فن مجهز شده است. در صورت تمایل، می توانید یک هیت سینک SSD جداگانه را نیز درون آن نصب کنید.

در زمینه پورت ها و امکانات ارتباطی، می توان مینی کامپیوتر Minisforum NPB7 را یکی از کامل ترین مدل های فعلی دنیا دانست. این امکانات و پورت ها شامل موارد زیر می شوند:

•    پورت HDMI
•    پورت USB4 Type-C، با پشتیبانی از حالت DP Alt mode
•    دو پورت USB 3.2 Gen 2 (تایپ A و تایپ سی)
•    یک پورت USB 3.2 Gen 1 Type-A
•    بلوتوث 5.2
•    وای فای 6E
•    دو پورت اترنت 2.5GbE

شرکت سازنده مینی کامپیوتر NPB7 اعلام کرده است که این دستگاه با بهره بردن از پورت های بالا، از اتصال هم زمان به 4 نمایشگر 4K پشتیبانی می کند.

مینی کامپیوتر قدرتمند Minisforum NPB7

کامپیوتر کوچک Minisforum NPB7 تا اواخر فصل بهار 2023 به خریداران تحویل داده خواهد شد. قیمت مدل خام (barebone) این دستگاه برای عرضه در فروشگاه های خرده فروشی 609 دلار اعلام شده است. همچنین قیمت مینی کامپیوتر Minisforum NPB7 (نسخه ارائه شده با بالاترین کانفیگ حافظه) حدود 999 دلار است. این نسخه به 64 گیگابایت حافظه رم و 1 ترابایت حافظه ذخیره سازی مجهز است.

منبع: gizmochina